Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه جدید می‌گوید، از هر ۱۰ نفر شش نفر یک سال پس از ابتلا به کووید-۱۹ همچنان از عوارض آن رنج می‌برند و شایع‌ترین علائم آن خواب ضعیف، خستگی، خستگی چشم‌ها، تنگی نفس و کج خلقی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تقریباً دو و نیم سال از ظهور اولین مورد کووید-۱۹ می‌گذرد و محققان هنوز به سختی در تلاش هستند تا دریابند این ویروس چگونه بر بدن انسان تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه‌ای که به تازگی در یک کنفرانس علمی در لیسبون پرتغال ارائه شد، نشان می‌دهد که ابتلای طولانی‌مدت به کووید-۱۹ ممکن است حتی بیشتر از آنچه تاکنون تصور می‌شد، شایع باشد. در یک نظرسنجی از نزدیک به ۳۰۰ نفر که یک سال قبل مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده بودند، ۵۹.۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که هنوز با حداقل یک علامت طولانی مدت حاصل از این بیماری درگیر هستند که شایع‌ترین این علائم خستگی، تنگی نفس و کج خلقی و زودرنجی بود.

"آریل فیشر" یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که کووید طولانی مدت حتی تا یک سال پس از عفونت حاد همچنان می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

با اینکه این مطالعه یک مطالعه کوچک است که نیاز به تایید دارد، اما یافته‌های آن کمک بزرگی به درک ما از اثرات طولانی کووید-۱۹ می‌کند. در حالی که اکثر مطالعات مشابه، نتایج افرادی را که به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده بودند، ردیابی کرده‌اند، این مطالعه جدید همچنین شامل شرکت کنندگانی می‌شود که بدون علامت بوده‌اند یا عفونت‌های کمتر جدی داشته‌اند.

بیش از نیمی از این ۲۸۹ شرکت‌کننده، زن بودند و میانگین سنی آنها تقریباً ۴۰ سال بود. هر شرکت‌کننده پرسش‌نامه‌های مفصلی را پر کرد و در مورد تجربیات خود با علائم شناخته شده طولانی کووید اظهار نظر کرد.

از هر ۱۰ شرکت‌کننده، حداقل شش نفر یک علامت را تا یک سال پس از عفونت گزارش کرد. شایع‌ترین علامت در میان آنها، مشکل در خواب بود که بیش از نیمی(۵۴.۲ درصد) از شرکت کنندگان آن را گزارش کردند. از هر سه نفر یک نفر با خستگی دست و پنجه نرم می‌کرد و از هر هشت نفر یک نفر هنوز از مشکلات تنفسی رنج می‌برد.

این تحقیق نشان داد که جدی بودن عفونت اولیه یک فرد به طور قابل توجهی بر احتمال ابتلای طولانی مدت به کووید تاثیر می‌گذارد. افرادی که یک ابتلای متوسط ​​یا شدید به کووید-۱۹ داشتند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که ابتلای اولیه آنها بدون علامت بود، علائم طولانی مدت را گزارش کردند. همچنین بیمارانی که علائم خفیف داشتند در این گروه قرار گرفتند.

"فیشر" می‌گوید: به طور کلی، هرچه ابتلا شدیدتر باشد، احتمال ابتلای فرد به علائم و عوارض طولانی مدت بیشتر می‌شود. کیفیت زندگی کسانی که عفونت اولیه بدون علامت یا خفیف دارند نیز ممکن است دستخوش تغییر شود. بسیاری از افراد با علائم طولانی مدت کووید با مشکلات عصبی دست و پنجه نرم می‌کنند و این سندرم اغلب بر اندام‌های متعددی تأثیر می‌گذارد.

محققان همچنین متوجه شدند که به نظر می‌رسد برخی علائم در کنار هم قرار می‌گیرند که نشان می‌دهد ممکن است چندین نوع متمایز از سندرم کووید طولانی وجود داشته باشد که با ترکیب خاصی از علائم متمایز می‌شود.

مهم‌ترین نتیجه این مطالعه این است که کووید چقدر می‌تواند جدی باشد. بیش از یک نفر از هر هفت شرکت‌کننده به محققان گفته‌اند که نمی‌توانند تصور کنند که در درازمدت با علائم خود کنار بیایند.

اکنون محققان قصد دارند به دنبال کردن این گروه از بیماران در دومین سال مبارزه طولانی مدت خود با کووید ادامه دهند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یک سال کووید ۱۹ طولانی مدت شرکت کننده نفر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۵۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان

تحقیقات جدید نشان داده که یک زیست‌کره میکروبی غنی در عمق ۴ متری، زیر سطح سوخته صحرای آتاکامای شیلی مدفون شده است. دنیای پنهان باکتری‌ها یکی از عمیق‌ترین‌ دنیاهایی است که در خاک‌های آتاکاما یافت شده و می‌تواند به جستجوی حیات در مریخ کمک کند. 

به گزارش فرادید، زندگی میکروبی قبلاً تا اعماق ۸۰ سانتی‌متری در صحرای آتاکاما ثبت شده بود، اما به گفته محققان، این زیست‌کره جدید در دره کاملاً خشک یانگِی (Yungay) کاملاً از سطح جدا شده است. 

بر اساس مطالعه‌ای که روز سه شنبه (۲۳ آوریل) در مجله PNAS Nexus منتشر شد، این جامعه تازه کشف‌شده در خاک‌هایی بین ۲ متر تا حداقل ۴ متر عمق زندگی می‌کند و تحت سلطه اکتینوباکتری هستند، گروه متنوعی از باکتری‌ها که در سایر محیط‌های سخت، از جمله قطب شمال، چشمه‌های آب گرم جوشان و دریاهای شور یافت می‌شوند. 

به گفته محققان: «اطلاعات کمی درباره حیات میکروبی در لایه‌های رسوبی عمیق‌تر وجود دارد. جوامع توصیف‌شده در این مطالعه می‌توانند نمایانگر مقدار بالای یک بیوسفر عمیق زیر خاک‌های بیابانی فراخشک باشند.» 

افزون بر این، محققان دریافتند اکتینوباکتری‌ها نزدیک به سطح، بین ۲ تا ۵ سانتی‌متر عمق دارند. بر اساس این مطالعه، تیم با حفاری عمیق‌تر، باکتری‌های متعلق به شاخه Firmicutes را یافت که در برابر غلظت‌های بالای نمک مقاوم هستند و برای زنده ماندن به اکسیژن نیازی ندارند. 

صحرای آتاکاما خشک‌ترین صحرای گرم جهان است که به اندازه سیاره زهره، نور خورشید دریافت می‌کند. تنها تعداد انگشت‌شماری از حیوانات در شرایط سخت زنده می‌مانند، از جمله موش گوش برگی داروین (Phyllotis darwini) و روباه خاکستری آمریکای جنوبی (Lycalopex griseus)، اما برخی از باکتری‌ها در خاک‌های نمکی و غنی از مواد معدنی صحرا رشد می‌کنند. 

محققان نمونه‌هایی از خاک صحرای آتاکاما برداشتند و محتوای DNA آن‌ها را غربال کردند تا فقط سلول‌های میکروبی زنده را استخراج کنند

برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این ساکنان میکروسکوپی، محققان نمونه‌های خاک را از گودالی در دره یونگای استخراج کردند و هر قطعه DNA را که می‌توانستند پیدا کنند استخراج کردند. در تحقیقات قبلی، بین DNA میکروب‌های زنده و مرده تمایز قائل نشده بود، بنابراین محققان روشی را برای جدا کردن DNA موجود در سلول‌های زنده، معروف به DNA درون‌سلولی از DNA شناور آزاد یا خارج‌سلولی طراحی کردند. 

«این رویکرد، پیشرفت قابل‌توجهی در مطالعات تنوع میکروبی در محیط‌های شدید خواهد بود، چون به طور موثر سوگیری از DNA مشتق‌شده از سلول‌های مرده را حذف می‌کند.» 

باکتری‌ها در ۷۹.۲۵ سانتیمتر بالای خاک فراوان بودند، اما تقریباً بین ۷۹.۲۵ تا ۲۰۱.۱۷ سانتیمتر عمق وجود نداشتند، جایی که غلظت نمک حتی برای قوی‌ترین میکروب‌ها بیش از حد بالا بود. اما در اعماق پایین‌تر، محققان یک «منطقه گذار» به یک جامعه میکروبی پایدار را کشف کردند. این منطقه گذار با تغییر از خاک‌های غنی از رس معروف به نهشته‌های پلایا به نهشته‌های رودخانه باستانی همزمان بود. 

محققان معتقدند اکتینوباکتریا حدود ۱۹۰۰۰ سال پیش در نهشته‌های رودخانه کلنی تشکیل دادند و طی هزاران سال زیر رسوبات پلایا مدفون شدند. میکروب‌ها در عمق با استخراج آب از گچ زنده می‌مانند که وقتی انیدریت معدنی در معرض آب قرار می‌گیرد تشکیل می‌شود. این واکنش در دماهای بالا برگشت‌پذیر است و می‌تواند آب را در خاک آتاکاما آزاد کند. 

صحرای آتاکاما اغلب به عنوان مکانی مشابه برای مطالعه شرایط سخت مریخ استفاده می‌شود، جایی که سطح آن کاملاً بی‌جان است، اما ممکن است شواهدی از حیات میکروبی را در زیر خود به صورت پنهان داشته باشد. محققان در این مطالعه یادآور شدند که تحقیقات جدید می‌تواند به جستجوی حیات در سیاره سرخ کمک کند، چون مریخ دارای ذخایر گچی است که به طور بالقوه می‌تواند به عنوان منبع آب برای حیات فرازمینی عمل کند. 

«بر اساس دانش ما، این موضوع نمایانگر عمیق‌ترین بررسی میکروبی و کشف حیات میکروبی در خاک‌های آتاکاما تا به امروز است.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟