Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه هم‌اندیشی با حضور نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان با موضوع چگونگی تحقق شعار سال برگزار و در این جلسه فعالان و مسؤولان حوزه دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاعات خود را مبادله کردند.

مهارت نداشتن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و لزوم ارائه آموزش در حوزه ایده‌پردازی و مدیریت، نحوه برخورد بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، اشباع بازار کار برای رشته‌های مهندسی در کشور و کاهش متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها، بازاریابی و مقاومت فعالان برخی از مشاغل از جمله مشکلاتی بود که توسط حاضران در جلسه عنوان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در این جلسه با تاکید بر اینکه فراهم کردن زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند عزم و اراده جمعی است، افزود: در کشور ما 7 هزار شرکت‌ دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند که سهم استان از این شرکت‌ها بیشتر از 70 شرکت نیست.

عباس بابایی با تاکید بر اینکه ارتقای سطح استان زنجان در فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند اقدام جهادی است، تصریح کرد: استان نیازمند ارتقای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کمی و کیفی است.

وی تاکید کرد: جلسه با هدف شناسایی و رفع مشکلات شکل‌گیری زنجیره فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده و در این راستا از نظرات صاحبنظران استفاده خواهد شد.

جانشین سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان هم در این جلسه با بیان اینکه همه اقدامات برای پیشبرد اهداف مقدس نظام انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد، این اقدامات برای حل مشکلات مؤثر واقع شود.

سردار ابوالفضل طهماسبی با اشاره اینکه انتخاب شعار روال همه سال‌های گذشته بوده است، افزود: وظیفه ما تبدیل این شعارها به شعور برای تحقق اهداف است.

از بین رفتن بازار کار رشته‌های مهندسی 

در این همایش رئیس دانشگاه زنجان با تقدیر از برگزارکنندگان جلسه ابراز امیدواری کرد، اهداف انتخاب شعار سال محقق شود.

جلال بازرگان، رئیس دانشگاه زنجان در این جلسه با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان به اندازه نتیجه فعالیت‌ آن‌ها مهم نیست، افزود: کسی که می‌خواهد به تولید، فروش، درآمد و در نتیجه به اشتغال فکر کند، چاره‌ای ندارد جز اینکه از آخر ماجرا آغاز کند، چرا که تولید محصول بدون توجه به فروش و کسب درآمد فایده‌ای نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه زنجان با تاکید بر اقدامات حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از این راه‌کارهای حمایتی، ممنوع کردن تجهیزات و تولیداتی است که شرکت‌های داخلی توان تولید آن را دارند.

وی با اذعان به اینکه تولید در داخل بسیار ارزان‌تر از خارج تمام می‌شود، تصریح کرد: من معتقدم اگر کسی بتواند بستر تولیدات را در کشور به صورت صحیح فراهم کند، قاعدتا زمینه توسعه فعالیت هم برایش میسر خواهد شد.

بازرگان با تاکید بر اینکه زمینه اشتغال بدنه مهندسی در کشور اشباع و در واقع از بین رفته است، افزود: در سال ۱۳۸۵ حدود ۴۱ درصد از دانش‌آموزان متقاضی کنکور مشتری تحصیل در رشته‌های مهندسی بودند که در حال حاضر این درخواست به ۹ درصد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه زنجان تاکید کرد: با این اوضاع، اگر روزی بستر اقتصاد در کشور ما درست شود، دیگر به لحاظ کیفی و کمی مهندس و نیرو نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی استان زنجان چند هزار عضو دارد که از بین آن‌ها تعداد بسیار کمی صاحب فکر و ایده هستند، ادامه داد: بی‌انگیزگی فعالان مهندسی به آموزش هم آسیب زده است.

بازرگان افزود: فراهم کردن زمینه رقابت سالم نیازمند کنترل امور از جمله پیشگیری از قاچاق نیاز دارد.

 

۳۰ شرکت دانش‌بنیانی در استان زنجان کارت بازرگانی دارد

در ادامه فعالان شرکت‌های دانش بنیان نیز با تشریح وضعیت این شرکت‌ها، نظراتی را ارائه کردند.

درآمد 350 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از جمله مطالبی بود که در این جلسه ارائه شد.

همچنین در این جلسه عنوان شد که با توجه به اشتغال بیش از ۳۳ درصدی حوزه کشاورزی، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در آن بسیار ناچیز و فقط سه شرکت است و فقط 30 شرکت فعال دانش‌بنیانی در استان زنجان کارت بازرگانی دارند.

در این جلسه عنوان شد که مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیاد است که خیلی‌ها از مسؤولان به آن واقف هستند.

کمبود منابع مالی با سود قابل قبول، استفاده دستگاه‌های دولتی از محصولات خارجی به جای تولیدات داخلی، بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات کشاورزی با وجود اینکه برخی از شرکت‌ها بازار خوبی دارند، ولی عمده مشکل این شرکت‌ها همین موضوع است.

در این جلسه وضعیت تولید، مصرف و کشورهای مقصد محصول ماهی قزل‌آلا بررسی شد که راه‌کار حل مشکلات این حوزه تشکیل کنسرسیوم تخصصی بازاریابی اعلام شد.

انتخاب شعار برای سال به عنوان فرمان محسوب می‌شود

محسن حمیدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان زنجان هم در این جلسه هدف از انتخاب شعار توسط مقام معظم رهبری را همان فرمان دانست و تاکید کرد: مطالبه‌گری اقدامات انجام شده از مسؤولان وظیفه ما است و پاسخگویی هم وظیفه مسؤولان است.

محسن حمیدی پیشنهاد تشکیل کمیسیونی با ریاست معاون اقتصادی استاندار با عضویت دیگر متولیان امور شرکت‌های دانش‌بنیان را مطرح کرد و گفت: این کمیسیون باید عضو از بخش خصوصی هم داشته باشد تا با بررسی همه جوانب برای حل مشکلات تلاش همه جانبه انجام شود.

وی با بیان اینکه در دنیا چیزی به نام شرکت دانش‌بنیان وجود ندارد، ادامه داد: تولید و اشتغال پایدار هدف این شعار و منظور از شرکت دانش‌بنیان است که باید به مزیت‌های آن توجه ویژه شود و برای تحقق اهداف ناچار به پیگیری این امور هستیم.

 

نباید به آموزش به عنوان هزینه نگاه شود

همچنین مدیر مؤسسه پروفسور حسابی با بیان اینکه به عنوان داور ارزیابی در پارک علم و فناوری فعالیت می‌کند، افزود: صدور گواهی دانش‌بنیان و دیگر فعالیت‌ها همه اقداماتی برای فراهم کردن زمینه فعالیت دانشجویان است.

فربد آهنی بزرگ‌ترین دغدغه حال حاضر را ورود شرکت‌های فعال برای بهره‌مندی از مزایا به جای ایجاد شرکت‌های جدید عنوان کرد و افزود: ایجاد شرایط برای تاسیس شرکت توسط فارغ‌التحصیلان پیشنهاد من است چرا که تفکر درست و ارائه ایده از مهم‌ترین معضلات است که باید به آن سواد دانشگاهی را هم اضافه کرد.

وی تاکید کرد : در کنار توجه به تجاری سازی و ایده‌پردازی در حوزه آموزش هم مشکلات متعددی وجود دارد.

مدیر مؤسسه پروفسور حسابی ایده‌پردازی و تربیت نیرو برای تبدیل ایده به محصول را از اهداف موسسه خود دانست و تاکید کرد: یادمان نرود به حوزه آموزش نباید نگاه هزینه‌ای داشت چرا که آموزش همواره سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. 

صنعت چاقو بازار آماده دارد

در این جلسه همچنین به مزیت‌های چاقو برای استان به عنوان یک برند اشاره و تاکید شد، این صنعت بازار آماده دارد ولی مشکل این صنعت به روز نشدن است که تغییر ذهنیت و حرکت به سمت صنعتی‌سازی و حمایت از فعالان این صنعت برای صنعتی‌سازی از راه‌کارهای کمک به این حوزه اعلام شد.

دیگر صنعت فعال در سطح استان تولید کفش در هیدج است که این صنعت هم نیازمند حمایت برای وارد کردن تکنولوژی به این صنعت برای ارتقای سطح تولیدات است.

سرب و روی هم مشکلاتی مانند درگیر بودن افراد با مواد مضر است که نیازمند کار برای دور کردن افراد از این مواد است.

کسب مهارت توسط فارغ‌التحصیلان از دیگر مشکلات فعالان این حوزه اعلام شد چرا که این افراد توان اداره حیطه تخصصی را ندارند و باید چند سالی آموزش ببینند تا صاحب تخصص شوند.

همچنین در این جلسه عنوان شد که تحقق اکوسیستم دانش‌بنیان نیازمند فرهنگ خاص خود است عدم شفافیت اطلاعاتی از جمله مشکلات موجود در این حیطه است به طور مثال دانشجویان این حوزه نمی‌دانند مسائل را از کجا باید تامین کنند لذا دانشجو به سمت استفاده از منابع خارجی سوق داده می‌شود که ما اصلا کاری به بد و خوب آن نداریم حرف ما شفافیت امور است و بحث بعدی پایداری مالی است چرا که تعامل بانک‌ها با این شرکت‌ها نمی‌تواند به مانند شرکت‌های بزرگ باشد.

چالش بزرگ عدم رعایت استانداردها در به کار گرفتن نیروها و همچنین نبود مهارت در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه مدیریت اعلام شد.

و عدم شناختن مرز تکنولوژی از دیگر  مشکلات فعالان این حوزه عنوان شد که خود آن یک علم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/73004

منبع: فارس

کلیدواژه: گزارش مهارت حمایت مالی جلسه شرکت های دانش بنیان رئیس دانشگاه زنجان شرکت دانش بنیان فارغ التحصیلان جلسه عنوان شد استان زنجان انتخاب شعار شرکت ها عنوان شد اعلام شد رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود