Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس داده‌های جدید مربوط به هزینه‌های نظامی جهانی که امروز توسط مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) منتشر شد، بزرگ‌ترین هزینه‌کنندگان در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده، چین، هند، بریتانیا و روسیه بودند که مجموعا ۶۲ درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص دادند.

این هفتمین سال متوالی است که با افزایش هزینه‌های نظامی در جهان روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر دیگو لوپس داسیلوا، محقق ارشد برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «حتی در بحبوحه پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کووید-۱۹، هزینه‌های نظامی جهان به رکوردهایی دست یافته است. به دلیل تورم، نرخ رشد واقعی کاهش یافت. با این حال، از نظر اسمی، هزینه‌های نظامی ۶.۱ درصد رشد داشته است.»

ایالات متحده بر تحقیق و توسعه نظامی متمرکز است

هزینه‌های نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸۰۱ میلیارد دلار رسید که ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. بار نظامی ایالات متحده اندکی از ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

بودجه ایالات متحده برای تحقیق و توسعه نظامی (R&D) بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ میلادی اما ۲۴ درصد افزایش یافت؛ در حالی که بودجه خرید تسلیحات در مدت مشابه، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. الکساندرا مارکشتاینر، محقق برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه طی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ایالات متحده بیشتر بر فناوری‌های نسل بعدی تمرکز کرده است.

روسیه بودجه نظامی را در آستانه جنگ افزایش داد

روسیه در زمانی که در حال افزایش نیروهای خود در امتداد مرز اوکراین بود، هزینه‌های نظامی خود را ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش داد و به ۶۵.۹ میلیارد دلار رساند. این سومین سال متوالی رشد بود و هزینه‌های نظامی روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

لوسی براود- سودرو مدیر برنامه هزینه های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت: «درآمدهای بالای نفت و گاز، به روسیه کمک کرد تا هزینه‌های نظامی خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش دهد. هزینه‌های نظامی روسیه بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ در نتیجه قیمت‌های پایین انرژی همراه با تحریم‌ها در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته بود.»

ردیف بودجه «دفاع ملی» که حدود سه چهارم کل هزینه‌های نظامی روسیه را شامل می‌شود و بودجه برای هزینه‌های عملیاتی و همچنین خرید تسلیحات را در بر می‌گیرد، در طول سال به سمت بالا بازنگری شد. رقم نهایی ۴۸.۴ میلیارد دلار بود که ۱۴ درصد بیشتر از بودجه در پایان سال ۲۰۲۰ است.

افزایش مستمر توسط خرج‌کنندگان عمده در آسیا و اقیانوسیه

چین، دومین خرج‌کننده بزرگ جهان، در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹۳ میلیارد دلار به ارتش خود اختصاص داد که ۴.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. هزینه‌های نظامی چین برای ۲۷ سال متوالی رشد داشته است. پس از تصویب اولیه بودجه ۲۰۲۱، دولت ژاپن ۷ میلیارد دلار به هزینه‌های نظامی اضافه کرد. در نتیجه، هزینه‌ها ۷.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید که بالاترین افزایش سالانه از سال ۱۹۷۲ بود. هزینه‌های نظامی استرالیا نیز در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. این میزان، ۴ درصد بوده و به ۳۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

ایران

مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم درخصوص بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۱ مدعی شد که برای اولین بار در ۴ سال گذشته رقم آن به ۲۴.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. پر واضح است که قیمت دلار در مقابل ریال بسیار پایین محاسبه شده است.

براساس جدول بودجه سال ۱۴۰۰، کل بودجه فصل دفاعی و امنیتی ایران ۱۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی، معادل ۸.۶ میلیارد دلار آمریکاست.

آلمان

آلمان که سومین خرج‌کننده بزرگ در اروپای مرکزی و غربی است، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۶ میلیارد دلار یا ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش کرد. هزینه‌های نظامی به دلیل تورم نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۴ درصد کمتر بود.

قطر

در سال ۲۰۲۱، هزینه نظامی قطر ۱۱.۶ میلیارد دلار بود که آن را به پنجمین خرج‌کننده بزرگ در خاورمیانه تبدیل کرد. هزینه‌های نظامی قطر در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ بود.

هند

هزینه نظامی هند با ۷۶.۶ میلیارد دلار در رتبه سوم جهان قرار دارد. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۰.۹ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۳ درصد افزایش داشته است. در تلاش برای تقویت صنعت تسلیحات بومی، ۶۴ درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای در بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ برای خرید تسلیحات تولید داخلی در نظر گرفته شد.

کد خبر 672325 برچسب‌ها تسلیحات نظامی هند خبر ویژه روسیه بودجه ۱۴۰۰ چین ایالات متحده آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تسلیحات نظامی هند خبر ویژه روسیه بودجه ۱۴۰۰ چین ایالات متحده آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۰ هزینه های نظامی ۶ میلیارد دلار ایالات متحده ۲۰۲۱ میلادی سال ۲۰۲۱ هزینه ها ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد

ایتنا - ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این بیانیه گفت که دستیار هوش مصنوعی Copilot (کوپایلوت) تعداد مشترکین پولی خود را در این سه ماهه 35 درصد افزایش داد و به 1.8 میلیون نفر رساند.
مایکروسافت فعلا تصمیم ندارد هزینه‌های هوش مصنوعی خود را کاهش دهد. این غول فناوری درباره درآمد سه ماهه سوم خود اعلام کرد که به دلیل رشد تقاضا و افزایش میانگین هزینه در پلتفرم ابری خود، Azure، به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و خدمات ابری ادامه خواهد داد.

امی هود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، در این تماس گفت که مخارج سرمایه‌ای (آنچه یک شرکت برای خرید یا نگهداری دارایی‌ها خرج می‌کند) افزایش خواهد یافت. هود گفت: در حال حاضر، تقاضای کوتاه‌مدت هوش مصنوعی کمی بالاتر از ظرفیت موجود ما است.

این شرکت در سه ماهه سوم نزدیک به 11 میلیارد دلار برای اموال و تجهیزات هزینه کرده است  که 66 درصد بیشتر از هزینه‌ای است که در مدت مشابه یک سال قبل خرج کرده بود.

طبق بیانیه درآمد مایکروسافت در سه ماهه سوم از محصولات ابری خود، از جمله Azure (آزور)،  26.7 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت در این بیانیه گفت که دستیار هوش مصنوعی Copilot (کوپایلوت) تعداد مشترکین پولی خود را در این سه ماهه 35 درصد افزایش داد و به 1.8 میلیون نفر رساند.
 

درآمد بیشتر از حد انتظار مایکروسافت باعث شد سهام در معاملات بعد از ساعت 4 درصد افزایش یابد. هم درآمد و هم سود هر سهم از برآوردهای وال استریت پیشی گرفت.

برنامه‌های این شرکت برای هزینه‌های بیشتر به دنبال سایر تعهدات بزرگ برای توسعه هوش مصنوعی است. این شرکت قصد دارد تا پایان سال به 1.8 میلیون تراشه هوش مصنوعی دست یابد و ظرفیت مرکز داده خود را افزایش دهد.

تمایل مایکروسافت به هوش مصنوعی و مدل‌های پایه، نیاز به مراکز داده بیشتر، از جمله شریک مایکروسافت  OpenAI، سازنده ChatGPT و GPT-4 را افزایش می‌دهد. مدل‌های هوش مصنوعی باید روی کوه‌هایی از داده آموزش ببینند، که به هزاران واحد پردازش گرافیکی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند Nvidia نیاز دارد. مایکروسافت در حال طراحی تراشه های خود برای کاهش اتکای خود به Nvidia است.
 

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند