Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@10:48:12 GMT

۳۴۰ هکتار از اراضی دشت مهاباد به سیستم آبیاری نوین مجهز است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۷۹۷۶۳

۳۴۰ هکتار از اراضی دشت مهاباد به سیستم آبیاری نوین مجهز است

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال محمود زاده روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات طرح‌های آبیاری تحت فشار مهاباد اظهار کرد: هم اکنون تنها ۳۴۰ هکتار از اراضی دشت مهاباد به سیستم آبیاری نوین مجهز شده که این میزان تنها موجب ۱.۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اساس میزان بهره برداری از طرح‌های آبیاری هر ساله هشت درصد از حقابه باید کاهش پیدا کند افزود: این درحالی است که کاهش میزان آب کشاورزی این شهرستان حتی بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح‌های آبیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: میزان حق آبه بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که امسال این میزان بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بهره برداری شده به ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

محمودزاده کاهش غیرکارشناسی حقابه کشاورزی را ظلم در حق معیشت کشاورزان دانست و گفت: تا زمانی که تمام ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد تحت پوشش سیستم آبیاری قرار نگیرد نباید از سهمیه آبیاری سنتی کاسته شود.

فرماندار ویژه مهاباد هم در این جلسه گفت: وضعیت پروژه‌های آبیاری و هزینه‌های که دولت برای اجرای این طرح‌ها می‌کند به دلیل نبود مدیریت، کشاورزان را دچار سردرگمی کرده است.

امیر قادری افزود: مدیریت و نگهداری پمپاژهای آبیاری و مدیریت کلان سیستم‌های آبیاری در اختیار سازمان آب منطقه‌ای بوده و در دشت‌های کشاورزی نیز بر عهده جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان را باید در امر آبیاری اراضی تحت پوشش همراهی کرد، گفت: تجربه نشان داده است هر اقدامی که با مشارکت و همراهی مردم همراه بوده است در هر زمینه‌ای بهترین نتیجه و عملکرد حاصل شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است؛ اراضی پایاب سد مهاباد نیز ۱۲ هزار هکتار است که در گذشته سالانه ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب برای زراعت محصولات کشاورزی و باغ‌ها در این اراضی مصرف می‌شد.

کد خبر 5476213

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جلال محمودزاده آبیاری نوین ماه رمضان 1401 شب قدر بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا راهپیمایی روز قدس ماه مبارك رمضان شب احیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارش باران شهادت حضرت علی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور

هودیانی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت:  مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است. هودیانی گفت بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت. وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول برداشت شود.

هودیانی افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده است و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.

بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد