Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: مرکز مالکیت معنوی در راستای اجرای برنامه‌های جامع خود و در جهت حمایت از تولیدات داخلی مخصوصا تولیدات دانش بنیان و اشتغال آفرین مجموعه برنامه‌های خود را برای مخاطبان عام و مخاطبان خاص و مالکیت فکری در دستور کار خود قرار داد. خبرگزاری میزان - سید محمد علی میرطاهری در آستانه روز مالکیت فکری و معنوی صبح امروز در یکی از مدارس تیزهوشان دخترانه تهران حاضر شد و ضمن گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری، اظهار کرد: مرکز مالکیت فکری براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متولی مالکیت فکری در کشور تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این مرکز وظیفه ثبت ایده‌ها و خلاقیت‌های فکری تک‌تک نخبگان را بر عهده دارد به طوری که خلاقیت‌های ذهنی نخبگان توسط مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صیانت و حمایت می‌شود.

میرطاهری بیان کرد: هرگاه سخن از دارایی به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول، زمین، کالا و ... سوق پیدا می‌کند، این در حالی است که در دنیای امروز نوع دیگری از مالکیت مورد توجه قرار گرفته است که به مراتب از دارایی‌های ملموس پر اهمیت‌تر بوده و از آن با عنوان مالکیت فکری یاد می‌شود.

رئیس مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور با بیان اینکه به طور سنتی دارایی‌های فیزیکی بخش عمده‌ای از دارایی‌های صاحبان کسب و کار‌ها و صنعتگران محسوب و تا حد زیادی به عنوان عامل رقابتی در بازار در نظر گرفته می‌شوند، گفت: در چند دهه اخیر علم و دانش و درسایه آن تکنولوژی، مسیر تحول صنعت را تحت تاثیر قرار داده و جنبه‌های جدیدی در آن ایجاد کرده است.

میرطاهری با بیان اینکه مالکیت‌های نامحسوس در حال تبدیل شدن به موضوع ارزشمندتر از دارایی‌های عینی هستند، بیان کرد: به طوری که ۹۷ درصد از ارزش کل دارایی‌های شرکت مایکروسافت به دارایی‌های ناملموس یا دارایی‌های فکری اختصاص دارد و فقط ۳ درصد از ارزش کل دارایی‌ها به ساختمان و تجهیزات و... مربوط است.

وی افزود: افزایش سهم دارایی‌های ناملموس نسبت به دارایی‌های ملموس به عنوان یکی از شاخص‌های شرکت‌های بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: مالکیت فکری مقوله نوین حقوقی است که امروزه به یکی از حقوق‌های اساسی انسان تبدیل شده است تا جایی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر برخورداری از منافع مادی و معنوی مالکیت‌های فکری در کنار حقوق بشری به رسمیت شناخته شده است.

میر طاهری بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد شناخت و آگاهی از مکانیزم‌های حمایت از مالکیت فکری، موجب افزایش مهارت‌های مبتکرانه و خلاقانه در دانش آموزان، توسعه فناوری‌های نوین و نهایتاً منجر به خلق ثروت می‌شود.

وی در ادامه گفت: در مقابل عدم شناخت مفاهیم مالکیت فکری و نحوه محافظت از آن، دستاورد‌های آن را در معرض خطر قرار داده و بدین سبب باعث کاهش فعالیت‌های مبتکرانه دانش‌آموزان می‌شود بنابراین آشنایی با مقوله مالکیت فکری و مسائل مرتبط با آن یکی از مهمترین مباحثی است که می‌تواند آینده شغلی و حرفه‌ای دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد و موفقیت‌های اقتصادی و خلاقیت دانش آموزان را در عصر حاضر تضمین می‌کند.

وی با با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع سازمان جهانی مالکیت فکری روز ۲۶ آوریل مصادف با ۲۶ اردیبهشت به مناسبت سالروز اجرایی شدن کمیسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری و به منظور اجرای مبانی مالکیت فکری و اهمیت آن این روز را تحت عنوان روز جهانی مالکیت فکری ثبت کرده و از سال ۲۰۰۰ مجموعه برنامه‌های خود را اجرا می‌کند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی و فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در این راستا هر سال کشور‌های عضو وایپو مجموعه رویداد‌ها را در روز جهانی مالکیت فکری برای آگاهی بخشی عمومی و بررسی موضوعات مختلف برگزار می‌کند.

وی افزود: در کشور ما نیز سیاست‌های کلان کشور در این عرصه، به تبع این تحولات تغییر کرده و الزامات قانونی برای حرکت در مسیر ایجاد شده است؛ مرور اسناد بالادستی کشور از جمله سند نقشه جامع علمی کشور، قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی و دیگر اسناد بالادستی نشان می‌دهد که اولویت سیاست‌های کلان کشور در سه دهه اول بعد از انقلاب اسلامی، افزایش تعداد دانشگاه‌ها و رشد کمی دانشجویان، بازسازی صنایع داخل و ارتقای وضعیت صنعتی بوده است، اما در دهه کنونی، توسعه فناوری پیشرفته و اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت قرار گرفته است. بیشتر بخوانید سمینار منطقه‌ای نشانه‌های متمایز‌کننده برای محصولات مبتنی بر مبدأ برگزار شد رئیس مرکز مالکیت معنوی و فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: مرکز مالکیت معنوی به استناد ماده ۵۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ به عنوان تنها متولی امور مربوط به مالکیت‌های فکری و همچنین نماینده سازمان جهانی مالکیت فکری در ایران با عنایت به اینکه ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های فعال حوزه دانش بنیان و تولید کنندگان دارد، به عنوان بازوی پیشران و موتور محرک اقتصاد و صنعت کشور نقش بسزایی در رشد و توسعه پایدار مخصوصاً توسعه صنعت دانش بنیان دارد.

میرطاهر یعنوان کرد: با عنایت به اینکه اولین گام در جهت تمهید و تسهیل مقدمات کسب و کار و تولیدات داخلی و مهیا کردن زیرساخت‌های لازم برای رونق صنعت فرهنگ سازی و آگاهی‌بخشی عامه مردم از مباحث مالکیت‌های فکری و مالکیت‌های دانش‌بنیان است، این مهم به عنوان یکی از راهبرد‌های کلان و ماموریت‌های اصلی مرکز تعریف شده است.

وی بیان کرد: از این رو مرکز مالکیت معنوی در راستای اجرای برنامه‌های جامع خود و در جهت حمایت از تولیدات داخلی مخصوصا تولیدات دانش بنیان و اشتغال آفرین مجموعه برنامه‌های خود را برای مخاطبان عام و مخاطبان خاص و مالکیت فکری از جمله مخترعان فعالان حوزه دانش بنیان، استارتاپ‌ها، صنعتگران، طراحان صنعتی، کارآفرینان و تولیدکنندگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان، معلمان و دانش آموزان در دستور کار خود قرار داد به طوری که تمام مخاطبان به فراخور شرایط خود بتواند از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی و فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: جهت دستیابی به این مهم، مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است؛ امید است با اجرای برنامه‌های فوق به صورت مستقیم و سالانه در راستای فرهنگ‌سازی و اجرای منویات مقام معظم رهبری (دامت برکاته)، مشارکتی چه بسا اندک در راستای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم و با ایجاد انگیزه و نخبگان و مخترعان و سرمایه‌های معنوی از کشور جلوگیری شود تا بدینوسیله شاهد رونق صنعت و توسعه پایدار اقتصادی کشورمان باشیم.   انتهای پیام/ برچسب ها: قوه قضاییه ثبت اسناد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضاییه ثبت اسناد مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک جهانی مالکیت فکری تولیدات داخلی مالکیت فکری دانش بنیان دستور کار دانش آموزان دارایی ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیان‌ها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل می‌دهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) می‌گوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب می‌شود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس می‌کند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین می‌رود. 

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل می‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهر‌ها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. 

یعنی فرد نمی‌تواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزاره‌ای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.

 مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام می‌دهد و پولی که از آن بدست می‌آورد را هزینه ایتام می‌کند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمی‌رود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که می‌تواند بهانه‌های مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیان‌هایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعه‌هایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینه‌ای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قوی‌تر می‌شود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیان‌ها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعه‌ها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپ‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها و تسهیلات را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. 

رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و می‌تواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی می‌ماند. یعنی متولی مصلحت می‌داند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانش‌بنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از جوانان متدین در دستور کار مسئولان قرار گیرد
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم