Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@08:29:39 GMT

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۸۱۸۹

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟

تاریخ اعتبار گواهی ارزش افزوده برای همه افراد حقیقی و حقوقی یکسان نیست و شرایط مختلفی دارد. در نوشته پیش‌رو، نکات مربوط به مدت اعتبار گواهی مالیات ارزش افزوده و نحوه تمدید آن در سال 1401 را بررسی کرده‌ایم. مدیران کسب‌وکارها با مطالعه نکات زیر می‌توانند از دردسرهای مالیاتی دور بمانند.

گواهی ارزش افزوده، یک مجوز حیاتی برای تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات

پیگیری مسائل مالیاتی برای هر کسب‌وکار ممکن است وقت‌گیر و پردردسر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسب‌وکارهای موفق با خرید نرم افزار حسابداری یا نرم افزار حسابداری شرکتی امور مالیاتی را به‌راحتی پیگیری می‌کنند. یکی از انواع مالیات در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا، ارزش افزوده است. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت از خریداران کالا و خدمات دریافت می‌شود و سپس از طرف تولیدکننده به دولت پرداخت خواهد شد. شاید بارها هنگام خرید محصولات یا حتی پرداخت فیش رستوران دیده باشید که مبلغ قابل پرداخت از قیمت مجموع موارد مختلف بیشتر است.

مبلغی که در زمان پرداخت نهایی به فاکتور اضافه می‌شود، همان مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات به همه کالا و خدماتی تعلق می‌گیرد که در قبال پول دریافت می‌شوند. طبق قانون، فقط افراد و مجموعه‌هایی مجاز به دریافت ارزش افزوده از مشتریان هستند که مجوز لازم را داشته باشند. این مجوز همان گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده است که پس از ثبت‌نام و تکمیل پرونده به متقاضیان اعطا می‌شود. گواهی ارزش افزوده یکی از اجزای مهم نظام مالیاتی است. کل واحدهای فعال در زمینه تولید و توزیع خدمات باید یک گواهینامه معتبر داشته باشند.

ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده، یک اقدام ضروری برای کسب‌وکارهای تولیدی

هر کسب‌وکاری که بدون گواهی ارزش افزوده از مشتریان هزینه مالیات دریافت کند، مرتکب یک عمل غیرقانونی شده است. به همین دلیل، تهیه گواهینامه و تمدیدش باید در اولویت فعالیت‌های یک کسب‌وکار تولیدی باشد. افرادی که مالک چند کسب‌وکار هستند، باید برای هر مجموعه به طور جداگانه گواهی دریافت کنند. مالکان واحدهای تولیدی باید از قبل نسبت به ثبت‌نام و تکمیل پرونده حقوقی اقدام کرده باشند. برای تهیه گواهینامه مالیات افزوده باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، وارد سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده شوید.

در مرحله اول باید با ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در سامانه اقدام کنید. پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، یک نام کاربری به شکل کد و یک رمز عبور دریافت خواهید کرد. در مرحله بعد برای تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت‌نام نهایی گواهینامه، مدارک مالیاتی را آپلود کنید. دریافت گواهینامه ارزش افزوده شاید به یک فرایند زمان‌بر تبدیل شود. مشاغلی که ارزش افزوده را از مشتریان دریافت می‌کنند، باید تا 10 سال مالی از مدارک و صورت‌حساب‌ها نگهداری کنند.

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده، متغیر بر اساس سابقه مالیاتی

یکی از اقدامات هوشمندانه مدیران، توجه به مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده است. گواهی‌ها دائمی نیستند و مدت اعتبارشان هم چندان طولانی نیست. در صورتی که اعتبار گواهینامه به پایان برسد، اخذ مالیات افزوده از مشتریان غیرقانونی خواهد بود و ارسال اظهارنامه مالیاتی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. گواهی‌های صادرشده برای مالیات بر ارزش افزوده با تشخیص اداره مالیات، سه نوع اعتبار زمانی دارند.

دوره اعتبار گواهینامه ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای افرادی که اولین‌بار قصد تهیه گواهی را دارند، 6 ماه خواهد بود. همچنین، افرادی که بدهی مالیات ارزش افزوده را پرداخت کرده باشند، گواهی‌هایی با مدت اعتبار 1 ساله دریافت خواهند کرد. متقاضیانی که تا 3 سال در نظام مالیات بر ارزش افزوده سابقه پرداخت دارند و بدهی مالیاتی‌شان صفر است، به اصطلاح خوش‌حساب نامیده می‌شوند. مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده برای متقاضیان خوش‌حساب 24 ماه خواهد بود.

استعلام و تمدید گواهی مالیات بر ارزش افزوده، وظیفۀ مهم مدیران کسب‌وکار

اهمیت داشتن یک گواهی معتبر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات در روند روزمره کارها نیز دیده می‌شود. برای مثال، خریداران و مشتریان در هنگام خرید محصولات و خدمات، می‌توانند گواهی ارزش افزوده را از فروشنده تقاضا و اعتبار آن را بررسی کنند. حتی اگر مشتریان هم درخواست مشاهده گواهی را نداشته باشند، تولیدکنندگان بر اساس قانون موظف‌اند این مجوز را در معرض دید همه قرار بدهند. به همین دلیل، بهتر است گواهی هرگز از حالت اعتبار خارج نشود.

تمدید گواهی به صورت خودکار انجام نمی‌شود. بنابراین، مالکان کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها باید نسبت به استعلام گواهی مالیات بر ارزش افزوده و تمدید آن، اقدامات لازم را انجام دهند. مراحل تمدید درست مشابه زمان ثبت‌نام است. برای افزایش اعتبار باید اطلاعات مربوط به آخرین گواهی ارزش افزوده در کسب‌وکارتان را وارد سامانه کنید. اگر در اعتبار گواهی‌تان تردید دارید، با استفاده از سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده می‌توانید تاریخ اعتبار گواهینامه را بررسی کنید.

نرم‌افزار حسابداری سپیدار، دستیار مطمئن کسب‌وکارها برای رسیدگی به امور مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه مهمی است که شرکت‌های تولیدکننده کالا باید به دولت بپردازند. مالیات ارزش افزوده توسط خریداران کالا و خدمات پرداخت می‌شود. کسب‌وکارها فقط در صورت داشتن گواهی ارزش افزوده قادر به دریافت این مالیات از مشتریان هستند. به همین خاطر، مدیران باید به اعتبار گواهینامه ارزش افزوده توجه داشته باشند.

نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم با رابط کاربری بسیار ساده‌ای که دارند به شرکت و مجموعه‌های مختلف کمک می‌کنند تا محاسبات مالی خود را به‌راحتی انجام بدهند. نرم‌افزار حسابداری سپیدار امکان مدیریت محاسبات مربوط به ارزش افزوده و واردکردن مالیات در فاکتور را برای کاربران فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزارها و مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید یا با شماره 02181022000 تماس بگیرید.

کد خبر 1625459

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اعتبار گواهی ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده نرم افزار حسابداری اعتبار گواهینامه مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده ارزش افزوده ارزش افزوده نظام مالیات کسب وکار ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۸۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت