Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@19:04:58 GMT

۴ سال حبس به خاطر انتقاد از پادشاه مراکش

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۴۷۲۴

۴ سال حبس به خاطر انتقاد از پادشاه مراکش

آفتاب‌‌نیوز :

"ربیع الابلق"، یک فعال اجتماعی مراکشی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند به دلیل انتقادات وی به پادشاه کشورش متهم به عدم احترام به پادشاه شد و دادگاهی در مراکش او را به ۴ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش عربی۲۱،  عبدالمجید ازریاح، وکیل این فعال اجتماعی مراکشی به دنبال اعلام این حکم، گفت که این حکم ابتدائی دادگاه بدوی است و قابلیت اعتراض و تجدید نظر خواهی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این حکم مرا شوکه کرد، زیرا الابلق فقط نظر خود را بیان کرده و از فساد و اختلافات طبقاتی در مراکش در ویدئوهایش انتقاد کرد، بدون اینکه به منزله نقض احترام به نهاد عالی قانون اساسی باشد.

هفته گذشته، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات مراکش خواست تا اتهامات علیه الابلق را کنار بگذارند و توضیح داد که این اتهامات مبتنی بر دو ویدیوی منتشر شده در فیس بوک و یوتیوب است که در آن الابلق با لحنی غیررسمی، پادشاه را مورد خطاب قرار می‌دهد و ثروتش را با گستره فقر در مراکش مقایسه می‌کند.

این فعال اجتماعی مراکشی پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸، به دلیل شرکت در جنبش "حراک الریف"، جنبش اعتراضی که در شهر "الحسیمه" و اطراف آن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ برگزار شد، بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

عفو بین‌الملل نیز به نوبه خود در اوایل آوریل از مقامات رباط(پایتخت مراکش) خواست تا تحقیقات جنایی علیه مدافعان حقوق بشر را متوقف کنند و خاطرنشان کرد که حداقل چهار نفر از آنها تنها به دلیل انتقاد از مقامات عالی‌رتبه سیاسی کشورشان در زندان به سر می‌برند.

مقامات مراکشی همیشه تاکید می‌کنند که محاکمه روزنامه نگاران و فعالان مخالف، مربوط به پرونده‌های جنایی غیر مرتبط با آزادی بیان است و بر استقلال قوه قضاییه در کشورشان تاکید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پادشاه مراکش مراکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، «شتر و آسیابان» عنوان مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»، «کشاورز و ربات» و «سپید بالان» به کارگردانی عبدالله علیمراد است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ میلادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ‌موشن تولید شده است.

از این مجموعه در بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در کشور فرانسه رونمایی شد.

این مجموعه چندی پیش نیز در بخش غیر رقابتی بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «مکنِس» مراکش، جشنواره «بلک مووی» سوییس، بخش مسابقه «مخاطبان بزرگسال» بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» کشور فرانسه حضور داشته است.

سومین دوره جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» از ۳ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۹ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۴) در شهر کازابلانکا کشور مراکش در حال برگزاری است.

کد خبر 6090020

دیگر خبرها

  • فیلم/انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد