Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@20:22:56 GMT

پیوند کلیه مادر به کودک ۱۰ ساله خود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۵۵۳۹

پیوند کلیه مادر به کودک ۱۰ ساله خود

به گزارش تسنیم؛ مادران با ایثار و از خودگذشتگی، بدون هیچ چشمداشتی بهترین لحظات زندگی و عمر خود را صرف مراقبت از فرزندانشان می‌کنند. روز گذشته اتفاقی در بیمارستان رسول اکرم تهران افتاد که جلوه جدیدی از ایثار و مهر مادری به فرزند را به منصه ظهور رساند.

خانم جواهری، مادری است که فرزند 10 ساله‌اش مبتلا به بیماری "سیستینوزیس" است؛ یک اختلال ژنتیکی نادر که در آن تجمع ماده‌ای به نام "سیسـتین" در اعضـاء مختلـف بدن نظیر کلیه، چشم، عضله و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. موجب اختلال کارکرد اعضای مختلف بدن می‌شود.

او درباره بیماری فرزندش می‌گوید: «دخترم نورالزهرا یکساله بود که متوجه شدیم به این بیماری مبتلاست. از سال 98 مشکلات کلیوی دخترم آغاز شد و در سال 1400 دیالیز برای او آغاز شد. فرزندم از یک ماه ابتدایی دیالیز مشکل قلبی پیدا کرد و دیدن اینکه او دچار رنج ناشی از بیماری شده برایم خیلی سخت بود.»

برای حل مشکل نورالزهرا، او باید در صف پیوند عضو قرار می‌گرفت. قرار گرفتن در صف اهدای عضو مستلزم این بود که خانواده یک فرد مرگ مغزی که شرایطش مطابق با این دختر 10 ساله بود نسبت به اهدای عضو بیمار خود اقدام کنند. فرآیندی که مشخص نبود تا چه زمانی به طول می‌انجامد و هر لحظه ممکن بود نورالزهرا از دست برود.

مادر نورالزهرا می‌افزاید: «دخترم درد زیادی داشت و تحمل این درد برای من نیز سخت بود. مادران همیشه دوست دارند فرزندان خود در سلامتی به سر ببرند و برای همین تصمیم گرفتم هر کاری که از دستم برمی‌آید را برای دخترم انجام دهم بنابراین برای آن که مشکلات دخترم بیشتر نشود؛ تصمیم گرفتم کلیه خود را به او اهدا کنم. »

روز گذشته این مادر آماده شد تا به همراه فرزند خود به اتاق عمل برود و عضو خود را به فرزندش اهدا کند تا جان او را نجات دهد.

دکتر رحیم زاده، نفرولوژیست کودکان بیمارستان رسول اکرم درباره این موضوع می‌گوید: از سال 90 پیوند عضو اطفال در این مرکز آغاز شد و تاکنون حدود 200 مورد پیوند اعضای اطفال در سنین 4 تا 18 سال داشته‌ایم. تا چندسال پیش، پیوند کلیه بیشتر از افراد زنده به افراد نیازمند عضو انجام می‌شد اما از سال 98 آمار بیماران پیوندی که از فرد دچار مرگ مغزی به آنها کلیه اهدا می‌شود بیشتر شده که این امر به دلیل افزایش فرهنگ اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی است؛ روز گذشته مادری که کودک 10 ساله‌اش نیازمند کلیه بود؛ کلیه خود را به فرزند خود اهدا کرد.

وی افزود: بیمار گیرنده عضو، دختری است که بیماری زمینه‌ای ارثی دارد که دو سال بود دیالیز می‌شد و قرار گرفتن او در نوبت و فهرست دریافت عضو، به دلیل طولانی بودن این فهرست، ممکن بود طولانی شود زیرا باید از بیمار مرگ مغزی کلیه دریافت می‌کرد؛ به همین دلیل مادر او داوطلب شد تا کلیه خودش را به فرزندش اهدا کند.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا، از نظر اخلاقی و قانونی، خرید کلیه صحیح نیست و خوشبختانه در ایران اهدای کلیه از فرد زنده کمتر شده و در بسیاری از مراکز، پیوند کلیه از فرد زنده که نسبت فامیلی با بیمار گیرنده ندارد انجام نمی‌شود و عمده اعضا از فرد مرگ مغزی پیوند می‌شود.

منبع: الف

کلیدواژه: مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مفقود شدن «یسنای» ۴ ساله در گلستان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مادر دختر بچه چهارساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود.

بیشتر بخوانید: قتل ۲ برادر در نمایشگاه ماشین با وینچستر

با گذشت ۵ روز از مفقود شدن «یسنا دیدار»، دختر ۴ساله گلستانی، هنوز هیچ اثری از وی به دست نیامده است. چند روزی است که در گلستان موضوع مفقود شدن یسنای ۴ساله در روستای یلی بدراق کلاله در صدر اخبار قرار دارد.

مادر دختر بچه چهارساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود. به طوری که ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گم‌شدن یک دختر ۴ساله در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق کلاله» از سوی بخشداری به هلال‌احمر گلستان گزارش شد.

از همان دقایق اولیه بروز این حادثه گروه‌های امدادی محلی و نیروهای امداد و نجات هلال احمر گلستان دست به کار شده و کار جستجو برای یافتن این دختر خردسال را آغاز می‌کنند.

در چند روز گذشته تیم‌های مختلف امدادی همراه با تجهیزات مختلف به منطقه گسیل داده شدند و کار تجسس را انجام دادند، اما متاسفانه هنوز آثاری از این دختر بچه یافت نشده است.

مدیر عامل هلال احمر گلستان قاسم غریب آبادی می‌گوید از لحظات اولیه عملیات امدادی با ظرفیت ۱۵۰ نیروی امدادی آغاز شد و کار تجسس با وسائلی همچون کوادکوپتر، هلی شات، سگ‌های جستجوگر و بالگرد هلال احمر همچنان ادامه دارد.

به گفته غریب آبادی تا شعاع ۵ کیلیومتری منطقه طی سه بار مداوم مورد تجسس قرار گرفته است اما علی رغم تجسس ۵ روزه، متاسفانه هنوز هیچ آثاری از این دختر بچه ۴ساله پیدا نشده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1229279 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • یسنا ۴ ساله بعد از ۵ روز زنده پیدا شد | او کجا مانده بود؟ +فیلم لحظه پیدا شدن
  • ماجرای مفقود شدن «یسنای» ۴ ساله در گلستان
  • مرگ کودک ۷ ساله در مازندران با سقوط کمد
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید اسدپور در شیراز
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز