Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@21:30:49 GMT

(تصاویر) روزی روزگاری در جزیره

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۷۷۹۹

(تصاویر) روزی روزگاری در جزیره

آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندر ترکمن، استان گلستان است. این جزیره که در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده است.

لفظ «آشوراده» در زبان ترکمنی به معنای «جزیرهٔ آشور» است؛ و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) {آشیرآدا = آشوراده} است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکمن‌ها به این جزیره «مال آشیر» هم می‌گویند، زیرا در زمان‌های قدیم از ساحل بندر ترکمن دام‌های خود را جهت چراندن به جزیره می‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن» است.

این جزیره تا سال‌های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند، اما در سال ۱۳۷۲ به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و رخ دادن سیل مردم جزیره، آنجا را ترک کردند و هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.

۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید. در سال ۱۸۳۷ این جزیره با وجود اعتراض ایران به دست نیرو‌های روسیه اشغال شد. پس از این اشغال، نیرو‌های روسی تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند. قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه بنای آن تجدید گردیده از بنا‌های تاریخی این جزیره می‌باشد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دریای خزر بندر ترکمن مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو: شروطی را که به معنای تسلیم‌شدن ما باشد، نمی‌پذیریم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد تل‌آویو آماده رسیدن به آتش‌بس برای آزادی اسرای خود است اما نمی‌تواند با شرط حماس درباره پایان جنگ موافقت کند.

به گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: ما همیشه آماده تحقق آتش‌بس برای آزادی اسرایمان بوده و هستیم. ما به هیئت مذاکره کننده اختیارات بسیار زیادی برای پیشرفت در معامله تبادل اسرا دادیم.

طبق گزارش الجزیره، نتانیاهو گفت: ما شروطی را که به معنای تسلیم شدن ما باشد، نمی‌پذیریم و به جنگ تا زمان تحقق اهدافمان ادامه می‌دهیم. تسلیم شدن در برابر خواسته‌های حماس یک شکست فاجعه بار برای اسرائیل است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله + فیلم
  • نتانیاهو: شروطی را که به معنای تسلیم‌شدن ما باشد، نمی‌پذیریم
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • روزی به فرزندانم می‌گویم کنار کروس بازی کردم
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد در پانزدهمین روز اردیبهشت
  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • ترکمن‌های گلستان غرق در شادی؛ یسنا در آغوش مادر آرام گرفت