Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@19:35:08 GMT

متروی تبریز در گیر و دار شورای شهر

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۴۸۰۱

متروی تبریز در گیر و دار شورای شهر

قصه شیرین اما پرتکرار متروی تبریز در حالی هر هفته در صحن شورا مطرح می‌شود که گویا برخی اعضای شورای شهر چندان تمایلی به تسریع در روند اجرای بزرگترین پروژه منطقة شمال غرب کشور، ندارند.

فرزاد ملازاده
   به گزارش ایران آنلاین، با نگاهی به ساختار سازمان قطارشهری، معلوم می‌شود این پروژه عظیم، متشکل از یک ساختار استانی است که انتخاب مدیرعامل آن با پیشنهاد شهردار و تصویب شورای سازمان و حکم استاندار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابعاد گسترده این پروژه، هزینه‌های کلان، زمان‌بر بودن، هماهنگی و تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف شهری، استانی و کشوری و در نهایت تأمین بودجه آن به صورت مشارکتی توسط دولت و شهرداری بر این نکته صحه می‌گذارد که ساخت «مترو» مستلزم تصمیمات استانی و کشوری است. حال اگر ثبات مدیریتی در این مجموعه بزرگ حکم‌فرما نباشد، پرواضح است که با چالش بزرگی مواجه خواهد شد که برآیند و خروجی آن، تحمیل ضرر و زیان به شهروندان است. با نگاهی به گزارش انتشاریافته سازمان قطار شهری در سایت آن سازمان طی سه چهار سال اخیر، مبلغ 1950 میلیارد تومان، تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت با رایزنی‌های شهری، استانی و کشوری انجام شده‌است که قبل از آن با احتساب بازه زمانی آغاز عملیات عمرانی مترو تا پایان سال 96، این مبلغ 400 میلیارد تومان بود. حال با حذف این ساختار، تمامی حمایت‌های دولت از مترو حذف شده و  پروژه، تطویل غیرقابل تحمل را تجربه خواهد کردد هرچند این زمان‌بر بودن در حال حاضر نیز شهروندان را دل‌آزرده کرده است.
   شورای شهر با اصرار بر تشکیل سازمان حمل‌ونقل ریلی به دنبال این هستند که سرنوشت سازمان قطار شهری تبریز را همچون سایر سازمان‌های تابعه و مناطق شهرداری به عدم ثبات مدیریتی، دخالت سلایق شخصی در عزل و نصب‌ها و وارد کرد افراد غیرکارشناسانه به بدنه این سازمان پروژه‌محور دچار کنند و در نهایت با کوتاه کردن و حذف بالاترین مقام اجرایی استان یعنی شخص استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی او بر ذوقیات و اهداف شخصی خود جامه عمل بپوشانند. افشاگری‌های شهردار معزول در صحن شورا، مؤید این مدعا خواهد بود که شاید برخی از این اعضا با روی کار آمدنشان، تفکرات خود را بر شهر تحمیل می‌کنند. شرکت بهره‌برداری که اخیراً توسط همین اعضای شورای شهر انحلال یافت، همچون سایر سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، تغییرات متلاطم مدیریتی را در سه چهار سال اخیر تجربه کرد که بزرگترین چالش آن وارد کرد حدود 150 نفر از افراد مورد پسند اعضای شورای شهر به بدنه آن شرکت در یکسال اخیر است؛ بطوری که شرکت منحل شده بهره‌برداری تبدیل به حیات خلوت شورای شهر شده بود. حال با وجود ساختار منسجم استانی در سازمان قطار شهری به نظر می‌رسد اجازه نداده تا این بزرگواران، دخالت مستقیم در بدنه سازمان داشته باشند، در نتیجه داستان شیرین مترو هر هفته در صحن شورا ادامه دارد تا بتوانند با ایجاد حاشیه و اقدامات غرض‌ورزانه، مسئولان ارشد استانی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. رنج سالیان دراز مردم تبریز و نپذیرفتن افکار عمومی از این تغییرات بی‌رویه مدیریتی که تطویل پروژه‌ها را به دنبال دارد، شهر تبریز را به خوابی رخوت‌انگیز و سیر قهقرایی برده است و در مقوله مترو، شورای شهر با ایجاد اقدامات حاشیه‌ساز و منفعت‌طلبانه، به مردم تبریز ضرر و زیان بسیاری وارد می‌کند.
    حال امیدواریم، عالی‌ترین مقام اجرایی استان یعنی شخص استاندار، با در نظر گرفتن مصلحت شهروندان و با بهره‌گیری از دانش و ثبات مدیریتی که در وی سراغ داریم، در اعتلای اهداف بلند سیستم حمل و نقل ریلی شهری، گام‌های مثبت بردارد و به آرزوی چندین ساله شهروندان تبریزی مبنی بر راه‌اندازی قطار شهری هر چه سریعتر جامه عمل پوشانده شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان قطار شورای شهر قطار شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری و دولت اختلافی در زمینه اجرای مونوریل قم ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی سقاییان نژاد بعداز ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید استاندار قم از مونوریل در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری قم برای حل مشکلات مونوریل عزم دارد و در این راستا به مصوبه سفر رییس جمهور در سفر استانی در خصوص این پروژه عمل کرده است.

شهردار قم بیان کرد: شهرداری و دولت در زمینه موضوع مونوریل قم اختلافی با یکدیگر ندارند هر چند نگرانی‌های فنی و اقتصادی در خصوص اجرای این پروژه وجود دارد.

سقاییان نژاد با بیان اینکه همه مباحث در زمینه پروژه مونوریل کارشناسی و فنی بوده افزود: تلاش می شود در نهایت تا اقدامی با صرفه و صلاح مردم قم صورت گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه حل مشکلات مونوریل قم در دفتر معاون اجرایی رییس جمهور گفت: در این جلسه موانع و مشکلات مونوریل قم دسته بندی و برنامه ریزی لازم برای رفع آنها صورت گرفت.

شهردار قم بیان کرد: دولت و شهرداری تصمیمات مشترکی در خصوص مونوریل قم اتخاذ کردند که در مرحله اول ۴.۷ کیلومتر از این پروژه اتمام و به بهره برداری خواهد رسید و ۶.۸ کیلومتر دیگر در مرحله دوم تکمیل خواهد شد.

سقاییان نژاد با بیان اینکه نمی خواهیم خطB متروی قم حذف شود افزود: اجرای خطوط A و B متروی قم در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم آمده و جز لایفنک حمل و نقل شهری قم است.

کد خبر 6094696

دیگر خبرها

  • ◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت
  • شهرداری و دولت اختلافی در زمینه اجرای مونوریل قم ندارند
  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • آغاز احداث متروی رباط کریم
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است