Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضعیت اقتصاد از یک سو هر روز سخت‌تر می‌شود و از سوی دیگر هنوز خبری از امضای توافق نهایی در وین نیست. اما علت به وجود آمدن چنین شرایطی چیست؟

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «به صورت پراکنده شنیده می‌شود که توافق نهایی همان توافقی است که در دوران آقای روحانی به سرانجام رسید و چیزی بیش از آن رخ نداده است و اکنون تیم مذاکره‌کننده باید تمام عزمش امضای توافق نهایی باشد نه پرداختن به مسائل فرعی و به نظر می‌رسد تیم مذاکره‌کننده بیشتر نمادین کار می‌کند تا فنی و دقیق».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: «اگر توافق نهایی امضا شود، ضمن آنکه گشایش‌های زیادی از نظر مالی ایجاد می‌شود، پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود و ایران می‌تواند آزادانه و به صورت عادی نفت خود را بفروشد، می‌شود در آینده و پس از اعتمادسازی میان طرفین بحث‌های دیگری داشت تا تحریم‌های فرابرجامی هم رفع شود».

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس : طرح «عدم کفایت» رئیسی ، قبلا هم دوبار مطرح شده است

نماینده ادوار مجلس : محسن رضایی اصلا در جلسات کمیسیون اقتصادی دولت شرکت نمی‌کرد / دولت ، اساساً تیم اقتصادمنسجمی نداردی

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «یکی از ضعف‌های تیم مذاکره‌کننده و دولت عدم اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات بود. به یاد داریم آقای ظریف بعد از هر دور مذاکره نشست خبری می‌گذاشت و توضیحات دقیقی می‌داد و این علاوه بر حضور خبرنگاران در محل مذاکرات بود؛ خلأ چنین شرایطی به شدت احساس می‌شود».

او همچنین درباره ضمانت‌ها اظهار کرد: «تیم مذاکره‌کننده می‌گوید باید تضمینی گرفته شود که دیگر آمریکا از برجام خارج نشود درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد از سوی رؤسای جمهور بعدی این کشور هم تضمین بدهد. سیستم حکومت آمریکا طور دیگری است و اگر قرار است یک تضمین کامل که به صورت قانون باشد، به دست آید باید برود کنگره و در آنجا تصویب شود که اگر قرار باشد منتظر این حالت باشیم هم ریسک بالایی دارد زیرا اکثریت در اختیار جمهوری‌خواهان و ممکن است کلا نتیجه مذاکرات از بین برود و هم زمان خیلی زیادی به طول می‌انجامد».

نمازی در پایان گفت: «من به‌عنوان یک فعال سیاسی می‌گویم که دولت واقعا دنبال حصول توافق باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که موجودی خزانه بسیار ناچیز است و دولت حتی نمی‌تواند پرداختی‌های خود را انجام دهد. حرکت‌های اعتراضی هم وجود دارد و اگر قرار باشد شرایط اقتصادی به همین شکل جلو برود، هیچ بعید نیست شاهد اعتراضات فراگیر باشیم؛ بنابراین لازم است هر چه زودتر توافق در وین امضا شود تا با رفع تحریم‌ها قدری وضعیت اقتصادی بهبود یابد».

۲۱۲۱۷

کد خبر 1625398

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دولت سیزدهم تجمعات اعتراضی تیم مذاکره کننده توافق نهایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۶۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زنجان با بیان اینکه امروز در عرصه‌ای قرار داریم که باید بیش از پیش مراقب هجمه دشمنان به ویژه در حوزه فرهنگی باشیم، گفت: برای اینکه بتوانیم در این جنگ‌نرم به عنوان پیروز، از میدان سربلند خارج شویم، باید موضوع بصیرت‌افزایی را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهیم. وی با بیان اینکه بصیرت‌افزایی این مهم را فراهم می‌کند که بتوانیم دوست را از دشمن تشخیص دهیم و این موضوع در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: بی‌تردید اگر به واسطه بصیرت‌افزایی بتوانیم دوست را از دشمن تشخیص دهیم، در آن صورت قادر خواهیم بود موضوع‌گیری درست و بهنگامی در برابر هجمه دشمنان داشته باشیم. خطیب نماز جمعه زنجان با اشاره به اینکه دشمنان در شرایط کنونی با همه توان و ابزارهایی که در اختیار دارد، وارد جنگ فرهنگی با ایران شده است، اظهار کرد: بر همین اساس بود که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته تاکید زیادی نسبت به افزایش بصیرت سیاسی داشتند؛ چرا که ایشان معتقد بودند که شناخت دشمن همواره در امور نتیجه‌بخش خواهد بود. امام جمعه زنجان با یادآوری اینکه دشمن امروز به جنگ فرهنگی روی آورده است، خاطرنشان کرد: دلیل این امر نیز آن است که در طول سال‌های گذشته همه برنامه‌های خود اعم از جنگ سرد و نیز تحریم‌های مختلف اقتصادی را به اجرا گذاشته و چون در رسیدن به اهداف شوم خود علیه ملت ایران ناکام مانده، روی به جنگ فرهنگ آورده است. آیت‌الله خاتمی در ادامه یکی از موضوعات مهم در شرایط کنونی جامعه را مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی عنوان کرد و گفت: اهمیت مبارزه با مفاسد اقتصادی به حدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۰ و در فرمان ۸ ماده‌ای مبارزه با فساد را به صورت جامع اعلام کردند که بی‌تردید اگر این قوانین به صورت کامل و دقیق اجرا شود، نتایج و برکات زیادی به دنبال خواهد داشت. وی از روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی کار و کارگر یاد کرد و با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری مطالب جامعی را در هفته جاری و در جمع کثیری از کارگران کشور بیان کردند، افزود: به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، کارگران رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی هستند، به همین خاطر ارتقای وضعیت زندگی کارگران به ارتقای وضعیت کشور منجر خواهد شد. کد خبر 6089078

دیگر خبرها

  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • سهم ۶۰ هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی