Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، « فرزاد مخلص الائمه» عصر دوشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک افزود: در این راستا نباید زمان را از دست داد و باید تسریع فوق‌العاده صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد روزهای ناسالم در اراک و شهرهای شازند و ساوه افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

« مهدی زندیه وکیلی» افزود: نشست مجازی کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان هر شب برگزار می‌شود و اعضای این کارگروه به هیچ عنوان نسبت به روزهای ناسالم بی‌تفاوت نیستند.

وی بیان کرد: بیشتر آلودگی هوای شهرهای این استان منشاء خارجی دارد و بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور را در برگرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: آلاینده‌های فعلی سمی نیستند و حتی شهرهای آلاینده‌تر از اراک هم اقدام به تعطیلی نکرده‌اند.

« نوربخش عسکری» سرپرست سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی نیز گفت: نیاز است گزارشی از وضعیت عوارض آلایندگی و نحوه هزینه کرد آن در استان مرکزی در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای این استان ارایه شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: هفته پیش رو تحت عنوان زمین پاک است و در این راستا اقدامات مهمی از جمله پاکسازی تالاب میقان با حضور دانش‌آموزان صورت گرفته است.

سید « مهدی مصطفوی» افزود: افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی زرندیه، آموزش دانش‌آموزان در مدارس، پویش مسیر سبز و ایران پاک و پاک‌سازی جاده‌های استان مرکزی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ روز ناسالم داشته که علت بیشتر ایجاد این آلودگی‌ها گرد وغبار است که مربوط به کانون‌های خارجی است و بیشتر شهرهای کشور را درگیر کرده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: پارسال پنج نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار و ۱۳ نشست اضطرار آلودگی هوا در این استان برگزار شد.

« علیرضا محرابیان» افزود: اراک در سال گذشته ۸ روز پاک، ۱۹۲ روز سالم، ۱۴۴ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس، ۱۷ روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۳ روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک و در مجموع ۱۶۵ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رساند.

وی بیان کرد: پارسال  علت ۱۵۱ روز از هوای ناسالم اراک به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲ میکرون و ۱۴ روز به دلیل آلاینده دی‌اکسید گوگرد بود.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: بیشترین آلودگی پارسال شهر اراک در ماه‌های شهریور و مهرماه رخ داد.

محرابیان یادآور شد: اراک در سال ۹۹، دارای ۴۷ روز پاک، ۲۶۴ روز سالم، ۵۴ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی بود.

وی عنوان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک در سال ۹۹ به ۵۵ روز و در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۵ روز افزایش یافته است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ با روند کاهشی همراه بوده اما در سال گذشته مجدد با روند افزایشی همراه شده است و یکی از علل مهم افزایش آلایندگی هوای اراک بحث خشکسالی است.

محرابیان گفت: پارسال اهواز با ۲۱۴ روز بیشترین هوای ناسالم را داشت، کرج با ۱۸۵ روز در رتبه دوم و اراک با ۱۶۵ رتبه سوم بیشترین روزهای ناسالم را داشت.

وی بیان کرد: دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا علاوه بر اراک در شارند و ساوه هر کدام یک دستگاه وجود دارد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پارسال تعداد روزهای پاک در شازند به ۷۳ روز، روزهای سالم به ۱۰۳ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس ۴۶ روز، روزهای ناسالم برای همه گروه‌های سنی به ۶۷ روز و روزهای بسیار ناسالم به هشت روز رسید و ۶۸ روز نیز فاقد آمار است.

محرابیان بیان کرد: در شهرستان ساوه هم پارسال ۹ روز پاک، ۲۴۸ روز سالم، ۵۳ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس، ۹ روز برای همه گروه‌های سنی به ثبت رسید و در این شهر روز بسیار ناسالم ثبت نشده و ۴۶ روز نیز فاقد آمار است.

وی گفت: اراک در فروردین‌ماه امسال روز پاک نداشته، ۱۵ روز آلاینده برای گروه‌های سنی حساس و سه روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی داشته و از ابتدای اردیبهشت ماه جاری تاکنون ۲ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس داشته است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ روز ناسالم داشته که پس از اهواز با ۲۱ روز ناسالم و اصفهان با ۱۹ روز ناسالم، در رتبه سوم دارا بودن بیشترین روزهای ناسالم کشور قرار دارد.

محرابیان تاکید کرد: بیشتر آلاینده‌های هوای اراک در سال جاری مربوط به گرد و غبار فرامنطقه‌ای است و این پدیده ۲۶ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی هم در این نشست گفت: سهمیه فعلی گاز نیروگاه شازند ۲ میلیون مترمکعب است اما با همکاری خوب شرکت گاز سوخت مصرفی این واحد صنعتی از ۲۲ اسفندماه تاکنون گاز بوده و در این مدت هیچ مصرف مازوتی صورت نگرفته است.

«علیرضا شیخی مهرآبادی» افزود: نیروگاه شازند پارسال در ۹ ماه اول سال نیز از سوخت گاز استفاده کرد اما از آذرماه تا ۲۲ اسفندماه به دلیل محدودیت مصرف سوخت گاز و نیاز کشور به تولید برق، از مازوت استفاده کرد.

وی بیان کرد: در این مدت نیروگاه شازند ۴۵۴ هزار مترمکعب سوخت مازوت استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی ادامه داد: در بحث فیلتراسیون نیروگاه به نتایج خوبی دست آمده و چندین شرکت در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسئول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بارش‌های دریافت شده در سال زراعی جاری این استان ۲۳ درصد کمتر از نرمال است.

« غلامرضا مرادی»  ایران از ابتدای بهار تاکنون فقط ۱۷ درصد بارش‌ها را دریافت کرده که این رقم فاجعه است و کشور فقط هفت درصد بارش نرمال را دریافت کرده است و همه کشور به جز هرمزگان درگیر خشکسالی است.

وی بیان کرد: منابع آبی کشور در زاگرس بدترین وضعیت را دارد و بارش برف در زمستان کم بود و به طور قطع در منطقه با بحران روبرو هستیم.

مسئول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: کمترین بارش‌های دریافتی استان مرکزی با ۴۰ درصد مربوط به خنداب است و حتی دریافت بارش‌ها در شازند نیز ۹ درصد کمتر از نرمال دریافت شده است.

مرادی بیان کرد: در فروردین ماه باید ۵۱ و نیم میلیمتر بارش در استان مرکزی دریافت می شد که فقط سه و ۹ دهم میلیمتر دریافت شده است.

وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تا هفته آینده شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر بارش به ثبت برسد.

مسئول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی در خصوص وضعیت دمایی هم گفت: در ۲ ماه اخیر دمای هوا سه درجه بیشتر از نرمال بوده و در ماه‌های آتی نیز دما ۲ درجه بیشتر از نرمال می‌شود.

مرادی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ روز سال زراعی از زمان اصلی خود جلو است و در واقع در زمانی که گیاه نباید فعال باشد فعال می شود و این امر باعث سرمازدگی می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم گفت: سرانه فضای سبز اراک ۲۶ و هشت دهم متر مربع است.

« ناصر عسگری» افزود: سرانه فضای سبز اراک از حد استاندارد بالاتر است اما به دلیل آلودگی هوای بالای این شهر، این میزان جوابگو نیست.

وی بیان کرد: در راستای توسعه کمربند سبز از محل عوارض عمومی تاکنون، ۵۵۸ هکتار فضای سبز ایجاد شده است.

معاون خدمان شهری شهرداری اراک ادامه داد: قرارداد تخصیص پساپ فاضلاب به شهرداری اراک با آب منطقه‌ای صورت گرفته اما ۲ ماه است که در این دستگاه مانده و نیاز است در این راستا توجه جدی صورت گیرد.

عسگری اظهار داشت: شورای شهر برای سال جدید ۱۵۰ میلیارد ریال برای خط انتقال آب اختصاص داده که انتظار است تخصیص پساب به شهرداری اراک هرچه زودتر انجام شود.

وی بیان کرد: ۵۰۰ هکتار زمین برای تبدیل کردن به فضای سبز وجود دارد که نیازمند همکاری اداره کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی است.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک افزود: اگر این اراضی در اختیار شهرداری قرار گیرد و پساب تصفیه خانه نیز زودتر اختصاص یابد، شهرداری در مدت سه سال می‌تواند ۱۰ مترمربع به سرانه فضای سبز موجود اضافه کند که این مهم در کاهش آلودگی هوای اراک نقش موثری دارد.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که پارسال ۱۶۵ روز و از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی کارگروه کاهش آلودگی هوا آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی کارگروه کاهش آلودگی هوا آلودگی هوا روز ناسالم برای گروه های سنی حساس ناسالم برای همه گروه های سنی کارگروه کاهش آلودگی هوا ابتدای امسال تاکنون استان مرکزی ادامه نشست گفت استان مرکزی روزهای ناسالم شهرداری اراک تعداد روزهای آلودگی هوای اراک در سال هوای اراک فضای سبز پیش بینی روز سال بارش ها روز پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان

ایسنا/قزوین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: با تشکیل کارگروه علت‌یابی، تمامی جوانب آتش‌سوزی و انفجار انبار مواد دخانی در خیابان شهید انصاری قزوین که منجر به شهادت یک آتش‌نشان شده بود؛ به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، داریوش مرادی اظهار کرد: با تشکیل کارگروه علت‌یابی، تمامی جوانب آتش‌سوزی و انفجار انبار مواد دخانی در خیابان شهید انصاری قزوین به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرکز پیام سازمان آتش‌نشانی قزوین زمان اعلام آتش‌سوزی را در ساعت ۱۵:۳۰ ثبت کرده که بلافاصله و در ابتدا نیروهای آتش‌نشانی ایستگاه ۳ مولوی و یک باغ‌دبیر در فاصله زمانی ۴ دقیقه در محل حاضر دند و با توجه به وسعت حریق و موقعیت ساختمان، تعداد ۷ گروه دیگر شامل ۲۰ دستگاه خودرو ویژه اطفایی و ۴۰ نفر آتش‌نشان به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بیان کرد: بنا بر اظهارات مالک حوالی ظهر چهارشنبه، ۲۲ فروردین ماه، پیام کوتاهی از سیستم دزدگیر مغازه، مبنی بر به صدا درآمدن آژیر در طبقه زیرزمین برای او ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده دقایقی قبل از ورود آتش‌نشانان، چندین کپ انفجاری در محل حادثه اتفاق افتاده که منجر به دفرمه شدن درب آهنی اصلی مجموعه شده و با حضور آتش‌نشانان بلافاصله نسبت به بررسی اولیه محل اقدام شده و با توجه به عدم حضور مالک در محل و عدم اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع در خصوص ماهیت محصولات دپو شده و خطرات آن، در ابتدای عملیات، اطفای حریق و تخلیه دود طی حدود ۱۵ دقیقه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرادی تصریح کرد: در ادامه و حین عملیات تهویه و اطفای حریق قسمت‌های داخلی محل، به یک باره انفجار مهیبی رخ داده که منجر به شهادت آتش‌نشان محمدجواد چگینی و مصدومیت ۶ نفر از پرسنل شد.

وی در خصوص علت آتش‌سوزی با رد عواملی چون اتصالی در سیستم برقی و انشعاب گاز محل به‌عنوان دلایل اولیه، کانون آتش‌سوزی را در نزدیکی راه‌پله عنوان کرده و گفت: تمامی جزئیات و مستندات پرونده به منظور پیگیری تحویل مسئولین حقوقی و دستگاه قضایی شده است.

این مسئول در پایان اظهار کرد:امیدواریم با پیگیری مسئولان امر نسبت به خارج شدن انبارهای متعدد و خطرناک از سطح شهر اقدام جدی و فوری صورت گیرد تا با رعایت ایمنی و اجرای استانداردها و اصول انبارداری توسط مالکین، شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های زنجان اعتبار ویژه می‌خواهد
  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان