Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پل سردار شهر زنجان از جمله آثار تاریخی است که  در سال قمری ۱۳۳۳ توسط سردار ذوالفقارخان اسعدالدوله پسر حسین قلی‌خان نظام‌العداله روی روخانه زنجانرود ساخته شد و به پل قلتوق هم شهرت دارد.

این پل تاریخی از دیدنی‌های تاریخی شهر زنجان است که بر روی رودخانه زنجانرود قرار دارد که  در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ با شماره‌ ثبت ۱۴۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل سردار  به دلیل نزدیکی آن به دروازه جنوبی شهر به پل دروازه قلتوق نیز معروف بوده  که از نکات قابل توجه پل سردار، تزیینات کاشی و آجری، نمای شرقی آن است که در پل‌های دیگر کمتر مشاهده می‌شود.

بر این اساس طی روزهای گذشته کلیپی در فضای مجازی توسط مخاطبان دست به دست شد که نشان می داد بیل مکانیکی از روی این پل عبور می کند و به نوعی فرهنگ دوستان را دچار نگرانی کرده بود.

توقف بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز استان در کنار پل تاریخی سردار 

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان  در این خصوص به خبرنگار ایرنا افزود:پس از دریافت خبر از طریق میراث بانان افتخاری مبنی بر عبور بیل مکانیکی از روی پل تاریخی سردار، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به محل اعزام شدند و ۲ نفر خاطی شناسایی و با تکمیل صورت‌جلسه توسط واحد حقوقی، پرونده قضایی برای این افراد تشکیل و به‌منظور پیگیری‌های بیشتر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شدند

 سرهنگ حسینعلی فضلی افزود:خوشبختانه هیچ مشکلی برای این پل تاریخی اتفاق نیفتاده است، اما فعالیت بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز استان تا مشخص شدن کامل وضعیت متوقف شد، زیرا این پل یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و گردشگری استان است و باید برای حفظ و نگهداری آن در راستای شرح وظایف محوله تلاش کنیم

این مسوول ادامه داد: در سال جاری به‌منظور جلوگیری از فرصت‌طلبی سودجویان و حفاران غیرمجاز، بازدیدهای نظارتی از آثار تاریخی-فرهنگی سطح استان افزایش‌یافته است و بطورقطع تعداد و پراکندگی آثار تاریخی شناسایی‌شده در سطح استان و لزوم حفظ و حراست از میراث نیاکان، نیازمند مشارکت مردمی است و بدون حضور آن‌ها این امر میسر نخواهد شد.

وی اضافه کرد: هم استانی‌ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث‌فرهنگی، می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و یا به شماره یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان ۳۳۰۳۳۳۵۰ اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان  خاطر نشان کرد: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز، تخریب و خریدوفروش اشیاء و اموال فرهنگی تاریخی جرم محسوب شده و مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد.

 مسوول واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان نیز در این خصوص یادآور شد:با توجه به اینکه این موضوع در سطح استان در حال رصد است و موجب حساسیت عمومی و دغدغه‌مندان میراث‌فرهنگی شده است.

رضا میرزایی پور خاطر نشان کرد: واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان شکایت‌نامه‌ای تنظیم و به دادگاه ارسال‌شده است، احکام قضایی و مجازات می‌تواند ابعاد عبرت‌آموز، پیشگیرانه و بازدارنده برای افراد دیگر که چنین فعالیت‌هایی را در تصور خوددارند، داشته باشد.

برچسب‌ها میراث فرهنگی زنجان بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان بنای تاریخی میراث فرهنگی زنجان بنای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بیل مکانیکی یگان حفاظت پل تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند