Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عبدالله دوم شاه اردن بعد از ظهر امروز دوشنبه با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار و بر «تداوم تلاش برای برقراری صلح در منطقه و جهان» تأکید کرد.

کاخ پادشاهی اردن با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که عبدالله دوم، در گفت‌وگو با بایدن، روابط و مشارکت بین دو کشور و راههای گسترش آن در همه زمینه‌ها را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سایت کاخ پادشاهی اردن آمده است، عبدالله دوم در خصوص مسئله فلسطین «بر اهمیت تداوم هماهنگی و تلاش در همه زمینه‌ها برای جلوگیری از تکرار حملات به شهر قدس و مقدسات و ساکنان آن» تأکید کرد.

شاه اردن با بیان اینکه این حملات می‌تواند فرصت صلح را از بین ببرد و باعث افزایش تنش شود، خاطر نشان کرد، باید تلاشها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیری افزایش یابد که حقوق مشروع ملت فلسطین را بر اساس راهکار دو دولتی محقق کند.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف، گفت که باید به وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی احترام گذاشت و اردن نیز برای حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی قدس، همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

در همین ارتباط، هزاران نفر از مردم امّان، پایتخت اردن هفته گذشته، پس از اقامه نماز جمعه به خیابان‌ها آمده و علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار دادند. معترضان به جنایات صهیونیست‌ها به خصوص در مسجدالاقصی، یک صدا خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از اردن و لغو قرارداد ننگین «وادی العربه» (امضاء به سال ۱۹۹۴) میان امان و تل آویو شدند.

تظاهرات کنندگان که به دعوت ائتلاف «تجمع ملی برای حمایت از مقاومت» (متشکل از گروههای سیاسی و گروههای مردم‌نهاد) به خیابان‌ها آمده بودند شعار می‌دادند: مرزها را باز کنید، میلیون‌ها نفر آماده شهادت در راه قدس هستند.» آن‌ها همچنین به ادامه صادرات خرید گاز از رژیم صهیونیستی که در واقع جزو دارایی مردم فلسطین است، اعتراض داشتند.

اردن مسأله تولیت اماکن مقدس اسلامی فلسطین را خط قرمز خود می‌داند و همواره اعلام کرده است که بر اساس قوانین بین‌المللی و سابقه تاریخی، اختیارات مربوط به اداره مسجد الاقصی و ورود و خروج به این محل، در اختیار اردن است و این کشور هیچ گونه تغییری را در این زمینه نمی‌پذیرد. در متن توافق عادی‌سازی روابط میان اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ نیز، تل آویو تولیت مسجدالاقصی را حق اردن دانسته است.

از این رو امان همواره خود را بیش از دیگران محق استیفای حقوق نمازگراران مسجدالاقصی و زائران دیگر اماکن مقدس فلسطین دانسته است، هرچند در عمل حکومت اردن اقدامی جز محکوم کردن‌های پیاپی هرچند در برخی مواقع بسیار شدید، از خود نشان نداده است.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: اردن مردم فلسطین رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه اردن: کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح فاجعه غزه را تشدید می‌کند

پادشاه اردن در سخنانی در جریان نشست کنگره آمریکا گفت که حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه فاجعه در این باریکه را تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، «عبدالله دوم» پادشاه اردن که در سفری به آمریکا در نشست کنگره این کشور حاضر شد و در سخنانی اظهار کرد: تسلط اسرائیل بر بخش فلسطینی گذرگاه رفح و بسته شدن آن برای ورود کمک‌ها فاجعه انسانی در نوار غزه را تشدید خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، دیوان پادشاهی اردن در بیانیه‌ای در این اعلام کرد که عبدالله دوم در این نشست بر لزوم جلوگیری از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح تاکید کرد؛ چراکه این منطقه حدود ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان غزه را که در نتیجه تجاوزات رژیم اشغالگر آواره شده‌اند، پناه داده است.

پادشاه اردن پیش از این نیز با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات غزه و حمله رژیم صهیونیستی به رفح دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پادشاه اردن در این دیدار نیز خواستار اتخاذ اقدامی بین‌المللی برای ممانعت از وقوع یک «فاجعه جدید» در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه شد.

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه ۶ مه، عملیات نظامی خود را در شهر رفح آغاز کرد و روز سه شنبه اعلام کرد که کنترل بخش فلسطینی گذرگاه رفح را به دست گرفته و جاده بین گذرگاه و صلاح الدین را بسته است.

حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در شامگاه دوشنبه درحالی رخ داد که پیش از آن جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش‌بس در غزه خبر داد.

طبق سندی که توسط خبرگزاری اسپوتنیک مشاهده شده است، توافقنامه آتش‌بس غزه که توسط جنبش فلسطینی حماس تایید شده است، توقف کامل جنگ را در دومین ماه از لحظه اجرایی شدن آن فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش امارات به حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • تظاهرات دانشگاهیان لیبی در حمایت از غزه
  • هشدار به اردن درباره مشارکت در یک «جشن مسموم»
  • پادشاه اردن: کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح فاجعه غزه را تشدید می‌کند
  • حدادی: خیزش دانشجویان در حمایت از مردم فلسطین پیام سنگینی برای نظام سلطه دارد
  • آمریکا در مسئله فلسطین در حال عوض کردن جلاد و شهید است / خیزش‌های اروپا و آمریکا منجر به سقوط صهیونیست خواهد شد
  • سناریوهای تجاوز به رفح و واکنش جبهه‌های حامی غزه
  • جدیدترین واکنش اردن درباره حملات رژیم صهیونیستی به رفح
  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی