اظهارات متناقض مسؤولان میراث فرهنگی در مورد تخریب پل تاریخی!
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۶۰۸۴
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پخش کلیپی از عبور بیل مکانیکی 25 تنی از روی یکی از پلهای تاریخی ورودی شهر زنجان موجب تاثر دوستداران فرهنگ و آثار تاریخی استان زنجان شد.
پخش کلیپ و عکسهای منتشر شده شده در فضای مجازی و رسانههای استان نشان داد که عبور این غول آهنی از روس این بنای تاریخی علاوه بر صدمات زیر بنایی به این اثر باعث آسیب به سیمای آن و آجرهای دیواره یا جان پناه آن شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان پس از این حادثه در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: پل تاریخی سردار یکی از پلهای تاریخی که روی زنجانرود محلل تردد باغداران است به همین خاطر قابل مسدود شدن نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه تردد به صورت عادی از این پل انجام میشود، اما روز گذشته تخلف آشکار پیمانکار یکی از شرکتهای خدماترسان انجام شد، گفت: در این تخلف آشکار پیمانکار اقدام به عبور خودروی بیل مکانیکی از روی پل سردار بدون هماهنگی با ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرده، یعنی به جای دور زدن از روی پل رد شده است.
وی با اشاره به اینکه این پیمانکار هنگام عبور موجب وارد آمدن خسارت به جان پناهها شده است، اضافه کرد: اقدامات مرمتی در این زمینه انجام میشود اما آنچه مسلم است، تخلف رخ داده و شرکت پیمانکاری و شرکت کارفرما باید پاسخگو باشند.
ارجمند با اشاره به اینکه اتفاق رخ داده اشتباه است و موجب ضربه زدن به یک بنای تاریخی شده است، تصریح کرد: از مدیرعامل این شرکت خدماترسان اخذ توضیح شده و بابت توقیف بیل مکانیکی این شرکت، طرح شکایت انجام گرفته است.
اتفاق روی داده و محافظت ناقص و نداشتن مانع برای عبور واسیل نقلیه در این اثر تاریخی موجبات نگرانی بسیاری از دوستداران آثار تاریخی را به وجود آورد تا این سوال در ذهنها به وجود آید، که چرا مراقبت و حفاظت از این اثر تاریخی به صورت حتی جزیی هم اتففاق نیافتاده است.
موانعی که اجازه عبور و مرور خودرو را ندهد در ابتدا و انتها و یا دو سوی پل تاریخی سردار به کار گرفته نشده است و یا حدالاقل در صورتی که مورد استفاده اهالی است، تناژ معینی یا استانداردی برای این اثر تاریخی تعیین نشده تا خودروهای سنگین مانند همین بیل مکانیکی 25 تنی که توانایی آسیب رساندن به این اثر را دارد از آن عبور نکنند.
اتفاق روی داده شاید چندین بار دیگر هم تکرار شده و شاید وسایل نقلیه سنگینتر نیز از روی آن عبور کرده است و فقط اتفاق اخیر به دلیل دلسوزی فردی که در آنجا حضور داشته رسانهای شده است.
خوشبختانه هیچ مشکلی برای این پل تاریخی اتفاق نیفتاده است!
نگرانیهای مردم و دوستداران میراث فرهنگی در حالی است که حسینعلی فضلی، فرمانده یگان حفاظت ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان در گفتگو با سایت این اداره کل گفته است: پس از دریافت خبر از طریق میراث بانان افتخاری مبنی بر عبور بیل مکانیکی از روی پل تاریخی سردار، نیروهای یگان حفاظت میراثفرهنگی به محل اعزام شدند و دو نفر خاطی شناسایی و با تکمیل صورتجلسه توسط واحد حقوقی، پرونده قضایی برای این افراد تشکیل و به منظور پیگیریهای بیشتر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شدند.
البته جای قابل تامل و نگران کننده اظهارات فرمانده یگان حفاظت ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان در جایی است که با وجود بازدید از این اثر گفته است: «خوشبختانه هیچ مشکلی برای این پل تاریخی اتفاق نیفتاده است، اما فعالیت بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز استان تا مشخص شدن کامل وضعیت متوقف شد؛ زیرا این پل یکی از جاذبههای مهم تاریخی و گردشگری استان است و باید برای حفظ و نگهداری آن در راستای شرح وظایف محوله تلاش کنیم.»
عکسهای موجود و همچنین اظهارات مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان نشان دهنده و گویای آسیب به این اثر تاریخی است، در حالی که فرمانده یگان حفاظت ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان به عنوان متولی اصلی حفاظت از آثار تاریخی استان اظهار نظر متفاوتی دارد!
انتهای پیام/2308
منبع: فارس
کلیدواژه: اثر تاریخی سردار میراث زنجان پل تاریخی تخریب پل تاریخی گردشگری و صنایع دستی استان اداره کل میراث فرهنگی اثر تاریخی استان زنجان بیل مکانیکی یگان حفاظت پل تاریخی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکانهای بیارزشِ امروزی بر مکانهای ارزشمند کهن، کوتهنظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»
سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشتماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیمقرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکسهای احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسویها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سالهایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینههای خود به سفر میرفتند. انگیزه آنها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتابهای درسی) بود و یکی از این پطرسها احمد منتظر است.
او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر میگفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدستداده بودم که غیرقابلجبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را اینگونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن میافتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست برود قابل بازگشت نیست.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاسها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن بهوقت ندیدن و ندیدن بهوقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آنها کمک میکنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کردهایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آنها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاینجهت با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بیارزش و حضورش ملالآور است، درصورتیکه «کهن» آن چیزی است که دور نمیاندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته میشویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمیشویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است.
بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما میگذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنهای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آنها به خط سرخ نوشتهاند که «اردیبهشت هم تمام شد.»
رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکانهای بیارزشِ امروزی بر مکانهای ارزشمند کهن، کوتهنظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد میکند.
بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کردهایم، باقی است و نمیتوان آنها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.
او در ادامه گفت: در شهر ایروان بهاندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد.
یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان
همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی بهطور تخصصی است.
او با بیان اینکه در جایجای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلقشده، روحمان جلا پیدا میکند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامهها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.
بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانستهاند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکتهای که در دفتر فرهنگ و معماری بهعنوان یک آرزو آن را دنبال میکنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.
به گزارش ایسنا، علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه «نیمقرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» میتوانند تا ۱۳ اردیبهشتماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسویها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراشها، کوی چهارسوقیها مراجعه کنند.
انتهای پیام