Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@10:38:53 GMT

نگاه متفاوت «سی‌ان‌ان» به مذاکرات تهران-ریاض

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۸۰۸۷

نگاه متفاوت «سی‌ان‌ان» به مذاکرات تهران-ریاض

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) با تأیید دور پنجم گفت‌وگوهای میان تهران و ریاض گفت که این گفت‌وگوها با تلاش‌های دولت عراق و مساعدت‌های دولت عمان در بغداد برگزار شد و مثبت و رو به جلو بود.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در واکنش به این اظهارات مقام‌های ایرانی درباره دور پنجم گفت‌وگوهای میان عربستان و جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد، در حالیکه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس اعتماد خود به آمریکا برای پایبندی به تعهداتش در قبال امنیت خود از دست داده‌اند، دو رقیب قدیمی در غرب آسیا خود امور را به دست گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش با اشاره به یکی از محورهای گفت‌وگو میان ایران و عربستان مبنی بر اعزام 40 هزار زائر ایرانی به مراسم حج ادامه داد، در حالی که مذاکرات تا به امروز بر موضوعات نسبتاً کوچکی مانند زیارت اماکن مقدس متمرکز بوده و مقامات در سطح اطلاعاتی نیز در آن حضور داشته‌اند، حضور احتمالی مقامات در سطح وزارت خارجه در مذاکرات آتی می‌تواند نشان دهنده پیشرفت قابل توجه و تمایل طرفین برای به نتیجه‌ رساندن برخی از حل‌ نشدنی‌ترین درگیری‌های منطقه‌ای باشد.

خطیب زاده در نشست خبری هفتگی خود در خصوص این موضوع که ایران مطالبی را به صورت کتبی به عربستان داده‌ و منتظر پاسخ عربستان است و این‌که آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است، گفت:«ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم. ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود، سال گذشته به خاطر کرونا داخلی برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و جزییات را از سازمان حج بپرسید و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

مرندی: از نظر ایران، بزرگ‌ترین مانع در مسیر گرم شدن روابط ریاض و تهران، جنگ یمن بود و هم‌اکنون که متوقف شده است، امید واقعی برای بهبود روابط وجود دارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات تهران ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

معاون اقتصادی وزیر امو خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد صبح امروز وارد ریاض شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز صبح در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی» با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان به عربستان سفر کرده است.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است.

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایرانتعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد