Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@15:09:20 GMT

گویا: غفلت کنیم مالاریا شعله‌ور می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۶۳۵۱

گویا: غفلت کنیم مالاریا شعله‌ور می‌شود

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان ۶ برابر افزایش یافت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمد مهدی گویا گفت: سه سال است که با تلاش همگانی همکاران سختکوش ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی بندرعباس، کرمان، بم، ایرانشهر و جیرفت انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امیدواریم همین امسال یا سال آینده موفق شویم گواهینامه حذف مالاریا را دریافت کنیم. این موفقیت نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی برای کشور است بلکه از آنجا که حذف مالاریا یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار جهانی اعلام شده است، یک دستاورد توسعه‌ای برای ایران و منطقه مدیترانه شرقی محسوب می‌شود.


ایران بزرگترین کشور منطقه در حذف مالاریا


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به این که هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، بیان داشت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی‌های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم که وضعیت مالاریا را نگران کننده کرد.

گویا اضافه کرد: تا سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ ناشی از مالاریا بودیم، ولی در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری شدیم. به طوری که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۲۷ میلیون و در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند.

وی با بیان این که مرگ ناشی از مالاریا در جهان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۹ هزار مورد افزایش یافت، اظهار داشت: اکثر موارد مرگ مربوط به کودکان زیر ۵ سال بود. موارد مرگ ناشی از مالاریا در جهان طی سال ۲۰۲۰ نیز ۶۲۷ هزار نفر تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از آن در آفریقا و کودکان بوده اند.


غفلت کنیم مالاریا شعله ور می‌شود


وی با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان ۶ برابر افزایش یافت؛ بنابراین این بیماری ممکن است در اثر غفلت در کشور شعله ور شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: قدمت مالاریا در ایران سه هزار ساله بوده و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می‌کنیم. خوشبختانه از سال ۹۶ تاکنون شاهد موردی از ابتلا بر اثر انتقال محلی نبوده ایم. تعداد موارد ابتلا از ۹۸ هزار و ۱۶۰ نفر در سال ۹۱ به ۱۰۰۸ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است که از این تعداد ۶۹۳ نفر ایرانی و مابقی غیرایرانی بوده اند.

دکتر گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال ۲۰۲۵ به گواهی اخذ مالاریا نائل می‌شود. موارد ابتلای بومی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در کشوربه صفر رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالاریا گواهینامه توسعه موارد ابتلا مرگ ناشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند

آفتاب‌‌نیوز :

عوامل خطری که ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش می‌دهند عبارتند از: 

سن. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در افراد بین ۱۵ تا ۶۰ ساله رخ می‌دهد.

جنسیت: زنان در حدود دو برابر احتمال ابتلا به MS را دارند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر شما MS داشته باشد، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هستید.

برخی از عفونت‌ها ویروس‌ها، از جمله اپشتاین بار، ویروس که مننوکلوئیس عفونی را ایجاد می‌کند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

آب و هوا: MS در کشور‌های دارای آب و هوای معتدل، از جمله کانادا، شمال ایالات متحده، نیوزیلند، جنوب شرقی استرالیا و اروپا، بسیار رایج است.

سیگار کشیدن: افراد سیگاری خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)