Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفع غیراصولی زباله در استان گیلان، منطقه سراوان را به کوه زباله تبدیل کرده است! در این راستا ساماندهی و بهسازی دفن‌گاه زباله در این منطقه در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، جنگل‌های سراوان رشت، از جاذبه‌های دیدنی گیلان با پوشش گیاهی انبوه و درختان سربه فلک کشیده با دریاچه پوشیده شده از چمن یکی از مناطق تفریحی و توریستی است که متاسفانه در چند دهه تبدیل به محلی برای تخیله زباله شهری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود شیرابه‌ها ناشی از زباله‌ها بوی تعفن عجیبی در فضا به وجود آورده؛ به طوری موجب نارضایت اهالی این منطقه شده است.

سوزندان زباله‌ها یکی از کار‌هایی است که انجام می‌شود؛ اما دود ناشی از سوختن زباله‌های این منطقه تولید گاز متان می‌کند و شدت دود مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده و موجب آلودگی در این منطقه شده است.


در روز‌های گذشته سراوان به یکی از نقاط مورد توجه شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفت که استاندار گیلان نیز در خصوص حل مشکل زباله سراوان دستوراتی را صادر کرد.

 

 

دادستانی گیلان نیز در جریان پیگیری این معضل که در گیلان برجسته‌تر از گذشته شده از صدور حکم قطعی برای سه نفر از مدیران میانی شهرداری رشت که در خصوص پسماند و وضعیت زباله سراوان کم‌کاری کرده‌اند خبر داد.


دفن غیر اصولی زباله و بحران‌های زیست در سراوان


دراین راستا هم وزارت کشـور نیز در اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت سراوان اطلاعیه‌ای را صادر کرد. 


در بخشی از این اطلاعیه‌ای آمده است ساماندهی و بهسازی دفن گاه زباله سراوان که به یک بحران‌های زیست محیطی و اجتماعی تبدیل شده است، از روز ورود هیات دولت به استان گیلان در بهمن ۱۴۰۰ به طور جدی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور با حضور در منطقه و گفتگو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل این دفن گاه را صادر کرد.

 


واقعیت این است که با گذشت ۴۰ سال از عمر این دفن‌گاه و افزایش زباله منطقه به بیش از ۱۰۰۰ تن در روز، ساماندهی آن پیچیدگی‌های فنی و مدیریتی زیادی پیدا کرده است که در طول سه ماه گذشته تلاش شد تا حد زیادی برطرف و در خصوص راه حل جامع هم توافق ایجاد شود.


طی این مدت با برگزاری جلسات مکرر و مذاکرات طولانی بین استانداری گیلان، شهرداری رشت، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، توافق شد عملیات اجرایی در محور‌های زیر در نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال با حضور نماینده ویژه وزیر کشور آغاز شود:


۱- طراحی الگوی ساماندهی (شامل پوشش کامل خاک، کنترل و تصفیه شیرابه) و انعقاد قرارداد با پیمانکار و تامین حدود ۷۰ میلیارد تومان برای این قرارداد و ایجاد تمهیدات لازم برای عملیات اجرایی.


۲- تعیین تکلیف اختلافات موجود در خصوص تصفیه خانه شیرابه که باعث شده بود راه اندازی آن به تاخیر بیفتد.


۳- اصلاح مدیریت کارخانه کود آلی و آغاز افزایش ظرفیت آن از ۱۵۰ تن فعلی به ۱۰۰۰ تن که باعث کاهش ۷۰ درصدی زباله دفنی می‌شود. این عملیات به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که سهم دولت تامین شده است. مابقی از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد و در این خصوص اقدامات لازم انجام شده است.

 


پردازش صحیح و اصولی تمامی پسماند‌های تولیدی منجر به کاهش دورریز زباله و جلوگیری از دفن مستقیم آن خواهد شد.


۴- پیگیری مشکلات تامین منابع نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت. تاکنون بیش از ۸ میلیون دلار به این طرح تخصیص داده شده و لازم است حدود ۳۲ میلیون دلار دیگر توسط دولت و سرمایه گذار تخصیص یابد. استفاده از دورریز واحد‌های پردازش به عنوان سوخت در نیروگاه‌های زباله سوز یکی از بخش‌های مهم حل این مسأله است که زمان بندی اتمام آن به زودی به مردم اعلام خواهد شد.


۵- همچنین مقرر شد استانداری گیلان سریعا محل جدیدی را برای دفن پسماند‌های تولیدی براساس شاخص‌های زیست محیطی انتخاب و زمینه استفاده از آن را فراهم سازد.


تکالیف استانداری گیلان و شهرداری رشت و سازمان شهرداری‌ها برای حل این بحران کاملا روشن شده است و گزارش گیری روزانه از اجرایی شدن اقدامات به منظور مشخص شدن میزان پیشرفت صورت خواهد گرفت.

 


بر اساس برنامه مورد توافق، امید است تا پایان سال ۱۴۰۱ این منطقه به شرایط عادی باز گردد و آلودگی‌های محل دفن شامل کنترل شیرابه، بو، آلودگی هوا و حشرات موذی به حد قابل قبولی کاهش یابد.

دفع غیراصولی زباله در استان گیلان، منطقه سراوان و حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های این استان را به کوه زباله تبدیل کرده است! شنیده‌ها حاکی از این است که روزانه تا یک هزار و ۲۰۰ تن زباله در مرکز دفن زباله سراوان تخلیه می‌شود و در هر ثانیه، تا ۲۰ لیتر شیرابه زباله شهری و صنعتی و بیمارستانی از این مرکز به رودخانه‌ها و در نهایت تالاب انزلی می‌ریزد!

 

انباشت این حجم عظیم از زباله در این منطقه، علاوه بر تهدید سلامت مردم، ایجاد بوی نامطبوع در روستا‌های اطراف، تهدید جدی تنوع زیستی و محیط زیست منطقه شده است، مناظر زشتی را در این مناطق پدیدار کرده است که با توجه به ظرفیت بالای استان گیلان در گردشگری و توریسم، به این مهم نیز آسیب وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محیط زیست سراوان وزارت کشور دفن زباله در سراوان زباله سراوان استان گیلان گاه زباله دفن گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و و آرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی، تحقیقات دفاعی، آموزشی و تبادل دانشجو تاکید نمود.

کد خبر 6089700 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند