Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@18:31:53 GMT

ریزدانه‌هایی طلایی رنگ که رفع تشنگی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۰۶۲۶

ریزدانه‌هایی طلایی رنگ که رفع تشنگی می‌کنند

ارزشمند‌ترین گیاه خودرویی که در صحرا و باغ رشد می‌کند، دانه‌های طلایی به نام خاکشیر است؛ دانه‌هایی کوچک که در دل خود خواص بسیاری را جای داده اند.

شهرستان بشرویه یکی از مناطقی است که خاکشیر در آن جا بیشتر رشد می‌کند و حالا با گرم شدن هوا کشاورزان در روستای مجد این شهرستان مشغول برداشت این گیاه هستند.

یکی از کشاورزان گفت: از صبح گروهی کار برداشت خاکشیر را آغاز می‌کنیم، اگر چه خاکشیر محصولی کم آب بر است، اما خشکسالی‌ها بر کاهش عملکرد تولید این محصول تاثیر گذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سال‌های قبل که بارندگی بیشتر بود در بیشتر زمین‌های کشاورزی این منطقه خاکشیر سبز می‌شد، اما امسال با کاهش بارندگی‌ها میزان برداشت این محصول کاهش پیدا کرده است.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: زمینم را دو نوبت آبیاری کردم، اما اگر قبل از برداشت باران رحمت الهی نازل می‌شد تولید این محصول دو برابر افزایش می‌یافت.

او گفت: سال‌های قبل دانه‌های خاکشیر زردتر و درشت‌تر بود، اما امسال دانه‌ها سبز و کوچک است که کیفیت آن در مقایسه با سال‌های قبل کاهش یافته است.

دولتخواه کارشناس تغذیه گفت: دانه‌هایی مانند خاکشیر و تخم شربتی به علت اینکه چند برابر وزنشان آب جذب می‌کنند با مصرفشان به خصوص در این ایام بدن در طول روز از این ذخیره آب استفاده می‌کند و عطش بسیار کاهش می‌یابد.

او گفت: این دانه‌های ریز علاوه بر رفع تشنگی و گرمازدگی باعث بهبود سردرد و بی حالی می‌شوند.

کوچک، اما پر سود

شهرستان بشرویه رتبه نخست تولید این محصول را در خراسان جنوبی دارد.

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: خاکشیر به علت اینکه نیاز به آب کمی دارد و عملیات سم پاشی نیز انجام نمی‌شود در سال‌هایی که بارندگی‌ها کاهش می‌یابد نیاز به آبیاری زیادی ندارد.

او گفت: از لحاظ درآمد اقتصادی نیز درآمد خوبی برای کشاورزان دارد.
سرچاهی گفت: امسال خا‌کشیر در ۲۱۰ هکتار از مزارع بشرویه کاشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: اگر چه امسال شاهد کاهش ۴۰ درصدی عملکرد این گیاه در شهرستان بشرویه بودیم، اما پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰ تن خاکشیر از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خاکشیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه دانه ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از تنیسور ملی پوش طلایی در سمنان

سوگند علیشاهی تنیسور ملی پوش نوجوان با مربی گری آذر شهریاری همراه با لاوین حکیمی و شایلین ظفریکایی با هدایت هنگامه عزیزی موفق شدند با پیروزی بر تیم‌های اردن، لبنان، سوریه و بحرین عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند.

رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا از سوم تا هشتم اردیبهشت به میزبانی اردن برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • استقبال از تنیسور ملی پوش طلایی در سمنان
  • حذف نقطه حادثه خیز در حوزه شهرستان بشرویه
  • تشییع پیکر شهید «محمدمهدی فانی» بعد از ۴۰ سال در بشرویه
  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • ۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل