Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از مجتمع فرآوری و پردازش پسماند البرز اظهار داشت: ۹۰ تن زباله تولیدی در قم روزانه به دلیل ارزش اقتصادی روزافزون آن‌ها توسط زباله گردهای غیررسمی و همچنین پیمانکاران رسمی شهرداری تفکیک و به سایت البرز منتقل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال گذشته به‌صورت متوسط روزانه ۶۰۳ تن زباله به سایت البرز منتقل‌شده است، اضافه کرد: طی چهار سال گذشته، هر سال بین دو تا ۴ درصد تولید زباله در قم کاهش‌یافته که یکی از عوامل مهم آن افزایش ارزش اقتصادی زباله و تفکیک آن توسط زباله گردها در کنار اصلاح رفتار مردم در تفکیک از مبدأ بوده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر اینکه از ۶۰۳ تن زباله منتقل‌شده به سایت البرز ۳۰۰ تن وارد بخش پردازش می‌شود، افزود: از این بین ۱۰ درصد زباله‌ها مجدداً مورد تفکیک قرار می‌گیرد که ۹ درصد از آن‌ها را انواع پلاستیک تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد زباله و پسماند تولیدشده در قم را انواع مواد پلاستیکی و نایلونی تشکیل می‌دهد؛ همچنین هم‌اکنون ۳۰۰ تن زباله روزانه در قم دفن می‌شود که با راه‌اندازی خط جدید پردازش در سایت البرز از دفن آن‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

میرابراهیمی با بیان اینکه از مجموع زباله‌های روزانه منتقل‌شده به سایت البرز ۱۰ درصد از آن‌ها ارزش اقتصادی داشته که ۹ درصد از آن را انواع پلاستیک شامل می‌شود، ابراز کرد: ۵۰ درصد زباله‌های تولیدی در قم پسماند خوراکی و ارگانیک بوده که تبدیل به کود کمپوست می‌شوند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان کرد: روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن کود کمپوست در سایت البرز قم تولید می‌شود که با راه‌اندازی خط جدید پیش‌بینی تولید روزانه ۷۰ تن کود می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد زباله تولیدی در قم ارزش حرارتی داشته که می‌تواند در تولید انرژی و مواد پایه نفتی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: هم‌اکنون طرح مطالعاتی این مساله در حال انجام بوده که با نهایی شدن آن تا پایان شهریورماه سال جاری دفن زباله در قم به کمتر از ۱۰ درصد و نزدیک به صفر خواهد رسید.

میرابراهیمی با اشاره به فعالیت حدود ۳۰۰ گاراژ و انبار غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری زباله با گردش مالی بسیار بالا، عنوان کرد: این مراکز طی سالهای گذشته به یکی از آسیب‌های شهر قم در حوزه مدیریت شهری، مباحث فرهنگی و امنیتی تبدیل‌شده است.

وی با تاکید بر تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، ادامه داد: روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند و نخاله ساختمانی در قم تولید و در چهار سایت ویژه دپو می‌شود که این قبیل از پسماندها به دلیل عدم تقاضا در جامعه و ارزش اقتصادی خاص جذابیتی جهت تفکیک و بازآفرینی ندارد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اذعان کرد: روزانه همچنین ۵ تا ۶ تن زباله عفونی در قم تولید و بی خطرسازی و در لایه‌های آهکی دفن می‌شود که ۵۰ درصد از آن مربوط به درمانگاه‌ها و مطب‌ها و ۵۰ درصد نیز شامل بیمارستان‌های بزرگ شهر قم می‌شود.

میرابراهیمی با بیان اینکه سایت البرز در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار بزرگ‌ترین مرکز مدیریت پسماند قم است، گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام و با راه‌اندازی خط جدید پردازش، دفن زباله در قم تا پایان شهریورماه به صفر نزدیک خواهد شد.

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرداری قم پسماند در قم پسماندهای شهری قم سایت البرز قم مدیریت پسماند سایت البرز ارزش اقتصادی زباله در قم درصد زباله شهرداری قم درصد از آن تن زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، راهکارهای تفکیک پسماند به مناسبت هفته سلامت امروز به دانش‌آموزان مدرسه الزهرای مهاباد آموزش داده شد.

خضری مسئول واحد بهداشت شهرداری مهاباد گفت: در این کارگاه،دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی الزهرای مهاباد با راهکارهای حفظ محیط زیست و جداسازی زباله ها آشنا شدند.

خضری اضافه کرد: فرهنگ سازی در حوزه زباله‌های خانگی هم در دستور کار شبکه بهداشت و درمان و شهرداری مهاباد قراردارد.

رحیمی کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت مهاباد گفت: دانش آموزان میتوانند در خانواده پیام بهداشتی را برای خانواده هایشان انتقال و آموزش دهند.

دراین کارگاه آموزشی همچنین اعلام شد روزانه ۱۷۰ تن زباله در شهرستان مهاباد تولید می‌شود که حدود ۴۰  درصد آن، زباله خشک است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • سهم ۱۲ درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است