Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارلو آنچلوتی یک‌بار دیگر خودش را ثابت کرده و خلاف پیش‌بینی‌های بدبینانه، توانسته رئال مادرید را در مسیر موفقیت قرار دهد

پس از بازگشت کارلو آنچلوتی به رئال مادرید، خیلی‌ها از فلورنتینو پرز بابت آوردن او شاکی بودند. با این‌حال اوضاع کهکشانی‌ها خوب پیش می‌رود و آنچلوتی با روش خودش، در مسیر موفقیت حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طرفداری | سال پیش همین موقع به نظر می‌رسید دوران کارلو آنچلوتی به عنوان یک سرمربی نخبه‌ی شاغل در سطح اول فوتبال اروپا به پایان رسیده است. کارلو آنچلوتی در دوران هجده ماهه حضورش در اورتون نتوانست به موفقیت خاصی برسد و در پایان فصل 21-2020، اورتون در رتبه دهم لیگ برتر انگلیس جای گرفت. تفاضل گل 67 بازی که کارلو آنچلوتی روی نیمکت تافی‌ها نشست، +5 بود و توانست همراه با این تیم در 46% بازی‌هایش پیروز شود. آنچلوتی از زمان شروع مربیگری‌اش چنین درصد برد پایینی نداشت. او که در اواسط دهه‌ی 90 میلادی هدایت باشگاه رجیانا در سری بی ایتالیا را برعهده داشت، درصد برد پایین‌تری به ثبت رسانده بود. 

این اعداد و ارقام در تحلیل عملکرد اورتون آنچلوتی معنای چندانی را به مخاطب القا نمی‌کند. در مجموع آنچلوتی در اورتون خوب کار کرد اما در عین حال، می‌توانستیم بگوییم آنچلوتی یک سرمربی در حد تیم‌های میانه‌جدولی شده بود. این سرمربی پیش از آمدن به اورتون، دو ماجراجویی نه‌چندان موفق داشت. او در 2016 جانشین پپ گواردیولا در بایرن مونیخ شد و در 2018 هم به جای مائوریتسیو ساری روی نیمکت ناپولی نشست که در نهایت از هر دو تیم اخراج شد. 

در بایرن مونیخ، مشکلات آنچلوتی بیش‌تر بود. ژابی آلونسو، فیلیپ لام و آرین روبن بابت نحوه برگزاری جلسات تمرینی به مدیریت باشگاه شکایت می‌بردند. کار به جایی رسید که برخی از بازیکنان بدون حضور آنچلوتی تصمیم به برگزاری جلسات تمرینی اختصاصی گرفتند. بازیکنان بزرگِ تیم دیگر به او اعتمادی نداشتند. آنچلوتی در ناپولی هم کنترل رخت‌کن را از دست داده بود. این سرمربی ایتالیایی در اورتون بیش‌تر تمرکز خود را روی سازمان دفاعی تیم گذاشته بود و از طرح‌های تاکتیکی ساده‌ای بهره می‌برد. اوضاع خوب پیش می‌رفت چون آنچلوتی در سطح اورتون کار می‌کرد.

حالا یک‌سال از روزهای حضور در اورتون می‌گذرد و آنچلوتی برای دومین بار در دوران مربی‌گری‌اش روی نیمکت رئال مادرید نشسته است. او برای قهرمانی لالیگا، فقط یک امتیاز از پنج بازی بعدی می‌خواهد و تیمش را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسانده. این‌ها یعنی آنچلوتی یک بازگشت چشم‌گیر داشته است. گرچه بازگشت کارلو آنچلوتی کاملا غیرمنتظره رقم خورد اما قطعا رئال مادرید تنها باشگاه بزرگی بود که او حاضر بود به آن‌جا برگردد. آنچلوتی در دوره‌ی اول حضورش در رئال مادرید، احساساتی متناقض را تجربه کرد. او توانست دهمین عنوان قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا موسوم به «لادسیما» را کسب کند. با این حال او در دو فصلی که در رئال مادرید حضور داشت، نتوانست لالیگا را فتح کند و در 2015 اخراج شد. 

با وجود اخراج، آنچلوتی بیش‌ترین هماهنگی ممکن را در رئال مادرید رقم زده بود. او از نظر تاکتیکی انقلابی ایجاد نکرد بلکه تلاشش این بود تعادل ایجاد کند؛ فوتبال آنچلوتی در رئال مادرید به شکلی وسواسی روی حمله تمرکز نداشت و مسلما آن‌ها دفاع منفعلانه نیز انجام نمی‌دادند. تاکتیسین‌های بزرگی چون ژوزه مورینیو و رافائل بنیتس که قبل و بعد از آنچلوتی در رئال مادرید حضور داشتند، در مقایسه با آنچلوتی محبوب نبودند. شغل سرمربیِ رئال مادرید، آزادی دادن به هر بازیکن برای درخشش است. آنچلوتی نه‌تنها این را درک نکرده بود، بلکه از زین‌الدین زیدان به عنوان دستیارش استفاده کرد و چیزهای زیادی به او آموخت. پس از دوره‌ی کوتاه و ناموفق رافائل بنیتس، زیدان به شکلی عجیب هدایت رئال مادرید را به دست گرفت و توانست این تیم را برای سه سال متوالی قهرمان اروپا کند. زیدان با این سه قهرمانی با رکورد استادش برابری کرد. 

کارلو آنچلوتی در کنار دستیارش، زین الدین زیدان

با این‌حال دوره دوم سرمربی‌گری آنچلوتی و زیدان در رئال مادرید کاملا متفاوت رقم خورده است. گرچه زیدان در دوره اول حضورش در رئال مادرید به ستارگان تیمش تکیه داشت، در دوره دومش تصمیم گرفت شجاع‌تر و خلاق‌تر باشد. او تغییرات بیش‌تری در سیستم تیم ایجاد کرد و از رویکردهایی غیرمعمول مثل دادن نقش‌های مرکزی‌تر به فول‌بک‌ها بهره برد. زیدان بعضا در بازی‌های بزرگ، به برخی بازیکنانش در پست‌های غیرتخصصی بازی می‌داد. این کاری است که آنچلوتی نزدیکش هم نشده است. 

کاسمیرو در گذشته صرفا یک هافبک دفاعی تخریبی بود اما زیدان کاملا نقش و شیوه‌ی بازی او را متحول کرد. تصمیم زیدان برای تغییر نقش کاسمیرو، تحول زیادی در ترکیب رئال مادرید ایجاد کرد. در ابتدای دوره‌ی دوم زیدان، کاسمیرو عقب‌ترین هافبک رئال مادرید بود اما کم‌کم به سمت جلو انتقال یافت. به‌یاد آوردن چنین تحولی از سوی یک سرمربی بزرگ، خیلی سخت به‌نظر می‌رسد. خلاف زیدان، آنچلوتی همان آنچلوتی مانده است. او هم‌چنان از سیستم 3-3-4 استفاده می‌کند و خط هافبک او همان خط هافبک همیشگی مودریچ، کاسمیرو و کروس است. در خط حمله، کریم بنزما حرف اول را می‌زند و علاوه بر گل‌زنی، عقب می‌آید و در کارهای دفاعی هم مشارکت دارد. در سمت چپ هم وینیسیوس جونیور عملکرد خیلی خوبی دارد. این دو نفر از نظر عملکرد انفرادی و مشارکت دو نفره، عالی بوده‌اند اما نمی‌توانید بگویید رئال مادرید به عنوان یک تیم، فوتبالی کاملا تهاجمی بازی می‌کند.

سازمان دفاعی رئال مادرید به خصوص در مرکز دچار تحولات گسترده‌ای شده است. پس از خداحافظی سرخیو راموس و فروش رافائل واران به منچستریونایتد، حالا ادر میلیتائو و داوید آلابا زوج خط دفاعی هستند که اتفاقا درک خوبی از بازی یک‌دیگر دارند. از نظر تاکتیکی، هیچ چیز هیجان‌انگیزی در جریان نیست. آنچلوتی در ابتدای فصل از سیستم 2-4-4 الماس استفاده کرد؛ رئال مادرید شکست خورد و او دیگر هیچ‌وقت این سیستم را به کار نگرفت. در ال‌کلاسیکوی اخیر، آنچلوتی که بنزما را به علت مصدومیت در اختیار نداشت، تصمیم گرفت از یک هافبک باکس تو باکس در فضای میان دو مهاجم استفاده کند. رئال مادرید در آن بازی با نتیجه‌ی 4-0 درهم‌کوبیده شد و این سرمربی ایتالیایی مسلما دیگر از چنین سیستمی بهره نخواهد برد. او در طول بازی تصمیم گرفت سیستم سه دفاعه را هم پیاده کند که این آزمایش فقط ده دقیقه به طول انجامید و دیگر آن را نخواهیم دید. 

رمز موفقیت رئال مادرید در این فصل ساده است؛ هروقت آنچلوتی تصمیم به امتحان چیزهای جدید گرفته، ناکام مانده و هرگاه که همه چیز را ساده نگه داشته، رئال مادرید درخشیده است. آنچلوتی مشخصا سعی ندارد پابه‌پای سرمربیان جوان که ایده‌هایی تازه‌تر دارند، حرکت کند. او به رویکرد خودش اطمینان دارد که می‌توان گفت این رویکرد را به بهترین شکل در کتاب زندگی‌نامه‌ی خودنوشتش توصیف کرده است؛ رهبری در سکوت

کارلو آنچلوتی پادشاه لیگ قهرمانان اروپا؛ چهار دهه در نیمه‌نهایی!

در حقیقت این رئال مادرید فوق‌العاده نیست. آن‌ها در دور رفت بازی با پاری سن ژرمن یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و بازی برگشت مقابل چلسی در یک‌چهارم ضعف‌های زیادی داشتند. با این‌حال رئال مادرید با درخشش کریم بنزما در هر مسابقه به برتری رسید. البته فقط تکیه به بنزما برای دو بازی رفت و برگشت مقابل منچسترسیتی که شروعش از همین امشب در استادیوم اتحاد خواهد بود، کفایت نمی‌کند. قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با 15 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم در پنج هفته مانده به پایان لیگ قطعی است. این یعنی قهرمانی این فصل رئال مادرید قطعا به‌یادماندنی نخواهد بود. با این‌حال اهمیت این قهرمانی لیگ توسط آنچلوتی که فورا به دست آمد را نباید دست‌کم گرفت. 

آنچلوتی در دوره‌ی اول حضورش در رئال مادرید، لالیگا را نبرد. یک ویژگی عجیب دوران سرمربی‌گری آنچلوتی، موثر نبودن در رقابت‌های لیگ است. او طی 18 اخیر فقط چهار مرتبه لیگ برده است. این در حالی است آنچلوتی طی این مدت هدایت تیم‌هایی را برعهده داشته که شانس بالایی برای فتح لیگ داخلی داشته‌اند. آنچلوتی سرمربی یوونتوس، میلان، پاری سن ژرمن، چلسی، رئال مادرید و بایرن مونیخ بوده و با توجه به مهره‌هایی که در دسترس داشته، غیرمنطقی نیست اگر بگوییم او می‌توانست لیگ‌های بیش‌تری ببرد. با تمام این‌ها، قهرمانی لالیگا به این معنا است که آنچلوتی پس از تومیسلاو ایویچ که در لیگ‌های یوگوسلاوی، بلژیک، پرتغال، فرانسه و هلند به قهرمانی رسید، دومین سرمربی تاریخ خواهد بود که به طور کلی در پنج لیگ مختلف قهرمان شده است. علاوه بر این، آنچلوتی نخستین سرمربی تاریخ خواهد بود که موفق شده در هر پنج لیگ معتبر اروپا قهرمان شود. 

آنچلوتی فصل موفقی را با رئال مادرید سپری کرده و به دو دلیل می‌توانیم بگوییم او همچنان یک سرمربی فوق‌العاده است؛ قهرمانی تاریخی در هر پنج لیگ معتبر اروپا و بازگشت به اوج آن‌هم در حالی که همه‌ی شواهد نشان می‌داد تاریخ انقضای او به عنوان یک سرمربی سطح اول اروپا گذشته است. قهرمان شدن در لیگ قهرمانان اروپا برای بار چهارم، می‌تواند گیلاس روی کیک این فصل موفق کارلو آنچلوتی باشد. 

به قلم مایکل کاکس از اتلتیک

اخبار داغ 

رکنا برگشت با برگزیدگان تاریخ فوتبال ایران؛ قسمت هفتم / ناصر محمدخانی: افتخار می کنم نامم کنار قلیچ خانی، پروین و حجازی است اولین شکست پورتو رقم خورد؛ حضور 90 دقیقه ای مهدی طارمی آنچلوتی: سیگار را ترک کردم و به همین دلیل آدامس می جوم؛ نمی توان به مودریچ پاس دادن را یاد داد لیورپول و کسب 5 جام معتبر با وجود 70 میلیون پوند هزینه کمتر نسبت به اورتون

منبع: طرفداری

کلیدواژه: لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید رئال مادرید رئال مادرید کارلو آنچلوتی یک سرمربی ی بازی بیش تر دوره ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچلوتی: هدف رئال فینال است نه نیمه‌نهایی

به گزارش "ورزش سه"، کارلو آنچلوتی که فصل گذشته نتوانسته به ‏فینال لیگ قهرمانان برسد امسال به هیچ‌وجه نمی‌خواهد این ‏فرصت را از دست بدهد.

رئال مادرید فصل گذشته نتوانست از سد سیتیِ پپ گواردیولا عبور ‏کند و به فینال برسد و سیتیزن‌ها در فینال موفق شدند اینتر را ‏شکست داده و قهرمان شوند. آنچلوتی حالا در مرحله یک‌چهارم تیم ‏پپ را حذف کرده و برای صعود به فینال باید از سد بایرن هم عبور ‏کند.‏

کارلو آنچلوتی ساعتی پیش از شروع دیدار با بایرن مونیخ در آلیانز آره‌نا ‏در مصاحبه‌ای درباره این مسابقه شرکت کرد. ‏

کارلو، یک‌بار دیگر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هستی. ولی این‌بار ‏حریفت بایرن مونیخ است. اینکه در چنین بازی بزرگی مقابل تیم ‏سابقت قرار بگیری چه حسی دارد؟

خب، اول اینکه خوشحالم که یک‌بار دیگر در نیمه‌نهایی ‏هستیم. برای رسیدن به اینجا از بازی‌های سختی موفق بیرون آمدیم ‏و به همین خاطر است که خوشحالیم. می‌خواهیم در این مرحله ‏تمام سعی‌مان را بکنیم. هدف رئال نیمه‌نهایی است، فینال است. ‏ولی معتقدم مقابل بایرن مونیخ باید خیلی تلاش کنیم. آنها فصل ‏جالبی داشتند. موافق نیستی؟ چون در چمپیونزلیگ عالی کار کردند ‏ولی در لیگ داخلی لغزش داشتند.

در مجموع نظرت درباره این فصل بایرن مونیخ چیست؟

در بوندسلیگا مشکلاتی داشتند ولی در لیگ قهرمانان عالی کار کردند. ‏به‌خصوص در یک‌چهارم نهایی مقابل آرسنال. آنها تیمی خیلی خوب ‏را شکست دادند و با تلاش و اتحاد تیمی مثال‌زدنی نشان دادند چقدر ‏خوبند. در ضمن بایرن در خط حمله و زمانی که حمله می‌کند ‏کیفیتش عالی است. همه هری‌کین، لروی سانه و موسیالا را ‏می‌شناسند. بایرن بازیکنان جوانی با کیفیت فوق‌العاده هم دارد. بازی ‏سختی است هر چند مشخص است که بازی در نیمه‌نهایی همیشه ‏سخت خواهد بود. تیمی که به این مرحله رسیده بازی‌های دشواری را ‏با موفقیت پشت سر گذاشته. ‏

شما منچسترسیتی را حذف کردید که مدعی قهرمانی بود. این باعث ‏شده اعتماد به نفس بیشتری برای صعود به فینال داشته باشید؟

اعتماد به نفس ما یکسان است. کاملا یکسان. می‌دانیم بازی با بایرن ‏دشوار است. آنها تیم و باشگاهی تاریخی هستند و سنت‌شان در این ‏تورنمنت شبیه ما است. ‏

تو با توماس توخل به‌عنوان مربی مبارزه کردی و او را با چلسی حذف ‏کردی. فکر می‌کنی توخل از دیدنت خوشحال می‌شود؟

من برایش احترام زیادی قائلم. توماس مربی فوق‌العاده‌ای است. بله ‏البته که دوست دارم او را ببینم. او در نشست خبری گفت که دیدار با ‏بایرن تنها دیدار با یک تیم نیست بلکه مبارزه با یک پیراهن و یک ‏افسانه است. ‏

دیگر خبرها

  • معرفی سرمربی جدید بایرن مونیخ پس از بازی برگشت مقابل رئال مادرید
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • اعتراف آنچلوتی بعد از متوقف کردن بایرن
  • آنچلوتی: رئال مادرید در سطح خودش ظاهر نشد؛ بازی برگشت در برنابئو هیجان‌انگیز است
  • شاهکار کارلتو؛ ادامه شکست‌ناپذیری کارلو آنچلوتی مقابل بایرن مونیخ
  • لحظه به لحظه با ال‌کلاسیکوی فوتبال اروپا
  • آنچلوتی: هدف رئال فینال است نه نیمه‌نهایی
  • زیدان: هرچند تقابل با بایرن مونیخ دشوار خواهد بود اما رئال مادرید، رئال مادرید است
  • لواندوفسکی منجی بارسلونا؛ منچستریونایتد پاکسازی می‌کند
  • یازده وایکینگ کارلو آنچلوتی در جهنم آلیانز