Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:56:33 GMT

برای حفظ صندلی مجوزدهی را تسهیل نمی‌کنند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۴۱۵۹

برای حفظ صندلی مجوزدهی را تسهیل نمی‌کنند

حسن فروزان فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مصوبه‌ای که سال گذشته در قالب پیاده سازی اصل ۴۴ داشتیم و طی آن درگاه ملی مجوزهای کشور به رسمیت شناخته شد، بسیار خوب است. در این زمینه شاهد تغییرات قانونی خوبی بودیم. اما اینکه در عمل مجموعه حاکمیت به ویژه خود دولت چقدر با سرعت و با کیفیت این کار را پیش ببرند، موضوع مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران افزود: من تصور نمی‌کنم که استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور در سال جدید عملیاتی شود. اما امیدوارم این سامانه با همکاری تمامی دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا سالیان سال است که ما منتظر هستیم استفاده از یک پنجره‌ی واحد برای صدور مجوزها در دستور کار قرار بگیرد.

فروزان فرد گفت: نکته کلیدی‌ای که می‌خواهم در اینجا یادآوری کنم این است که صرفاً بحث شروع فعالیت در توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزا مطرح نیست. بلکه این بخش‌های تولیدی بعد از اینکه مجوز می‌گیرند و کارشان را شروع می‌کنند نیز با مشکلاتی روبرو می‌شوند که باید برای آنها چاره اندیشی شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بخش زیادی از مشکل ما در عرصه تولید مربوط به واحدهایی است که در حال فعالیت هستند اما به خاطر مشکلاتی که در فضای کسب و کار وجود دارد، از توان کافی برای توسعه بهره مند نیستند. اینها توانایی‌های خوبی دارند و از زمینه‌هایی برای توسعه برخوردارند اما به خاطر عدم اطمینانی که نسبت به آینده دارند، نمی‌توانند طرح‌های حرفه‌ای توسعه را برای خودشان مشخص کنند. تا وقتی که نتوانیم شرایط اطمینان بخشی را در فضای اقتصادی کشور به وجود بیاوریم نمی‌توانیم به توسعه فعالیت‌های اقتصادی امید داشته باشیم.

وی ادامه داد: تسهیل ورود افراد به فضای کسب و کار کشور کار شایسته ای است، اما در کنار این موضوع باید به ایجاد فضایی برای توسعه کسب و کارهای موجود به ویژه شرکت‌های دانش بنیان فکر کنیم.

فروزان فرد با اشاره به منافع برخی مدیران و دستگاه‌ها در اجرایی نشدن قانون استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور تصریح کرد: علت اینکه استفاده از درگاه مورد بحث به عنوان یک پنجره واحد برای صدور مجوزها به کندی پیش می‌رود، این است که برخی از افراد و دستگاه‌ها منافعی دارند که نمی‌خواهند از آنها دست بکشند. دستگاه‌ها در طول زمان با طرح ریزی هایی که در زمینه اخذ مجوزها انجام داده اند، برای خودشان امضاها، ویژگی‌ها، صندلی‌ها و جایگاه‌هایی ایجاد کرده اند که نمی‌خواهند آنها را از دست بدهند. این شرایط منجر به داشتن یک موضع قدرت طلبانه از سوی دستگاه‌ها و در برخی موارد انجام کارهای فسادآلود شده است.

وی ادامه داد: نکته اساسی این است که دستگاه‌های مورد بحث ادعا دارند که برای حفظ منافع مردم این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و می‌خواهند در مجوزدهی سهم داشته باشند. باید ضمن تسهیل سازوکارهای صدور مجوز و نگاه به آزمون‌ها و رفتارهای پسینی به جای پیچیدگی‌های پیشینی که در شورای عالی اداری هم مطرح شده است، راهکارهای معین با توجه به شرایط دستگاه‌های مشخص عرضه شود.

فروزان فرد اضافه کرد: واقعیت این است که درگاه ملی مجوزهای کشور می‌تواند باعث از بین بردن شرایط فساد شود و سرعت عمل و شفافیت را در روند صدور مجوزها ایجاد کند. اما دستگاه‌ها هم برای این که درگاه مورد بحث عملیاتی نشود، از نگاه خودشان دلایل منطقی ای ارائه می‌دهند که باید برای آنها نیز پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم. وگرنه ساده انگاری اولیه موضوع باعث می‌شود خطاهایی اتفاق بیفتد و دستگاه‌ها بر اساس همین خطاها شرایط سخت‌تری را به محیط کسب و کار تحمیل کنند.

رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران گفت: این قاعده که اگر دستگاهی از صدور مجوز تحت شرایط مشخص شده اجتناب کرد، متقاضیان می‌توانند بدون دریافت مجوز کار خودشان را شروع کنند، در جهان وجود دارد و چیز تازه ای نیست. با استفاده از این قاعده موضوع زمان مورد توجه قرار می‌گیرد.

فروزان فرد افزود: بر این اساس، حتی دستگاه‌هایی که به درگاه وارد شده اند اما بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده عمل نمی‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند. تخلف دستگاه‌ها به متقاضیان امکان می‌دهد که بدون مجوز فعالیت شأن را شروع کنند. اگر این تنبیه برای دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، احتمالاً تحرک نیز در بدنه ی دولت برای واکنش نشان دادن به عملکرد ضعیف دستگاه‌ها از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: صرف تسهیل صدور مجوزها به حل و فصل مشکلات کشور در زمینه‌ی کسب و کارها منجر نمی‌شود، اما به عنوان یک مقدمه کار درست و شایسته ای است. دستگاه‌ها باید با یکدیگر در تعامل قرار بگیرند. در کنار حذف نظارت‌های پیشینی و سرعت دهی به صدور مجوزها باید راهکارهایی برای حل گرفتاری‌ها و مشکلاتی که ممکن است بعداً به وجود بیاید، پیش بینی شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: الان دستگاهی که زیر مجموعه‌ی وزارت اقتصاد است، متولی اجرای قانون استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور است که تسلط کافی بر دستگاه‌های حاکمیتی دیگر ندارد. در واقع، دستگاه‌ها همراهی لازم را با این بخش ندارند، اگر قرار است یک کار حاکمیتی مهم در این زمینه انجام شود، به سطحی بالاتر مثل معاونت رئیس جمهور نیاز داریم که این کار را پیش ببرد.

کد خبر 5473957 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: سامانه صدور مجوزها درگاه ملی مجوز های کسب و کار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار محیط کسب و کار ایران بانک مرکزی ایران بورس نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی رستم قاسمی سازمان امور مالیاتی بانک مرکزی تسهیلات فرزندآوری وزارت جهاد کشاورزی تجارت خارجی روسیه وزارت راه و شهرسازی واردات خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت درگاه ملی مجوزهای کشور اتاق بازرگانی تهران استفاده از درگاه صدور مجوزها فروزان فرد صدور مجوز دستگاه ها کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جام جم» باز هم تولید می‌شود

فصل جدید برنامه «جام جم» به‌زودی تولید می شود.

روابط عمومی سیما در پی انتشار گمانه‌زنی‌ها درخصوص تولید برنامه «جام جم»، اعلام کرد، فصل جدید این برنامه در دست طراحی است و زمانبندی تولید و پخش آن از طریق درگاه‌های رسمی معاونت سیما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سیما، برنامه «جام جم» که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد، با نگاهی تحلیلی موضوعات بحث‌برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی می‌کرد.

گفتنی است فصل جدید برنامه «جام جم» در دست طراحی است، زمانبندی تولید و پخش آن از طریق درگاه‌های رسمی معاونت سیما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • «جام جم» باز هم تولید می‌شود
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی تولید می‌شود
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد