ایرج ملکی: «عروس کرونایی» را میسازم! / از شوخی با دیالوگ چطور به تو گیر نداد؟ ناراحت نمی شوم!
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۲۱۰۶
ایرج ملکی در سال گذشته هم یکی از چهرههای پر مخاطب بود، او در صفحه اینستاگرامش دنبالکنندههای بسیاری دارد و همچنان با ویدئوهایی که منتشر میکند، مورد توجه قرار میگیرد. او سال گذشته در برنامه «جوکر» نیز حضور موفقی داشت و به نظر میرسد که برای سال آینده نیز برنامههایی چون ساخت یک فیلم کوتاه جدید دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایرج ملکی کارگردان فیلم کوتاه و یکی از چهرههای فعال فضای مجازی که سال گذشته با حضور در برنامه «جوکر» توانست دوباره مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال آینده سعی دارم فیلم کوتاه جدیدم را با عنوان «عروس کرونایی» بسازم. این فیلم موضوعی اجتماعی دارد که به موضوع کرونا هم میپردازد.
ملکی خاطرنشان کرد: پیشتر در جشنوارههای فیلم کوتاه مختلف بودهام. سال 1384 با فیلم «هدیه» تجربه حضور در جشنواره فیلم کوتاه را داشتم ولی بیش از هر چیز هدفم ارتباط برقرار کردن با مخاطبان است. حضور در جشنوارهها شاید اتفاق مهمی باشد اما برای من مهمتر از آن دیده شدن فیلم توسط مردم است و من بیشتر سعی دارم فیلمی بسازم که حال مردم از دیدن آن خوب شود و جشنوارهها بیش از هر چیز به ابعاد هنری فیلمها توجه دارند.
وی افزود: قطعاً در ساخت فیلمهایم بحث فنی و هنری را مدنظر دارم و به آن توجه میکنم اما اینکه صرفاً توجهم به این موضوع باشد که بخواهم نظر جشنوارهها را به خود جلب کنم، به هیچ وجه اینگونه نیست. فیلمهای هنری بسیاری ساخته میشوند که مردم هیچ ارتباطی با آنها برقرار نمیکنند و اصلاً کمتر کسی میتواند متوجه شود که فیلم چه موضوع و هدفی دارد اما در همین فضای مجازی ما فیلمهایی میبینیم که شاید مورد توجه جشنوارهها نباشند اما افراد بسیاری با آن ارتباط برقرار کرده و فیلمها را مشاهده میکنند.
ملکی که خود یکی از چهرههای مطرح فضای مجازی است، نظر خود را درباره این پدیده گفت و اظهار داشت: من فضای مجازی را یک فرصت میدانم. ما دیگر آن را نباید نادیده بگیریم و از نظر من یک جهان واقعی است که با همه ابعاد زندگی و شغل مردم گره خورده است. امروز اطلاعرسانی، سرگرمی، پژوهش و... در این فضا وجود دارد و همه علایق و سلایق میتوانند آن را دنبال کنند. همه باید این واقعیت را بپذیرند و فضای مجازی به قدری در زندگی ما نقشی جدی ایفا میکند که حتی در بسیاری مواقع از رسانههای رسمی هم جلوتر است و اتفاقی در این فضا پر رنگ میشود که بعد رسانهها آن را پیگیری میکنند. هر پدیدهای مزایا و معایبی دارد و نمیتوان به بهانه معایبش آن را به طور کل کنار گذاشت. چاقو میتواند منجر به قتل یک انسان شود اما همان وسیله کاربردهایی دارد که نمیتوان آن را از زندگی حذف کرد.
کارگردان فیلم کوتاه «مزاحم» در ادامه اظهاراتش درباره شوخیهایی که با او و آثارش در فضای مجازی میشود، گفت: من برای مردم فیلم ساختهام و همه میدانند که هدف دیگری را دنبال نمیکردم. آن زمان فیلمهای کوتاهم را با کمترین امکانات، تجهیزات و تجربه ساختم و قصد داشتم پیامی که در ذهن داشتم را منتقل کنم و به نظر من همان شوخیهایی که با فیلمهایم میشود خود نوعی ارتباط برقرار کردن است و هر شوخی با من و آثارم که منجر به شادی و نشستن لبخند بر لبان یک هموطن بشود اتفاق خوبی است و من نه تنها از این اتفاق ناراحت نمیشوم بلکه باعث خوشحالی من است اما همه میدانیم که شوخی با توهین تفاوت دارد و برخی توهینها ممکن است ناراحتکننده باشد.
وی افزود: دیالوگ «چطور به تو گیر ندادن؟» که با آن حتی کلیپهای طنز متفاوت و حتی دابسمشهای متعددی ساخته شده است امروز به یک دیالوگ پر تکرار در بین مردم تبدیل شده است که همین اتفاق برایم بسیار جذاب است و نشان از دیده شدن فیلم دارد و همین اتفاقات است که میتواند من را خوشحال کند.
ملکی درباره تجربه حضور در برنامه «جوکر» گفت و اظهار داشت: تجربه حضور در برنامه «جوکر» برای من اتفاق خوبی بود که بازخوردهای خوبی را هم در جامعه شاهد بودم و بسیاری از مردم در جاهای مختلف وقتی با من برخورد میکردند درباره این برنامه از من میپرسیدند. برای من افتخار بزرگی بود که در کنار هنرمندان بزرگ و با تجربه عرصه بازیگری بودم و به عنوان یک تجربه ارزشمند همیشه در ذهنم باقی میماند.
بیشتر بخوانید ایرج ملکی خواننده می شود/ ببینید متاسفم برای برنامه سازی رو به زوال تلویزیون/ انتقاد تند نیما کرمی از حضور و تمسخر ایرج ملکی در صدا و سیما لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی جشنواره فیلم کوتاه جهان رسانه سال نو قتل ایرج ملکی عناوین مرتبط ایرج ملکی خواننده می شود/ ببینید متاسفم برای برنامه سازی رو به زوال تلویزیون/ انتقاد تند نیما کرمی از حضور و تمسخر ایرج ملکی در صدا و سیما نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار فرهنگ و هنر ۱ خطر ایرج طهماسب و بچه جدی است! ۲ تکلیف عید فطر مشخص شد ۳ تجربه الهام حمیدی از غسال شدن ۴ پژمان جمشیدی به باران کوثری رسید/ ماجرای یک پورشه! ۵ شهلا ناظریان درگذشت ۶ پریناز ایزدیار صاحب کشتی کروز میشود ۷ داستان دختری که هم اتاق یک عضو داعش میشود در برنامه «دعوت» ۸ همبازی شدن یکتا ناصر و منوچهر هادی در «عکس دو نفره» ۹ آیا ممنوعالکار شدن المیرا شریفیمقدم صحت دارد؟ ۱۰ احترام برومند درباره مهمونی ایرج طهماسب چه می گوید! ۱۱ علیرضا مسعودی: صداوسیما هیچ علاقهای به ساخت فصل دوم «نوروز رنگی» نشان نداد / امیدوارم سال جدید شاهد کنترل تورم و رونق اقتصادی باشیم ۱۲ توصیه علما به تماشای «زندگی پس از زندگی» ۱۳ آیا عادل فردوسی پور برای تلویزیون ناز می کند؟! ۱۴ تصاویر هنگامه قاضیانی و مهدی سلطانی در سریال «آمستردام» مهمترین اخبار جنگل های زاگرس میراث بین نسلی و ثروت ملی است/ طرحی جامع و عملیاتی برای احیاء و توسعه جنگل های زاگرس تدوین شود ورود مجلس به ماجرای تلف شدن پلنگ در قائمشهر/ سازمان محیط زیست امکانات لازم برای زندهگیری را ندارد روحانی بیاید با من مناظره کند نه با رئیسی/ اصلاحطلبان بیکار نشستهاند و شبهه افکنی میکنند محدودیتهای فیزیکی منزل میرحسین موسوی برداشته شد + عکس واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به درگیری در مرز ایران و افغانستان/ خویشتن داری ایران باعث سوبرداشت مسوولان افغانستانی نشود آخرین اخبار فرهنگ و هنر پیام تلخ بازیگر قدیمی در آسایشگاه کهریزک / ببینید عنوان فیلم افتتاحیه کن تغییر کرد ارکستر ملی ایران «عودلاجان تا آذربایجان» را اجرا میکند پویش سراسری «جهان بدون اسرائیل» برگزار میشود واکنش دکتر محسن پرویز در فضای مجازی برای "زندگی پس از زندگی" «کوسه» در سینماهای کالیفرنیا رئیس کمیته ملی المپیک: جشنواره فیلمهای ورزشی به جریانسازی فرهنگی در حوزه ورزش کمک میکند حجت الاسلام صلحمیرزایی: نباید مخاطبان را با پیرایههایی که ارتباط کمتری با کتاب دارند به نمایشگاه دعوت کنیم روایتی بی پرده از صنعت تولید اکستنشن مو و درمان طاسی در «ضد» زمان پخش فینالهای «جوکر» انتخابات 2022 لبنان در برنامه «خیار لبنان» رصد می شود تبیین چرایی و چگونگی برگزاری نمایشگاه نگارگران از زبان امیرحسین آقامیری فیلم / نگاهی کوتاه به کارنامه حرفهای شهلا ناظریان جشنواره فیلمهای ورزشی به جریانسازی فرهنگی در حوزه ورزش کمک میکند توضیحات اداره کل هنرهای نمایشی در پی توقف اجرای نمایش «آنسوی آینه » پژمان جمشیدی با «بی مادر» به سینما میآید اخبار برگزیده پویش سراسری «جهان بدون اسرائیل» برگزار میشود هیچ تغییری در تیم اقتصادی و روند تصمیمات اقتصادی دولت رخ نداده است آب آناناس کدام بیماری ها را درمان میکند؟ پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب گوگل ما میافتد؟ سعه صدر رئیس جمهور در گفتوگو با هنرمندان رامین آزاد میشود؟ سوگواره « به خاطر علی » در پارک ملت تهران احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان _ مسجد گیاهی احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان - امامزاده صالح علیهم السلام رئیسجمهور درگذشت همسر آیتالله جوادی آملی را تسلیت گفت محبی ششمین مرد طلایی ایران در مغولستان فیروزپور مردطلایی بعدی ایران در آوردگاه مغولستان سردار وارد لیست گلزنان ایرانی بوندسلیگایی شد به پیامک های تور لحظه آخری اعتماد نکنید شبکه اجتماعی پیام تبریک رئیسجمهور در پی قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در آسیا پسر قالیباف از مردم به خاطر سفر خواهرش عذرخواهی کرد! ویدئوی منتشر شده از یک باستان شناس مربوط به سال 95 است! نوراللهی و قایدی در لباس احرام این افطاری متفاوت فوتبالیست معروف بیش از 3 میلیون لایک خورد! آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |
تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فضای مجازی فرهنگ و هنر جشنواره فیلم کوتاه جهان قتل ذهن شادی جامعه جشنواره فیلم کوتاه جهان رسانه سال نو قتل ایرج ملکی جشنواره فیلم جشنواره ها فضای مجازی فیلم کوتاه ایرج ملکی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فیلمسازی بدون دیالوگ؛ ریسک یا فرصت؟
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتما دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلا هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی افزود: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رهاست.
انتهای پیام/