Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاینف اولین روز اردیبهشت بود که نرخ کرایه‌های خطوط ناوگان تاکسیرانی افزایش یافت و برچسب ارقام جدید بر روی شیشه تاکسی‌ها نصب شد اما عجیب اینکه کرایه برخی از خطوط حاوی پول‌های خرد از ۲۰۰ تومان تا ۸۰۰ تومان است و همین مسئله باعث ایجاد یک چالش جدید بین مسافران و رانندگان شده است آن هم در روزهایی که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و  اسکناس یا سکه‌های ۲۰۰ تومانی، ۵۰۰ تومانی در دست مردم بسیار کم است و سکه ۱۰۰ تومانی هم تقریبا پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

البته بسیاری از رانندگان و مسافران با این مسئله که هر سال هم تکرار می‌شود، دیگر کنار آمده‌اند و خودشان اعداد را به سمت بالا یا پایین گرد می‌کنند اما بسیاری هم هستند که نگران مشکل شرعی این مسئله هستند و می‌گویند که نمی‌خواهند این دیون بر گردن آنها بماند. 

 هفت‌تیر به پارک‌وی؛ ۱۲۲۰۰ تومان

همه تاکسی‌ها طبق معمول نبش ضلع شمالی میدان برای جابه جایی مسافران به صف ایستاده‌اند و بعضی از آنها به مسافران قبل از سوار شدن برچسب نرخ کرایه‌های جدید را نشان می‌دهند تا در جریان قرار بگیرند. سال پیش کرایه این خط ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که مسافران مجبور بودند ۱۰هزار تومان پرداخت کنند و امسال ۱۲ هزار و ۲۰۰ شده است که مجبورند ۱۲ هزار تومان بپردازند. شاهین رحمتی یکی از مسافران همیشگی این خط است، او به راننده تاکسی می‌گوید: وقتی سکه ۲۰۰ تومانی نداریم، چه کنیم؟ پاسخ راننده هم از سر استیصال است: « اگر مسافر دائم خط هستید از شنبه تا چهارشنبه ۵ تا ۲۰۰ تومان می‌شود هزارتومان و آن را آخر هفته پرداخت کنید، اگر هم نه که چاره‌ای نیست، ندهید، حلال می‌کنم.» جمله آخر را با اغماض و از سر اکراه می‌گوید.

راننده با ناراحتی خطاب به همه مسافران می‌گوید:‌ به هر حال ۲۰۰ تومان حق ماست و مسافر باید پرداخت کند و اگر ندارید هیچ کاری نمی‌شود کرد.

کرایه‌هایی با ۳۰۰ و ۶۰۰ تومان پول خرد

این داستان در برخی خطوط دیگر هم تکرار شده است مثل خط شهدا به هفت‌تیر که به تازگی کرایه‌اش ۸ هزار و ۶۰۰ تومان شده و مسافران مانده‌اند که آن ۶۰۰ تومان را چطور بپردازند؟  ع. ش راننده تاکسی درباره این مشکل می‌گوید: قبلا کرایه این خط ۷ هزار تومان بود اما از وقتی که افزایش یافته ۸ هزار و ۶۰۰ شده است و بیشتر مسافران ۸ هزار و پانصد پرداخت می‌کنند و معمولا ۱۰۰ تومانی را ندارند، حتی ممکن است ۵۰۰ تومن هم نداشته باشند که ما باید یا از خیر آن هم بگذریم یا خودمان پول خرد جور کنیم البته اگر از طریق اسکن بارکدهای برچسب تعبیه شده داخل خودرو کرایه را پرداخت کنند، مشکل خاصی نخواهد بود اما پرداخت الکترونیکی زمان می‌برد و بسیاری از افراد این کار را نمی‌کنند به خصوص افراد سالمند و میانسال.

این مسئله در خطوط دیگر هم تکرار شده است، مثلا نرخ خط کرایه تاکسی از آزادی به تجریش و برعکس، امسال ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان شده که صدای برخی مسافران را حسابی در آورده است. حسین شفیعی، مسافر همیشگی این خط است، او در این باره می‌گوید: کرایه‌های جدید باعث دعوا بین راننده و مسافر شده، به هر حال نه آن راننده با ۳۰۰ تومان ثروتمند می‌شود و نه من مسافر با این رقم فقیر. اما با این گرانی‌ها باید به راننده تاکسی هم حق داد که از خیر ۳۰۰ تومان نگذرد، شما فرض کن در روز ۵۰ مسافر داشته باشی که از ایشان ۳۰۰ تومان را نگیری، جمعش در هفته و ماه قابل توجه است بنابراین بهتر است کرایه‌ها به ۱۸ هزار و ۵۰۰ یا ۱۸ هزار تومان تغییر پیدا کند تا کسی مدیون کسی نشود.

فرهاد. ش از رانندگان خط آزادی به تجریش هم در این باره می‌گوید: ما رانندگان خطی همیشه سعی داریم با مسافران راه بیاییم و خیلی سخت نگیریم. این موضوع قدیمی است و بهتر بود مسئولان با تجربه سال‌های گذشته و طرح جدید پرداخت اینترنتی نرخ قیمت‌ها را گرد می‌کردند تا هر روز با مسافران بحث سر کرایه نداشته باشیم یا حق کسی بر گردن کسی نمی‌ماند.

انتقاد عضو شورای شهر از نرخ‌های جدید خطوط ناوگان تاکسیرانی

میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران در این باره به همشهری آنلاین، گفت: یکی از چالش‌هایی که از گذشته در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بین شهروندان عزیز و رانندگان زحمت‌کش ناوگان تاکسیرانی داشتیم، مسئله رُند نبودن نرخ کرایه در خطوط تاکسیرانی بوده است.

او با اشاره به سوابق این تنش قدیمی، به الگوی نسبتاً موفقیت‌آمیز حل مسئله در گذشته اشاره کرد و گفت: این مسئله در سالهای ۹۱ تا ۹۴ حل شده بود، به این گونه که وقتی شورا درصدی را به عنوان  افزایش نرخ کرایه تاکسی مصوب می‌کرد، سازمان تاکسیرانی ملزم بود با رعایت میانگین مصوب شورای شهر، پول خرد را از نرخ کرایه خطوط حذف کند. اما امسال متاسفانه بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم ظاهرا به این راهکار عمل نشده و شاهد عددهای غیررند در کرایه برخی خطوط و برچسب‌ها در سطح شهر تهران هستیم.

مظفر این نوع تعیین نرخ کرایه بهای تاکسی‌ها را اتفاقی ناگوار خواند و گفت: از یک سو تاکسیران‌ها می‌خواهند کرایه خود را به طور کامل دریافت کنند، از سوی دیگر مسافران دوست ندارند مبلغی بیشتر از آنچه تاکسیرانی تعیین کرده بپردازند، لذا کشاکشی بین راننده و شهروند بوجود می‌آید که یه بُعد آن ملاحظات شرعی دِین و مدیون شدن است و بعد دیگر آن آسیبی است که به اعصاب و روان شهروندان و تاکسیرانان وارد می‌شود.

این عضو شورای شهر در توصیف مصوبه شورا در خصوص نرخ افزایش کرایه تاکسی‌ها افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های معاش و تورم قطعات خودرو، شورا امسال مصوب کرد ۲۵ درصد به نرخ کرایه خطوط افزوده شود با این تکمله که به تاکسیرانی اجازه داد شد به شرط حفظ معدل ۲۵ درصدی در سطح کلیه خطوط، بتواند در خصوص مسیرهایی که به دلایل عمرانی، ترافیکی یا ... طولانی‌تر شده‌اند، این افزایش را تا ۳۵ درصد اعمال کند.

تاکسیرانی هر چه سریعتر کرایه‌ها را رند کند

مظفر با تاکید مجدد به الزام قانونی سازمان تاکسیرانی به حذف پول خرد از کرایه‌ها، گفت: قاعدتا سازمان تاکسیرانی باید تدبیر می‌کرد و با توجه به اجازه قانونی که از شورا داشت، با حفظ میانگین ۲۵ درصدی در سطح شهر، اعداد غیررُند را در چاپ برچسب‌ها رُند می‌کرد و این اشکالی است که به تاکسیرانی وارد است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در برخی برچسب‌ها شاهد اعدادی نظیر ۲۰۰ تومان و ۷۰۰ تومان در کنار عدد رند کرایه خطوط هستیم، از مسئولان تاکسیرانی خواست با فوریت نسبت به حل مسئله و در صورت لزوم چاپ برچسب‌های جدید اقدام کند.

فقط ۵ هزار نفر کرایه را الکترونیک پرداخت می‌کنند

مظفر در پایان توسعه پرداخت الکترونیک را بهترین راهکار برای حله ریشه‌ای این معضل قدیمی در سطح شهر دانست و گفت: در حال حاضر از طریق برچسب‌های کیوآرکد که در تاکسی‌ها وجود دارد – که البته در بعضی خطوط ناقص و نیازمند ترمیم و به روزرسانی است- امکان پرداخت الکترونیکی کرایه وجود دارد اما از بین یک و نیم میلیون مسافر تاکسی در تهران، تنها روزانه ۵ هزار نفر از طریق این برچسب‌ها و به صورت الکترونیکی کرایه خود را می‌پردازند که عدد بسیار کوچکی است.

این عضو شورای شهر با یادآوری وظیفه سازمان تاکسیرانی در خصوص فرهنگ‌سازی در خصوص توسعه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ در سطح شهر اذعان داشت: انتظار ما از سازمان تاکسیرانی این است که نسبت به آموزش‌های شهروندان، تبلیغات، تبیین و مهم‌تر از آن تجهیز و به روز رسانی سیستم‌های پرداخت الکترونیک کرایه در تاکسی‌های شهر تهران اقدام کند تا چالش پول خرد میان مسافران و تاکسیرانان به صورت بنیادین حل شود.

کد خبر 672409

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان تاکسیرانی ناوگان تاکسیرانی عضو شورای شهر کرایه تاکسی هزار تومان سطح شهر شهر تهران نرخ کرایه ۲۰۰ تومان ۳۰۰ تومان برچسب ها تاکسی ها کرایه ها پول خرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب

ایسنا/زنجان مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ابهر گفت: هرگونه افزایش کرایه تاکسی در ابهر تا تعیین تکلیف نرخ مصوب ممنوع است.

حسین کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی توسط برخی رانندگان ابهری، عنوان کرد: تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب کرایه تاکسی در ابهر هرگونه افزایش خودسرانه ممنوع است.

وی با توضیح اینکه در حال حاضر طرح افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به فرمانداری اعلام شده است، ادامه داد: در صورت تصویب این نرخ‌ها توسط فرمانداری طی هفته آینده رسما ابلاغ خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ابهر با توضیح اینکه از شهروندان درخواست داریم در صورت دریافت کرایه اضافه مراتب را به سازمان تاکسی‌رانی ابهر گزارش کرده تا برخورد قانونی صورت گیرد، تاکید کرد: تا تعیین تکلیف نرخ مصوب هرگونه افزایش کرایه ممنوع بوده و سازمان حمل و نقل مکلف است تا ضمن نظارت، با متخلفان برخورد قانونی انجام دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  •  واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط تاکسی
  • ◄ کرایه رانندگان کامیون در جیب انبارداران/ نقش انبارها در فقر کامیونداران
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب
  • پیگیری وضعیت نرخ کرایه تاکسی در استان سمنان
  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد
  • برخورد ­سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تخلفات در افزایش نرخ کرایه ها
  • شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش دهند