Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر حسین اقامیری، مدرس و نگار گر به دانشجورگفت: توصیه من این است که دولت همت کند و هنرمندان را در جریان جشنواره های هنری قرار بدهد. در حال حاضر تمام جشنواره ها یا قطع شدند یا بسیار ضعیف برگزار می‌شوند..

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ الهه زواره ئیان؛ از همان بدو ورود شگفتی در چهره شان مجذوب کننده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به آثارشان نگاه می‌کردند، ذوق زده می‌شدند و برای هر بیننده ای که می‌پرسید، از درون مایه اثارشان می‌گفتند. اثاری که هر کدام را نگاه می‌کردی، شوق مضاعفی در انها جریان داشت و قصه ای را روایت می‌کرد که بیننده را وا می‌داشت تامل کند و نه گذرا بلکه با دقت نماد ها را درون شان جست و جو کند. این نمایشگاه نگارگری گروهی که به همت استاد امیر حسین اقا میری و هنرجویان با عنوان« نگارگران» برپا شده، صبح امروز درگالری ابوالفضل عالی حوزه هنری کار خود را اغاز کرد.امیر حسین اقا میری، مدرس و نگار گر در رشته های نگارگری و تذهیب و خالق بیش از نود اثر نگارگری است. او با شرکت در جشنواره های هنری و بین المللی در بخش نگارگری و کسب بیش از ده رتبه نخست، از مشوقان و برگزار کننده اصلی این نمایشگاه است.نمایشگاهی که در ان اثار استاد، جدای از شاگردانش دیده نمی‌شود و همه در کنار یکدیگر از اثار مشق تا اثار ازاد، برای علاقه مندان به نمایش گذشته شده اند. به واسطه همین موضوع با امیر حسین اقا میری به گفت و گو نشستیم.

دانشجو: چه شد تصمیم به برگزاری نمایشگاه و حمایت از اثار هنرجویان در رشته نگار گری گرفتید؟

اقامیری: نمایشگاه ها و جشنواره ها و حمایت از خرید اثار برنامه های انگیزشی هستند که در حال حاضر بسیار کم برگزار می‌شوند. وقتی کار در نمایشگاه به نمایش در میاد و  مخاطبین ان را می‌بینند، به هنرجوها انرژی داده می‌شود چون ماباید حتما مخاطب داشته باشیم و نیرو و انرژی مان را از مخاطب می‌گیریم.

مساله اصلی نیز بحث حمایت است و طبقه بندی مطرح نیست این که من بگویم با سی سال کار برای من خوب نباشد که اثارم را کنار جوان‌تر ها به نمایش بگذرم، واقعا این گونه نیست. هر چی بتوانیم هنرجو را حمایت کنیم تا کار خوب بسازد، نتیجه اش برای خود ماست و اجر معنوی دارد وگرنه از نظر مادی اتفاق خاصی نمی‌افتد اما همین حمایت به انها انگیزه می‌دهد.من معتقدم استاد حتما باید هنرجو اش را حمایت کند. وظیفه استاد فقط اموزش نیست. در کنار هنرجو بودن و نمایشگاه برگزار کردن خیلی مهم تر است. می‌بینید که کارم را هم جدا نکردم و در کنار بچه ها قرار دادم.ضمنا هنر را نباید صرفا تکنیک و مهارت دید. رسالت هنر تعالی روح است.در کلاس های هنری از ارزش های کار هنری و اخلاقیات و عرفان در نگارگری می‌گوییم و این ها باعث رشد هنر می‌شوند.

دانشجو: وضعیت نمایشگاه را در مقایسه با نگارگری چطور ارزیابی می‌کنید.

اقامیری: اگر جایی باشد که حمایت صورت بگیرد مثل حوزه هنری که از ما هیچ هزینه ای نگرفته و امکانات ایجاد بشود، قطعا رشد در سال های اینده اتفاق می افتد. شرایطی که بتوان  با خریداران و مجموعه داران رایزنی کرد تا مجموعه اثار را خریداری کنند. این انگیزه مضاعفی در هنرجو ایجاد می‌کند. فقط حمایت من نمی‌تواند هنرجو را تشویق کند.

دانشجو: حتی انچنان تبلیغاتی صورت نگرفت تا مردم و خریداران از بیرون جذب بشوند .

اقامیری: بازاریابی در هنر انچنان چشمگیر نیست. با تورم ها و مشکلاتی که هنرمندان دارند باید بودجه های دولتی تزریق بشود. نگارگری هم یک کالای لوکس است. درست است خیلی ها علاقه مندند اما امکان سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند چون هم قیمت اثار بالاست هم وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست. ما برگزاری نمایشگاه را هم با حداقل هزینه انجام می‌دهیم و مبلغ اش در حد یک گواهی شرکت چند هزار تومانی است.

دانشجو :در نمایشگاه اثار از یک میلیون تا پانزده میلیون قیمت گذاری شده اند؛ اصول قیمت گذاری اثار چیست؟

اقامیری: سابقه شخص مهم است از طرفی کسی که کار خلاقانه کرده و کسی که کاری را مشق می‌کند هم تفاوت دارند کار مشق راحت تر است کسی که به دنبال نو اوری است و طرح خودش را می‌اورد باید سابقه کاری اش زیاد باشد و این تفاوت قیمت دارد. مجموعه دار نیز کاری را می‌خرد که زاییده ذهن ان هنرمند است.

دانشجو: روح اثر در نگارگری جوان‌تر ها تا چه میزان  نزدیک به نگارگری اصیل است؟

اقامیری: ما در حال حاضر متاسفانه در جامعه ای هستیم که بیشتر در معرض تبلیغات و زندگی بیش از حد غربی شده است. نگاه نقاشانه و غربی در نقاشی انها پیدا شده و گرایش به فضای عارفانه و منطبق با اخلاقیات و اصل عرفان ایرانی بسیار کمرنگ شده.تاکید من به هنرجو ها، رعایت اصول نگارگری منطبق با ارزش های اخلاقی و عرفان ایرانی است و باید سعی کنند ان ها را رعایت کنند و در کارها از نگاه غربی پرهیز کنند.

 

دانشجو: به عنوان نکته اخر چه پیشنهاداتی دارید؟

اقامیری: روندی که من شروع کردم مقارن با جشنواره های متعددی شد که از طرف وزارت ارشاد برگزار می‌شد و حمایت های خیلی خوبی از هنرمندان می‌شد؛ هم خرید اثار هم جوایز مبالغ خوبی داشتند و من با انگیزه مضاعف کار می‌کردم و یک علت پیشرفت من قرار گرفتن در ان روند رقابتی است کهبه هنرمند انرژی می‎‌دهد و باعث پیشرفت می‌شود. در تمام دنیا مسابقات متعدی در عرصه های مختلف برگزار می‌شود که جنبه مادی ندارد بلکه جنبه معنوی دارد که رشد در ان عرصه ایجاد شود.

 توصیه من این است که دولت همت کند و  هنرمندان را در جریان جشنواره‌های هنری قرار بدهد. در حال حاضر تمام  جشنواره‌ها یا  قطع شدند یا بسیار ضعیف برگزار می‌شوند. نکته بعدی سلامت و شایسته سالاری در این جشنواره ها است. من خودم باید در با رتبه هایی که دارم و در تمام دو سالانه ها بیشترین رتبه را دارم بایدکارم را در جشنواره فجر شرکت بدهم تا داروی بشود و ایا پذیرفته بشود یا نه. به همین خاطر امسال بنده خودم فجر شرکت نکردم با این که اثری ارزشی داشتم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نگارگری حوزه هنری تجسمی حال حاضر جشنواره ها امیر حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۲۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیأت داوران، گروه‌های نمایشی دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی ناهید دادخواه از ساری، نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس، نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه، نمایش جادوی سیاه به کارگردانی سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

کد خبر 6089511

دیگر خبرها

  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • ملاک انتخاب ها شایسته سالاری است/ لزوم سوق استان به سمت توسعه