Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@04:48:42 GMT

احتمال افزایش ۱۰ تا ۶۰ درصدی قیمت چای

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۳۳۳۸

احتمال افزایش ۱۰ تا ۶۰ درصدی قیمت چای

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت چای خشک بین ۱۰ تا ۶۰ درصد افزایش نرخ خواهد داشت به عنوان مثال سر گل چای بهاره، چای ممتاز، حدود ۵۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کند.

به گزارش ایران اکونومیست، صادق حسنی  با اشاره به آخرین وضعیت برداشت برگ سبز چای، گفت: بهره‌برداری از برگ سبز چای آغاز شده اما سرما این روند را کند و به عقب انداخته است؛ در حال حاضر تعداد محدودی از کارخانجات چای به دلیل کاهش برداشت چای دایر هستند (حدود 10 کارخانه فعالیت خود را آغاز کردند).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بوته برگ سبز چای با آغاز فصل بهار رشد می‌کند، تاکید کرد: بوته برگ چای خزان ناپذیر است و بعد از خواب زمستانی در اواخر اسفند و اوایل بهار رشد می‌کنند.

وی با اشاره به عقد قرارداد کارخانه‌های چای با سازمان چای، تصریح کرد: تمام کارخانجات آمادگی بهره‌برداری از چای سبز را دارند اما همانگونه که اشاره کردم سرما باعث شده است برگ سبز رشد کافی نداشته باشد از این‌رو میزان برگ در باغات چای تقلیل پیدا کرده است.

حسنی ادامه داد: امیدواریم بعد از عید فطر برگ‌های سبز چای تمام مناطق رشد کنند و کشاورزان آن را برداشت و برای استحصال و خشک کردن تحویل کارخانجات چای بدهند.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با انتقاد از قیمت خرید تضمینی چای، گفت: سندیکایی چای نحوه محاسبه قیمت خرید چای را منطقی نمی‌داند چرا که ما بر این باوریم این نحوه قیمت گذاری کشاورزان را متمایل به برداشت برگ سبز درجه دوم می‌کند اما متاسفانه اعتراض‌های ما نتیجه بخش نبود و اصلاحی بر روی قیمت‌ها انجام نشد.

بنا به اظهارات وی؛ سال گذشته برگ سبز درجه یک کیلویی 6 هزار و 690 تومان خریداری شد اما در سال جاری نرخ آن به 9 هزار و 200 تومان رسید یعنی قیمت برگ سبز درجه یک نسبت به سال گذشته 37.5 درصد افزایش قیمت داشت این در حالیست که قیمت چای درجه دوم سال گذشته 4 هزار و 700 تومان بود اما در سال جاری نرخ خرید آن به کیلویی 7 هزار و 100 تومان رسید یعنی 48.5 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان نسبت به قیمت خرید برگ سبز چای معترض هستند، افزود: برخی از کشاورزان هنوز می‌گویند که بهای برگ سبز کم است تا اینگونه مبلغ خرید را افزایش بدهند. باید این نکته را اضافه کنم که برگ سبز چای قابل دپو نیست و بعد از برداشت باید به کارخانجات برای خشک کردن بروند در غیر این صورت قابلیت تبدیل شدن به چای خشک را از دست می‌دهند.

حسنی با اشاره به افزایش هزینه‌ها و تاثیر آن بر قیمت تمام شده محصول، خاطر نشان کرد: هزینه دستمزد کارگران فصلی حدود 80 درصد و هزینه گاز مصرفی 150 درصد و .... افزایش داشت. از این رو طبیعتا شاهد افزایش قیمت ارقام مختلف چای خواهیم بود. به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت چای خشک بین 10 تا 60 درصد افزایش نرخ خواهند داشت به عنوان مثال سر گل چای بهاره، چای ممتاز حدود 50 درصد افزایش نرخ را تجربه کند.

به گفته حسنی؛ تمام مطالبات چایکاران در سال گذشته پرداخت شده است و دولت به چایکاران بدهی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته کنیایی‌ها اقدام به تاسیس کارخانه چای در لاهیجان کردند آیا این کارخانه فعالیت خود را آغاز کرده است؟ افزود: کنیایی‌ها یک کارخانه چای سازی و یک واحد بسته‌ بندی در لاهیجان دارند که این کارخانه چای سازی سالهاست در این شهر مشغول به کار است.

حسنی ادامه داد: سال گذشته آنها موفق به دریافت مجوز واحد بسته بندی شدند از این‌رو یک محموله 12 تنی چای وارد کردند و کار خود را در بخش بسته‌بندی چای آغاز کردند.

این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به رقم واردات چای در سال 1400، افزود: حدود 75 هزار تن چای با میانگین قیمت 5 دلار وارد کشور ‌شد.


 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: درصد افزایش نرخ کارخانجات چای سال جاری برگ سبز چای سال گذشته قیمت چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در جریان معاملات امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۲۸ (دو هزار و سیصد و بیست و هشت) رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۶۵ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا بالا رفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۹۰،۵۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود هزار و پانصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۶۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۲.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۲۱۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و دویست و ده هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۴،۳۱۴ (چهل و چهار هزار و سیصد و چهارده) تومان قیمت خورد.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۴۹۱ (چهل و هفت هزار و چهارصد و نود و یک) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۱۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با افزایش ۱.۶۶ درصدی، از ۷۶،۷۵۰ (هفتاد و شش هزار و هفتصد و پنجاه) تومان به ۷۸،۰۵۰ (هفتاد و هشت هزار و پنجاه) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله‌ای بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۲،۰۶۶ (دوازده هزار و شصت و شش) تومان معامله شد.

قیمت لیر ترکیه امروز

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۲۰ (یک هزار و نهصد و بیست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ دلار کانادا

دلار کانادا امروز با افزایش ۱.۵۳ درصدی، از ۴۴،۸۵۰ (چهل و چهار هزار و هشتصد و پنجاه) تومان به ۴۵،۵۵۰ (چهل و پنج هزار و پانصد و پنجاه) تومان رسید.

قیمت دلار استرالیا امروز

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۱.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۷۰۰ (چهل هزار و هفتصد) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دینار عراق

دینار عراق، امروز به ۴۷ (چهل و هفت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۲.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱،۹۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۴۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۴،۰۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۲۵ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز

همچنین ربع سکه با افزایش ۱.۳۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷،۰۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون) تومان قیمت خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قیمت طلا و سکه امروز 13 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • احتمال سیلاب و ریزش کوه در محورهای کوهستانی خوزستان/ پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی تردد
  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال