Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق اعلام روابط عمومی بورس انرژی سال 1400 با توجه به کاهش محدودیت‌ کرونا و افزایش مصرف داخلی بنزین و لزوم ذخیره سازی این محصول بنا به اعلام شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی عرضه، صرفاً 69 هزار و 500 تن بنزین معامله شده است و کاهش حجم معاملات ناشی از عدم عرضه بنزین بود.

به گزارش ایران اکونومیست، تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «لزوم بررسی انتصاب مدیرعامل بورس انرژی» خواستار پیگیری این مسئله شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این پویش آمده است که: «حجم معاملات فراورده‌ها در بورس انرژی نسبت به مدت مشابه ۴۳ درصد کاهش یافته و باوجود افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت انواع فراورده های نفتی کماکان ارزش معاملات بورس انرژی روند نزولی دارد! به تعبیر ساده‌تر یعنی در حالی که با افزایش 250 قیمت‌ها روبرو بودیم، با کاهش 43 معاملات روبرو شدیم که نوعی فاجعه است».

خبرنگار فارس در این زمینه موضوع را از سازمان بورس پیگیری کرد،‌ که یک مقام آگاه در آن سازمان گفت: همه مدیران ارکان بازار سرمایه وقتی از جانب هیات مدیره برای منصب مدیر عاملی یک بازار معرفی می‌شوند، صلاحیت حرفه‌ای و عمومی‌اش تائید نهایی یا مشروط می‌شود.

این مقام آگاه همچنین در مورد ادعای کاهش ارزش معاملات فرابورس،‌گفت: وقتی تصمیم حاکمیتی باشد،‌ مدیر عامل بورس انرژی کاری نمی‌تواند انجام دهد، اگر وزارت نفت تصمیم به عرضه یک محصول در بورس انرژی بگیرد، معاملات رونق می‌گیرد،‌ اما اگر محصول حامل انرژی عرضه نکند، حجم معاملات بورس کاهش می‌یابد.

همچنین ایران اکونومیست موضوع را از روابط عمومی بورس انرژی ایران پیگیری کرد.

روابط عمومی بورس انرژی اعلام کرد: متأسفانه عده‌ای از افراد که کانال‌های تلگرامی سیگنال دهی سهام را اداره می‌کردند، در دو سال قبل سهام بورس انرژی را در یک فرایند سفته‌بازی قرار دادند و این سهم را سیگنال کرده و به 48 هزار تومان رساندند که بسیاری از سهامداران امروز بورس انرژی زیان دیده چنین سفته بازانی شده‌اند، چرا که به خاطر ریزش بازار، حباب ایجاد شده در این سهام ترکید و قیمت آن به حدود 5 هزار تومان رسید.

همچنین به گفته روابط عمومی بورس انرژی ایران، طبق اساسنامه بورس‌های کشور، صلاحیت اعضای هیات مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و ثبت صورت‌جلسات انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر نیست که در مورد مدیرعامل بورس انرژی ایران هم این رویه طی شده و فرایند بررسی صلاحیت وی در کمیته مربوطه در سازمان بررسی و سازمان بورس طی نامه شماره 134812/122 مورخ 20/11/1399 صلاحیت نامبرده را تایید و طی نامه شماره 788419/122 مورخ 26/11/1399 مجوز ثبت صورتجلسه هیات مدیره را در مرجع ثبتی داده است.

به گفته روابط عمومی بورس انرژی ایران، مدیرعامل بورس انرژی دارای 15 سال سابقه در نهادهای مالی بوده است و مسئولیت‌هایی همچون عضویت در هیات مدیره فرابورس ایران، مدیرعاملی مرکز مالی ایران، مدیریت صندوق توسعه بازار و معاونت بورس انرژی ایران نیز پیش از این برعهده داشته است که حسب مورد صلاحیت نامبرده برای این مسئولیت‌ها نیز بررسی و تایید شده است. 

روابط عمومی بورس انرژی در مورد ترکیب اعضای هیات مدیره این شرکت نیز اعلام کرد: طبق مجمع عمومی مورخ اول تیرماه 1399، مؤسسه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، شرکت گروه مالی ملت، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، مؤسسه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، شرکت گروه سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شده‌اند و مدیرعامل شرکت نیز طبق اساسنامه، خارج از این اعضای هیأت مدیره انتخاب می‌شود.

همچنین روابط عمومی بورس انرژی در مورد سهامداران عمده بورس انرژی ایران توضیح داد که طبق ماده پنجاه و چهار قانون بازار اوراق بهادار هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی، نمی‌تواند بیش از دو و نیم درصد از سهام این بورس را بطور مستقیم یا غیر مستقیم در مالکیت داشته باشد. 

در مورد کاهش حجم معاملات این شرکت در سال 1400 هم روابط عمومی بورس انرژی این گونه توضیح داد: افزایش حجم معاملات شرکت بورس انرژی ایران در سال 1399 به واسطه عرضه بنزین صادراتی ایران بوده است، به‌طوری که در این سال بیش از 8 میلیون تن بنزین از مسیر بورس انرژی صادر شد، اما در سال 1400 با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا و افزایش مصرف داخلی و لزوم ذخیره سازی این محصول بنا به اعلام شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی عرضه بنزین، صرفاً 69 هزار و 500 تن بنزین معامله شده است و کاهش حجم معاملات ناشی از عدم عرضه بنزین بوده است.

همچنین باید یادآور شد که معاملات بورس‌ها دارای سقف کارمزد است و قیمت انواع فراورده‌های نفتی از آنجا که اغلب معاملات در این بورس به سقف می‌خورد تاثیر با اهمیتی  در درامدهای این شرکت ندارد که سهامداران باید این نکات را مد نظر قرار دهند.

 


اعضای هیات مدیره بورس انرژی

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: صلاحیت ، علی نقوی ، مدیر عامل بورس انرژی ، صلاحیت حرفه‌ای ، ارکان بازار سرمایه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صلاحیت علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی صلاحیت حرفه ای ارکان بازار سرمایه اعضای هیات مدیره بورس انرژی ایران اوراق بهادار سرمایه گذاری سازمان بورس حجم معاملات عرضه بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با کاهش ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۴۵ واحدی قرار گرفت و برای سومین روز متوالی در هفته جاری، نزولی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با کاهش ۶ هزار و ۱۸ واحدی در ارتفاع ۷۵۰ هزار و ۸۰۴ واحدی قرار گرفت.

در جریان معاملات بازار سهام، ارزش بازار بورس تهران به ۷۸ همت و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۹۵ هزار و ۴۷۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش معاملات امروز نیز به ۳۶ همت و ۱۸ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است، نماد‌های فولاد، فملی، شپنا، شبندر، وبملت و فارس بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد وامید بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران نیز با ریزش ۱۸۹ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۹۹ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۸۵۸ میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۰۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۵۸ هزار و ۵۱۷ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نماد‌های فجهان، خاور، مادیرا، بپاس، دماوند، هرمز و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی