Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@12:12:28 GMT

احداث سد مارون جلگه خوزستان را می خشکاند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۸۱۹۲

خبرگزاری آریا-   عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سد مارون با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی نشده و غیر کارشناسی بدون مجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است؛ قطعا تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از خانه ملت؛ محمدطلا مظلومی آبرزگه در مورد تبعات احداث سد مارون در خوزستان گفت: احداث سد مارون، سازندگی دیگری از جنس نابودی محیط زیست برای جلگه رو به خشکیده خوزستان را به ارمغان می‌آورد، این نخستین بار نیست که خوزستان قربانی طرح‌های غیر کارشناسی انتقال آب شده است، اگر مروری به گذشته داشته باشیم برای اولین بار در سال ٨٢ با انتقال آب  مرگ تدریجی در خوزستان با امضای متولیان امر در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح‌هایی که به خشکی خوزستان رقم می‌خورد

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد فروش آب کارون به کویت در سال 1382، انتقال آب از سال 90 به اصفهان، یزد ، کرمان ، رفسنجان و امروز احداث سدی روی مارون برای انتقال آب به کهگیلویه و بویراحمد مشکلی دیگر از جنس بی آبی برای خوزستان به دنبال خواهد داشت؛ فراموش نکنیم سال گذشته در پی خشکی متمادی هور العظیم و شادگان چه مشکلاتی را برای کشاورزان شاهد بودیم و در کنار خشک شدن نخیلات نخلستان شادگان، مرگ بسیاری از دام‌ها و صادرات نخیلات را به چشم دیدیم؛ بماند که چقدر از اکوسیستم منطقه در پی این بی آبی نابود شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث سد مارون با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی نشده و غیر کارشناسی بدون مجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است؛ قطعا تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت. سیاستهای نادرست آبی و انتقال آب، خشکی نخیلات، شدت گیری ریزگردها در کانون و خشکی کامل هورالعظیم از جمله اتفاقاتی است که در سایه این سازندگی رخ خواهد داد و بی شک مرگ خوزستان را به همراه خواهد داشت.

انتقال آب برای رونق صنایع آب بر، طرحی شکست خورده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: پروژه انتقال آب به استان‌های کویری برای رونق صنایع آب بر، یک طرح شکست خورده است که در دولت‌های مختلف به مرحله عملیاتی شدن رسیده اما اصرار برای تکرار چنین طرح‌هایی از طرف وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست جای سؤال دارد؛ بارها این موضوع را در کمیسیون‌های مرتبط با وزرای مربوط عنوان کرده اما شاهد عملکرد مثبتی در این راستا نبوده‌‎ایم؛ گویا فقط مسئولان شنونده هستند ودر جایگاه عمل فقط نظاره‌گر؛ بدون آنکه عواقب این پروژه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد به مرحله اجرا گذاشته میشود و به مرور زمان با آسیب‌ها و معضلات طرح کارشناسی نشده مواجه هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: امروز کشور از شمال تا جنوب با مشکل بی آبی مواجه است در این بین استان‌های جنوبی بیش از هر زمان دیگر این مشکل را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، استانی همچون کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان از این مهم مستثنی نبوده است؛ اما رفع این معضلات نباید به ضرر شهرستان‎های دیگر باشد. قرار نیست برای منفعت یک استان، منافع و حیات دیگر استان‌ها به خطر بیفتد.

 


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سد مارون احداث سد مارون محیط زیست انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • فیلم| انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
  • ریه‌های محلات نفس تازه می‌کنند؟
  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود