مخاطب «خوشنام» رودست میخورد
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۱۰۶۷
نویسنده نهایی فیلمنامه «خوشنام» با اشاره به این که مخاطب در قسمتهای باقیمانده سریال رودست میخورد گفت: تمام تلاشم این بوده که تا آخرین قسمت مخاطب متوجه نشود چه اتفاقی قرار است بیفتد.
به گزارش مشرق، فهیمه سلیمانی با اشاره به دشواری نوشتن درباره یک شخصیت دزد و خلافکار اظهار داشت: در تلویزیون غالبا دنبال شخصیت های تراز هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فریدون و شهرام را منفی نمیدانم
وی با بیان این که شخصیت فریدون و شهرام را منفی نمی دانم توضیح داد: این ها آدم های خاکستری هستند که در جامعه مان شبیهشان را زیاد داریم. شاید بعدهای منفی در رفتارشان باشد. اما چیزهایی دارند که نمیتوانیم بگوییم سیاه مطلق هستند. شهرام با وجود این که دزدی می کند، انصافی هم دارد و به اخلاقیاتی پایبند است. در قسمت های بعد قضاوتی که درباره شخصیت فریدون (با بازی عباس جمشیدیفر) داشتیم عوض می شود. تا الان تمرکز زیادی روی فریدون نداشتیم. فریدون بچه دلرحمی است و رفتارهایش با چیزی که در ذهن ما به عنوان دزد است فاصله دارد.
سلیمانی افزود: متاسفانه در نوشتهها و سریال ها گاهی اوقات فراموش می کنیم، آدم ها نمی توانند صفر یا صد باشند. انسان یک جاهایی ممکن است دلش بلرزد یا پایش سست شود. اما فطرت کمک می کند که انسان به شکل اولیهاش برگردد.
فیلمنامهنویس خوشنام درباره زوج دو نفرهای که با حضور شهرام و فریدون شکل گرفته است گفت: یک چیزهایی مثل خانواده و رفاقت در دوره ما خیلی کمرنگ شده است. الان رفاقتهای ناب گذشته را به دلایل مختلف کمتر میبینیم و آدم های پای دوستی شان نمی ایستند. این مساله جزو دغدغه های من بود. خواستم تلنگری بزنم و بگویم این رفاقت چقدر قشنگ بوده است.
انتقاد از بازیگرانی که چند کلمه پس و پیش دیالوگ میگذراند
وی در پاسخ به ادعای عباس جمشیدیفر که ۷۰ درصد دیالوگهایش در نقش فریدون بداهه بوده بیان کرد: این طور نبوده است. برخی اصطلاحها مثل «به بهی» از خودشان بود. آقای نجف زاده جزو کارگردان هایی هستند که به فیلمنامه اهمیت می دهند. ممکن است یک کلمه یا اصطلاحی را اضافه کنند؛ ولی کلیت حفظ می شد. برخی دیالوگ ها این قدر کلیدی و مهم است که امکان تغییر ندارند. علاوه بر این در فیلمنامه یک شخصیت تنها نداشتیم. هر شخصیتی در کنار چند نفر دیگر دیالوگ می گوید. اگر بازیگر دیگری بخواهد دیالوگ ها را تغییر بدهد، روی بازی بقیه تاثیر میگذارد. آقای حاجی عبداللهی خیلی وفادار به فیلمنامه بودند.
سلیمانی افزود: فیلمنامهنویس اولین کسی است که کاملا به سکانس قبل و بعد مسلط است و گاهی اوقات ساعتها به یک دیالوگ فکر می کند که درست و بجا باشد. در تلویزیون گاهی دیالوگ های قشنگی گفته می شود. ولی اثرگذار نیست. دلیلش این است که بازیگر چند کلمه پس و پیش آن دیالوگ گذاشته است.
قصد ما خنداندن نبود
فیلمنامهنویس خوشنام در پاسخ به این سوال که آیا این سریال را کمدی یا جدی میدانید اظهارداشت: فیلمنامه موقعیتهای کمدی و شیرینی دارد؛ ولی اصراری به خنداندن نبوده. یک سکانس کمدی داریم و سکانس بعدی می تواند اشک مخاطب را دربیاورد. چون شخصیت های بامزه در یک موقعیت بامزه قرار می گیرند، ناخودآگاه یک جاهایی طنز هم ایجاد میشود. خوشنام یک سریال شیرین است. آقای نجف زاده خیلی روی این موضوع وسواس داشتند. اگر یک بازیگری بیرون می زد، می گفتند خودتان را کنترل کنید؛ چون قصد ما خنداندن نیست. در این سریال بازیگران تلاشی برای خنداندن نمی کنند.
سلیمانی درباره قابل پیش بینی بودن پایان سریال توضیح داد: امیدوارم که این طور نباشد. ترجیح می دهم درباره پایان سریال صحبت نکنم. به خاطر فضای تلویزیون یک چیزهایی از دست ما خارج است. تمام تلاشم این بوده که تا قسمت های آخر مخاطب متوجه نشود چه اتفاقی قرار است بیفتد. در فیلمنامه ممکن بود رخوت و سستی برای مخاطب ایجاد شود. چون مخاطب با خودش می گوید ما می دانیم که قرار است شهرام از یک لیست حلالیت بطلبد. سعی کردم تا جایی که ممکن است مخاطب رودست بخورد.
نویسنده رمانهای لولی وش، پامنار، رایکا، عصر یخی درباره میزان آشناییاش با فضای جنوب شهر بیان کرد: زمانی که فیلمنامه را مینوشتم با بچه های جنوب شهر رفت و آمد داشتم. کارگردان هم خیلی روی این شخصیت ها مسلط بود و با هم گپ و گفت داشتم. چون رمان می نویسم قبلا روی این حوزه کار کرده بودم. نوشتن دیالوگ برای بچه های جنوب شهر و پیدا کردن حال و هوایشان برایم سخت نبود. چون روی این فضا شناخت داشتم.
سریال خوشنام به کارگردانی علیرضا نجفزاده و تهیهکنندگی احمد زالی است که در شب های ماه رمضان ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن شبکه یک می رود.
این سریال به نویسندگی محسن کیایی و بازنویسی فهیمه سلیمانی یک سریال خانوادگی اجتماعی با درون مایه طنز است.
در سریال خوشنام هومن حاجی عبداللهی ایفاگر نقش شهرام شخصیت اصلی سریال و حمید لولایی هم در نقشی متفاوت ایفاگر نقش اوسا شفیع پدر شهرام است. شهره لرستانی نقش پروین مادر شهرام را بازی میکند. فریده سپاه منصور در نقش مهربان مادربزرگ شهرام ظاهر میشود. سحر ولد بیگی و نیلوفر رجاییفر هم خالههای شهرام در این سریال هستند.
منبع: ایرنامنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت سریال ماه رمضان فریده سپاه منصور شبکه یک سیما خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت دیالوگ ها شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۱۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
فیلم سینمایی «لوتریا» آخرین ساخته علی عطشانی برنده جایزه بهترین فیلمنامه از چهاردهمین جشنواره فیلمسازان نیویورک و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی سینمای هنری بلژیک شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «لوتریا» به کارگردانی علی عطشانی و تهیهکنندگی مشترک مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضی دیزجی، صدرا درودیان همایونی، کسری درودیان همایونی در چهلوچهارمین و چهلوپنجمین حضور بینالمللی خود، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از چهاردهمین دوره جشنواره فیلمسازان نیویورک و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از دهمین دوره جشنواره بینالمللی سینمای هنری بلژیک شد.
«لوتریا» در چهاردهمین دوره جشنواره فیلمسازان نیویورک International Filmmaker Festival of New York (IFFNY) در سه بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه نامزد بود که در نهایت جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره به علی عطشانی و محمودرضا ثانی رسید.
دهمین دوره جشنواره بینالمللی سینمای هنری بلژیک Art Color Digital Cinema (ACDCIFF) نیز از 31 می تا 2 ژوئن در بروکسل برگزار میشود.
این جشنواره که برای نمایش فیلمهای خلاقانه و منحصربهفرد طراحی شده است، در سال 2014 افتتاح شد. جشنواره بینالمللی سینمای هنری بلژیک محیطی را برای فیلمسازان فراهم میکند تا آثار جدید خود را به نمایش بگذارند و تماشاگران فیلمهای نوآورانه جدیدی را از فیلمسازان مبتکر ببینند.
فیلم سینمایی «لوتریا» که اواخر سال 2021 در کشور مکزیک ساخته شده است، تاکنون بیش از 10 جایزه در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنوارههای مختلف بینالمللی کسب کرده و در فستیوالهای متعدد جهانی حضور داشته است.
فیلمنامه «لوتریا» بر اساس یک داستان واقعی و نوشته علی عطشانی و محمودرضا ثانی است.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از:
نویسندگان فیلمنامه: علی عطشانی و محمودرضا ثانی، تهیهکنندگان: مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضی دیزجی، صدرا و کسری درودیان همایونی، دستیار اول کارگردان: هومن سپنتامهر، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، فیلمبردار: میگل سالیناس، صدابردار: آلن کابالرو، دستیار صدابردار: امانول جارامیو، چهرهپرداز: فرزانه زردشت، دستیار چهرهپرداز: آنا کارن آلوارز، دیوید چاوز، گریس سالیناس، گروه کارگردانی: اوریل لاگونا، حمیدرضا میمندی، علی محمودی، تهیه کننده ایران: احسان ولی پورزند، پریسا زهتابیان، تولید ایران: سعید دلاوری، طراح لباس: بیتا عطشانی، دستیار طراح لباس: الناز باقری، ملیکا سادات اسماعیلی، موسیقی: پوریا حیدری، صداگذاری و میکس: نادر بادامچی، بخش فنی: آلبرتو پالاسیوس، کریستوفرلوپز، کریستوفر سالیناس، جاناتان لوی، عکاس: آلکس گنزالس، منشی صحنه: فریدا آیالا، مدیر تولید: موریسیو مورالس، امور بینالملل و زیرنویس: امیدعلی چوگانی، طراح هنری: مجری طرح: بیتافیلم تهران، سیدعلی اسماعیلی، حسین بلاش، تهیه شده در: امریکن برایت لایت فیلم پروداکشنز، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای بیتا فیلم تهران: مریم قربانینیا.
انتهای پیام/