Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان- یادداشت مهمان؛ نیک که بنگریم راه اصلی گریز از شرایط موجود کشور، تحول و تحول‌خواهی است و در این راه واضح است که موتور پیشران این تحول جوانان و دانشجویان هستند؛ مبرهن است که جنبش دانشجویی باید نقشی پراهمیت و مهم بازی کند؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی سال گذشته با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فرمودند: «خب حالا چطور این تحوّل انجام بگیرد؟ به نظر من راه منحصر به‌ فرد آن جوان‌ها هستند، جوان‌های زبده و خوبی داریم؛ چون در جوان، هم فکر نو، هم [تواناییِ] یافتنِ شیوه‌های نو، هم نیرو و توانِ لازم و هم جرئت اقدام وجود دارد؛ این‌ها همه در جوانان جمع است و خیلی مغتنم است؛ یعنی ابزار لازم برای یک حرکت تحوّلی همین موارد است؛ فکر نو، ابتکار، جرئت حرکت، میل کامل به این حرکت؛ این‌ها از لوازم حتمی یک حرکت تحوّلی است و این هم در جوان‌ها وجود دارد، [لذا] بایستی برای یک چنین کاری دنبال جوان‌های نخبه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

و اما به راستی جنبش دانشجویی طبق سخن رهبری چه فکر نو و ابتکار و جرأتی باید بکار ببرد تا بتواند نقشی مهم در امر تحول بازی کند؟ چگونه جنبش دانشجویی می‌تواند خصوصیات اصلی عنصر جوان را به منصه ظهور برساند؟

نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که جوان و دانشجو باید تشکل و حرکت را جایگاهی برای شکفتن خود بیابد، حس کند که در این کار خودش و استعداد و دغدغه‌اش مهم است تا بتواند ویژگی‌های اصلی جوان را که رهبری در سخن ابتدای متن ذکر کردند ، بروز دهد؛ در این یادداشت به چند کارویژه و خصوصیات ممتاز جنبش دانشجویی می‌پردازیم که به‌نظر باعث می‌شود عنصر جوان این جایگاه را مکانی برای شکفتن یابد!

اولاً نیاز است تشکل دانشجویی عنصری زنده در حوزه مطالبه‌گری و فضای سیاسی شهر و کشور باشد نه عنصری خوابیده و واداده در مقابل نهادهای قدرت و ثروت؛ تشکل دانشجویی باید اتمسفرساز باشد نه اینکه در اتمسفر لابی‌های سیاسی و فضای سیاسیون حل شود.

ویژگی دوم عدم بیگانگی با فضای علمی و دانشگاهی است؛ تشکل دانشجویی باید بداند مخاطب اصلی‌اش دانشجو و محل اصلی بروزش دانشگاه است؛ نه تنها در فضای علمی وارد شود بلکه برای اعضای آن تشکل هم موضوعات علمی محلی از اعراب نباشد ، راجع مشکلات دانشجویان منفعل و مصلحت گرایانه رفتار نکند؛ چرا که اگر غیر از این باشد چه نیازی به اسم دانشجو و دانشگاه بود!؛ باید ظرفیت های دانشگاه را شناخت و از آن‌ها استفاده کرد نه اینکه به عنوان عنصری بی‌خاصیت در دانشگاه معرفی شود.

سوماً نیاز است که تشکل محلی برای تفکر باشد نه اینکه به اعضا به‌ عنوان مواد خامی نگاه شود که به هر طریقی می‌خواهیم آن‌ها را شکل دهیم؛ البته باید خط فکری اصلی تشکل مشخص باشد اما قطعاً یکی از مقدمات تفکر، برقراری محیطی برای تضارب آرا است در این راستا تشکل نباید محیطی برای یک نوع فکرخاص باشد، فکری که هیچ نوع تکثر و تضاربی را هم به رسمیت نمی‌شناسد و این قطعاً یکی از عوامل رکود و رخوت در جنبش دانشجویی و تشکل است؛ نیاز است تعادل برقرار شود تا تشکل و جنبش دانشجویی در عین اینکه مبانی و خط فکری خود را حفظ می‌کند محیطی برای تفکر آزادانه و تضارب آرا برقرار کند و اگر این تعادل حفظ نشود، رکود ثمره آن است.

و اما مورد چهارم لزوم کار تشکیلاتی در تشکل است و نیاز است در این باره نکته‌ای مدنظر باشد؛ متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل زیادی تکرار  عبارت «کار باید تشکیلاتی باشد» این مفهوم بسیار عوام زده شده و برداشت درستی از کار تشکیلاتی با وجود توضیحات مفصل و منابع بسیار برای فهم این امر وجود ندارد؛ ما فکر می‌کنیم اگر کلید واژه‌ای را هر چه بیش‌تر تکرار و برای آن همایش برگزار کنیم، بیش‌تر فهم می‌شود و این چنین شده است که همه مدعی کار تشکیلاتی هستند؛ از جمله مجموعه‌هایی که روند فعالیت آن‌ها شاید کاملاً بالعکس هم باشد و اینجا نقطه تامل است که چگونه همه این مجموعه‌ها مدعی در این امر هستند؟

 ماحصل این اتفاق، عوام‌زدگی و از دست دادن معنای حقیقی کار تشکیلاتی بوده است. باید توجه شود که اولاً لزوم کار تشکیلاتی به خوبی درک شود که  اگر لزوم آن درک شود شاید مانع از عوام‌زدگی و عوام‌فریبی شود؛ کار تشکیلاتی نسبت مستقیم با رشد افراد دارد و تشکیلات مهم‌ترین رکن در پیشبرد حرکات و جریان‌ها در طول زمان و عدم حرکت سینوس‌وار و عامل ثبات و بقا است.

دوماً کار تشکیلاتی باعث می‌شود که هدف گم نشود و هرکس در تشکل ساز خود را نزند، موارد لزوم کار تشکیلاتی نیاز به توضیحات فراوانی دارد و  در این مقال نگنجد؛ خوشبخانه منابع خوب و معتبری در این زمینه وجود دارد.

نکته آخری که نیاز است بیان شود این است که کار تشکیلاتی نه به معنای برقراری بروکراسی و دگماتیسم ساختاری است نه بی‌کش و پیمانی ساختاری؛ نیاز است اینجا هم  با قوه عاقله‌ای تعادل را برقرار کرد؛ تشکل دانشجویی نه اداره است نه هیأت مذهبی و بدون کار تشکیلاتی تحول هم امری ناممکن است و این‌طور به‌نظر می‌رسد که کار اصلی دانشجویان موثر در تشکل‌ها، برقراری این تعادل میان این امور گوناگون است.

در هر صورت در این یادداشت سعی شد به چهار ویژگی مطالبه‌گری فعال در فضای سیاسی شهر و کشور ، نسبت داشتن با دانشگاه و دانشجوی نسل جدید و برقراری وضعیتی برای تفکر و لزوم فهم درست از کار تشکیلاتی در تشکل اشاره شود که این امور باعث می‌شود به سمت تحول و دگرخواهی حرکت کنیم؛ امید است که بتوانیم با گفت‌و‌گو و تفکر بیش‌تر، راه‌های دیگری به سمت تحول بگشاییم.

یادداشت از: احمدرضا بنایان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی

**یادداشت نظر شخصی نگارنده است و خبرگزاری فارس محتوای آن را تایید یا رد نمی‌کند.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی فعال دانشجویی فعالان دانشجویی جنبش دانشجویی تشکل دانشجویی کار تشکیلاتی جوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۳۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری یکشنبه ۹ اردیبهشت در همایش روز شوراها که در محل سالن شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: شرط لازم برای انجام رسالت شوراها انسجام فکری و تشکیلاتی است که منتج به تصمیمات اثرگذار برای مردم خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: با پراکندگی و افتراق فکری توفیقی به صورت فردی ایجاد نخواهد شد. طبیعی است که شرط اول موفقیت انسجام فکری است و برای این انسجام فکری نیاز به مبانی داریم بر اساس مبانی اعتقادی، رویکرد فکری و اعتقادی پیدا بکنیم.

وی با بیان اینکه شوراها نماینده مردم هستند، اظهار کرد: اعضای شوراها در شهر و روستا باید یک درک مشترک از شرایط مجموعه خود و مردم داشته باشند.

نظری اذعان کرد: قانون ظرفیت تشکیلاتی را در کشور فراهم کرده برای این که مردم در مدیریت امور خود حداکثر مشارکت را داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: شوراها از نظر حقوقی و ظرفیت تشکیلاتی یک مجموعه مترقی، با نگاه بلند، مردمی و افتخار آمیز هستند که می‌طلبد محصول و آورده‌ای برای مردم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور و استان داریم اما این‌ها باید به فعلیت تبدیل بشود و اصل استفاده از ظرفیت‌های درونی همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

نظری با اشاره به اهمیت نگاه به درون ادامه داد: با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و بسیج کردن آن‌ها بسیاری از مشکلات قابل حل است.

گفتنی است؛ در انتهای این همایش تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 6091415

دیگر خبرها

  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • فیلم/انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند