Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: گزارش سیپری از افزایش هزینه های نظامی ایران و جهان، بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حمله رژیم صهیونیستی، حمله خمپاره‌ای به اردوگاه التاجی در بغداد، برگزاری رژه نظامی بزرگ کره شمالی به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش و پاسخ منفی ترکیه به پیشنهاد ضد روسی آمریکا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش سیپری از افزایش هزینه های نظامی ایران و جهان

هزینه نظامی صرف شده در میان تمام کشورهای جهان، در سال ۲۰۲۱ با ثبت رکوردی جدید به بیش از دو تریلیون دلار رسیده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، موسسه تحقیقاتی «صلح جهانی استکهلم» اعلام کرد مقدار هزینه‌های اختصاص یافته به امور نظامی در سال گذشته میلادی با ۰.۷ درصد افزایش همراه بوده و به ۲.۱۱۳ تریلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلیس بیشترین سهم را در هزینه‌های نظامی داشته و در مجموع، ۶۲ درصد از این دو تریلیون دلار را خرج کرده‌اند.

«الکساندر مارکشنایدر» کارشناس این موسسه سوئدی گفت: «دولت آمریکا به کرات بر لزوم حفظ برتری فناوری نظامی این کشور در مقابل شرکای راهبردی تأکید کرده است».

در این گزارش آمده است، اوکراین با وجود اینکه در مقایسه با قدرت‌های نظامی بزرگ جهان سهم چشمگیری در مصارف نظامی نداشته، اما هزینه‌های نظامی خود را از سال ۲۰۱۴ و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، ۷۲ درصد افزایش داده است.

طبق این گزارش، جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود تحریم‌های مختلف، برای اولین بار ظرف چهار سال گذشته، بودجه نظامی خود را به ۲۴.۶ میلیارد دلار رسانده که با یازده درصد افزایش همراه بوده است

ماه گذشته وبگاه وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بودجه سال مالی ۲۰۲۳ به وزارت دفاع اجازه می‌دهد قابلیت‌های خود را کسب، توسعه و مدرن‌سازی کند تا از آمادگی رزمی نیروها در تمام حوزه‌ها اطمینان یابد تا با چالش‌های فزاینده از سوی جمهوری خلق چین و تهدیدات حاد روسیه رویارویی کنند».

آمریکایی‌ها علاوه بر صرف بودجه‌های مستقیم هنگفت برای مقابله با رقبای خود، کمک‌های نظامی متعددی را صرف آتش‌افروزی در مناطق مختلف جهان کرده‌اند.

واشنگتن از یک سو ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و از سوی دیگر فروش تولیدات نظامی خود با تایوان را در دستورکار قرار داده است.

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حمله رژیم صهیونیستی

رسانه جنگ حزب‌الله لبنان درباره حمله بامداد روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به این کشور بیانیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری "سما" فلسطین، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دشمن اسرائیلی حدود ساعت ۱:۵۵ بامداد امروز دوشنبه از منطقه "خربة ماعر" اقدام به شلیک تعدادی گلوله تانک به سمت برخی مناطق جنوب لبنان کرد.

رسانه جنگ حزب‌الله لبنان در ادامه گزارش داد، شش خمپاره در حدفاصل دو شهرک "علما الشعب" و "طیر حرفا" سقوط کردند و ۱۰ خمپاره نیز در منطقه "ام الرب" در جنوب شهرک "الضهیره" سقوط کردند و نیز توپخانه دشمن با هشت خمپاره منطقه جبل باسیل در غرب شهرک "رامیة" را هدف قرار داد.

رسانه جنگ حزب الله در ادامه اعلام کرد: این حمله توپخانه‌ای همراه با شلیک ۲۰ منور در آسمان شهرک‌های "شیحین"، "مروحین" و "زبقین" از سوی دشمن انجام شد که در اثر آن آتش‌سوزی در منطقه‌ای جنگلی در حومه شهرک شیحین ایجاد شد، در ادامه حمله توپخانه‌ای دشمن در ساعت ۳:۳۰ دوباره آغاز شد و این بار ۹ خمپاره در منطقه واقع در حدفاصل "حامول" و شهرک "طیر حرفا" سقوط کرد.

دشمن اسرائیلی شامگاه یکشنبه مدعی شده بود که دو موشک از داخل خاک لبنان شلیک شده و در اطراف شهرک "شلومی" واقع در شمال فلسطین اشغالی سقوط کرد.

حمله خمپاره‌ای به اردوگاه التاجی در بغداد

یک منبع امنیتی دوشنبه‌شب از حمله به اردوگاه التاجی در شمال بغداد خبر داد.

 این منبع امنیتی گفت: دو خمپاره در نزدیکی اردوگاه التاجی در شمال بغداد سقوط کرد.

این منبع افزود: تاکنون اطلاعاتی درباره خسارت جانی یا مادی این حمله در دست نیست.

بنابر اطلاعات اولیه، این خمپاره ها از منطقه الراشدیه در بغداد پرتاب شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله خمپاره‌ای به پایگاه التاجی را بر عهده نگرفته‎ است.

برگزاری رژه نظامی بزرگ کره شمالی به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش

یک منبع آگاه گفت که کره شمالی عصر دوشنبه یک رژه نظامی در پیونگ یانگ برگزار کرد.

گفته شده این رژه نظامی در نودمین سالگرد تأسیس ارتش انقلابی خلق کره توسط «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار ملی این کشور در سال ۱۹۳۲ برگزار شده است.

هنوز مشخص نیست که «کیم جونگ اون» در رژه نظامی بزرگ روز گذشته در پوینگ یانگ حضور داشته است یا خیر؟

همزمان با این رویداد، تصاویر ماهواره‌ای از کره شمالی نشان می‌دهد که هزاران نیرو و بخش‌های کلیدی تجهیزات نظامی ارتش این کشور در حال برگزاری مانور نظامی هستند.

تحلیلگران معتقدند که کیم جونگ اون ممکن است سالگرد تأسیس ارتش کره شمالی را برای تأکید بر جایگاه خانواده اش بر مبنای مبارزه پدربزرگش در دوران استعمار علیه ژاپن انتخاب کرده باشد تا به مشروعیت خود کمک کند.

کره شمالی همواره هر پنج سال سالگرد سیاسی تأسیس خود را با جشن‌های بزرگ برگزار می‌کند.

در دوران حاکمیت «کیم جونگ اون»، کره شمالی ۱۲ رژه نظامی بزرگ برای جشن‌های ملی برگزار کرده است.

پاسخ منفی ترکیه به پیشنهاد ضد روسی آمریکا

وزیر دفاع ترکیه گفت، کشورهای ثالث، به ویژه متحدان ناتو در طول جنگ بین اوکراین و روسیه، ناوهای جنگی خود را به دریای سیاه اعزام نکنند.

به نوشته شماره دوشنبه روزنامه «حریت» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هشدار داد که دریای سیاه به منطقه رقابت تبدیل نشود. وی گفت: «ما خواهان این هستیم که توازن در دریای سیاه به هم نخورد. اگر توازن بهم بخورد ، احتمال اینکه رویدادها از کنترل خارج شوند بسیار زیاد است. دریای سیاه را به محیط رقابت تبدیل نکنیم. این چیزی است که ما آشکارا می‌گوییم.»

آکار بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به گونه‌ای دوستانه از طرف‌های ثالث می‌خواهد که در زمان جنگ بدون نیاز به لغو «کنوانسیون مونترو» که عبور از تنگه های ترکیه را در زمان جنگ و صلح تنظیم می‌کند، از منطقه دور بمانند.

آکار با یادآوری اهمیتی که ترکیه برای ثبات منطقه قائل است، گفت: «ادامه جنگ ممکن است حساسیت هایی را در صورت ورود ناوهای جنگی ناتو به دریای سیاه ایجاد کند. ما چند پیشنهاد برای حفظ ثبات دریای سیاه داریم. بیایید به مرزها و حاکمیت اوکراین احترام بگذاریم، اما از سوی دیگر کاری نکنیم که از سوی طرف مقابل به عنوان تحریک تلقی شود.»

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده برای ایجاد یک ماموریت گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه مطابق با انتظارات رومانی و بلغارستان، تلویحاً گفت که ترکیه موافق چنین ابتکاری نیست. وی گفت: «ما به بلغارستان و رومانی می‌گوییم که با خویشتنداری رفتار کنند.»

ترکیه مدت هاست در تلاش است تا دریای سیاه را از نفوذ ناتو دور نگه دارد تا اوضاع بین این ائتلاف و روسیه پیچیده نشود. آکار در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر کشتی جنگی ناتو در دریای سیاه وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «خیر.»

آکار درباره روابط با آمریکا، ادامه حمایت واشنگتن از گروه تروریستی «یگان‌های مدافع خلق» وابسته به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» اظهار داشت: «مهم‌ترین مشکل ترکیه و آمریکا این است که ترکیه اعتراف به تروریستی بودن یگان‌های مدافع خلق را رد می‌کند. ما می‌گوییم پ.ک.ک با وای.پ.جی برابر است. این استدلال که این دو گروه باهم فرق دارند، نادرست است.»

وزیر دفاع ترکیه جمعه گذشته با اشاره به عملیات نظامی جدید ترکیه در عراق تاکید کرد که عملیات فرامرزی ارتش ترکیه در شمال عراق تا زمانی که تهدید تروریستی ناشی از آن در منطقه از بین نرود ادامه خواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله دعای روز بیست و سوم رمضان فطریه روز قدس تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی آمریکا روسیه اروپا ایران و آمریکا ماه رمضان میانکاله دعای روز بیست و سوم رمضان فطریه روز قدس حزب الله لبنان درباره حمله اردوگاه التاجی حمله خمپاره ای حزب الله لبنان هزینه های نظامی وزیر دفاع ترکیه رژیم صهیونیستی رژه نظامی بزرگ دریای سیاه کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند

رسانه‌های تل آویو از میزان خسارت و تلفات این حمله موشکی حزب الله گزارشی ارائه نکردند.

ساعاتی پیش حزب‌الله با موشک چند منطقه در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

براساس این گزارش، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی «شبعا» در ساعات گذشته مورد حمله بی‌سابقه حزب‌الله با موشک قرار گرفتند.

ارتش رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد که پرتاب ۲ موشک از لبنان به سمت کوه «هاردوف» را رصد کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: پایگاه رویسات العالم اسرائیل در تپه‌های اشغالی «کفر شوبا» را با سلاح‌های موشکی هدف قرار دادیم.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم
  • بیانیه حزب الله لبنان درباره حمله موشکی به میرون
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقرهای نظامی صهیونیستی
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی