Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@11:30:52 GMT

تفال به حافظ ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۰۷۳۱

تفال به حافظ ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

ساقی حدیث سرو و گل و لاله می‌رود وین بحث با ثلاثه غساله می‌رود می‌ده که نوعروس چمن حد حسن یافت کار این زمان ز صنعت دلاله می‌رود شکرشکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود طی مکان ببین و زمان در سلوک شعر کاین طفل یک شبه ره یک ساله می‌رود آن چشم جادوانه عابدفریب بین کش کاروان سحر ز دنباله می‌رود از ره مرو به عشوه دنیا که این عجوز مکاره می‌نشیند و محتاله می‌رود باد بهار می‌وزد از گلستان شاه وز ژاله باده در قدح لاله می‌رود حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین غافل مشو که کار تو از ناله می‌رود

شرح لغت: نو عروس چمن: به استعاره مقصود گل /دلاله: به فتح اول و تشدید دوم زنی که زن خواه و مردجوی را به یکدیگر رهنما شود /محتاله: به ضم اول و سکون دوم زن حیله گر یا محیل /ژاله: شبنم

تفسیر عرفانی:‌

ساقی در محفل ما سخن از سرو و لاله است و این بحث با نوشیدن سه جام شراب صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصود او از این شعر این است که چرخ گردون همواره در پی فریب همگان است و عاشقان را از مسیر اصلی خود که همان دستیابی به سرمنزل محبوب است، منحرف می‌سازد. پس باید با نوشیدن جرعه‌ای از شراب محبت دوست، فریب چرخ گردون را نخورد و به بارگاه حقیقی او دست یافت.

تعبیر غزل:

اگر می‌خواهی کاری انجام دهی، تمام همت خود را در آن به کار گیر و در آن کاهلی مکن که پشیمان می‌شوی و آن را سهل مگیر که نتیجه‌ی خوبی از آن به دست می‌آوری. اگر می‌خواهی به نیکنامی برسی، با افراد بد هم صحبت مشو. خودپسندی را رها کن که از نشانه‌های نادانی است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه تفال به حافظ فال حافظ فال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج لاتاری ۲۰۲۵ اعلام شد

زمان اعلام نتایج لاتاری ۲۰۲۵ در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ام ماه می) و برندگان می‌توانند از طریق آن گرین کارت دریافت کنند.

به گزارش جماران، لاتاری یکی از راه‌هایی است که افراد می‌توانند از طریق آن گرین کارت آمریکا را برای ورود به ایالات متحده بدست آورند.

زمان اعلام نتایج لاتاری ۲۰۲۵ در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ ام ماه می) است.

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)
  • تفال به حافظ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد...
  • نتایج لاتاری ۲۰۲۵ اعلام شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱
  • اوهام حشاشین مصری از خیام
  • تفال به حافظ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به آب روشن می‌عارفی طهارت کرد..
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر