Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نقش آفرینی بهتر دانش‌بنیان‌ها در حوزه صادرات و افزایش سهم این تولیدات نوآورانه در بسته‌های صادراتی بایستی مسیر نخبه‌پروری کشور را به سمتی گرایش دهیم که نیاز‌های کشور‌های همسایه را سنجیده و برطرف کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته مسئله اقتصاد را در اولویت قرار دادند و موضوع اقتصاد مقاومتی را طرح کردند و هر سال پنجره‌ای رو به اقتصاد مقاومتی باز می کنند و امسال نیز ایشان زاویه جدیدی از موضوع تولید که قلب اقتصاد مقاومتی است را مطرح کردند که بحث تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما در حوزه اشتغالزایی فعالیت چشم‌گیری صورت نگرفته است و تلاش همه دولت‌ها بر این بوده که در حوزه اشتغالزایی اقداماتی را انجام دهند و فعالیت‌های عمدتا متراکمی در دولت‌ها به نحوی انجام شده است، اما این فعالیت‌ها عمدتا بصورت جزیره‌ای بوده و نتوانسته نتایج لازم را به ثمر برساند.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خودشان نیز تأکید کردند اینکه اشتغالزایی را صرفا در قالب تأمین مالی و توزیع وام و اعطای مالی ببینیم این نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت لذا لازم است که در حوزه اشتغالزایی تدبیری ویژه اتخاذ شود، از همین رو، در ابتدای کار دولت جدید بحث زیست بوم ملی اشتغال کشور به عنوان محور اشتغالزایی مجموعه وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی قرار گرفت و در زیست بوم ملی اشتغال کشور یکی از مباحث اساسی این است که تولید در کنار اشتغال همزمان دیده می‌شود.

ضرورت پرهیز از شعارزدگی در تحقق مثلث اقتصاد مقاومتی

در همین رابطه محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس با بیان اینکه شعارزدگی در حوزه دانش‌بنیان عواقب جبران‌ناپذیری در آینده اقتصاد و اشتغال کشور دارد اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که این نام‌گذاری از طرف رهبر معظم انقلاب صرفاً یک شعار نیست و لذا باید در این حوزه از هرگونه شعارزدگی پرهیز و خودداری کنیم و از همین ابتدای سال عمل کردن را در دستور کار قرار دهیم.

وی بابیان اینکه محصولات و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس کپی‌برداری و یا بر پایه مونتاژ تولید نمی‌شوند افزود: اگرچه در برخی حوزه‌ها مانند صنعت هوافضا، صنایع هسته‌ای و نظامی در کشور کالاهای دانش‌بنیان وجود دارد اما هنوز در حوزه صادرات، محصولات علمی و نوآورانه پیشتاز نیستند.

جای خالی محصولات دانش‌بنیان بسته‌های صادراتی کشور

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اذعان داشت: اگر نگاهی به فهرست محصولات صادراتی خراسان رضوی بیندازیم به‌خوبی نمایان است که کالاها و محصولات دانش‌بنیان در این مجموعه حرفی برای گفتن ندارد و عدم تدبیر و حمایت از گذشته تاکنون موجب کم‌رنگ شدن اسامی تولیدات دانش‌بنیان در بسته‌های صادراتی ایران به کشور‌‌های همسایه شده است.

تقویت زیرساخت تولید علم مستلزم بها دادن به فضای نخبگانی کشور است

وی با اشاره به نیازها و ضرورت‌های این حوزه و در راستای منویات مقام معظم رهبری اذعان داشت: در این راستا ابتدا باید به دانشگاه‌ها، جوانان و نخبگان بهای بیشتری داده شود و زیرساخت حضور بدون دغدغه آن‌ها برای حضور در پروژه‌های تحقیقاتی در این مراکز فراهم شود.

لجام گسیختگی صنعت مونتاژ به ضرر فضای تولید نوآورانه کشور تمام می‌شود

روشنک بابیان اینکه صنعت مونتاژ و کپی کاری به ضرر فضای تولید نوآورانه کشور تمام می‌شود، تصریح کرد: به دنبال اصلاح این رویه غلط و هزینه‌بر بهترین وسیله بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به عرصه جدید تولیدات و محصولات در دنیا هستیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری، توجه به دانشگاه‌های آموزشی و کاربردی و هم‌چنین پرهیز از شعارزدگی و میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان تا صادرات محصولات با فناوری جدید را از ملزومات تحقق یافتن سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تأکید داشت: در حال حاضر در حوزه دانش‌بنیان زیرساخت‌های لازم در کشور ضعیف بوده و این زیرساخت‌ها باید تقویت شود زیرا حوزه دانش‌بنیان کسب یک دانش و اجرای آن است و تقلید یا کپی‌برداری یک کالا نیست.

باید بازار نیاز کشور‌های همسایه برای دانش بنیان‌ها هدف‌گذاری شود

وی افزود: باید بتوانیم دانش خودمان را به سمتی گرایش دهیم که نیازهای کشورهای همسایه را برطرف کنیم، زیرا آن چیزی که برای ما در این تبادلات مهم است اشتغال پایدار است و مرکز علمی فناوری به‌عنوان پیشران و مرکز کنترل همه این مسائل چه در خصوصی‌ها و چه دولتی‌ها با توجه به زیرساخت دانش‌بنیان بودن شکل می‌گیرد.

ضرورت حمایت از استقرار مراکز نوآوری صنایع بزرگ در حوزه صنایع غذایی

روشنک بابیان اینکه فعالیت دانش‌بنیان باید در راستای نیازسنجی و متناسب با بازار و هم‌چنین کمبودهای کشورهای همسایه و منطقه‌ای برنامه‌ریزی شود اظهار کرد: ایجاد پردیس تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد دستیابی به امنیت غذایی با همکاری نهادهای ذی‌ربط و حمایت از استقرار مراکز نوآوری صنایع بزرگ به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی از برنامه‌های ویژه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ است.

وی افزود: در همین راستا باید حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی با توجه بیشتری مدنظر قرار گیرد و در زمان پاسخگویی به نیازهای بخش خصوصی دانش‌بنیان و حذف بروکراسی‌ها تعجیل شود.

تولیدات سنتی پاسخگوی جمعیت ۸۵ میلیون نفر نیست

جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل نامگذاری شعار امسال توسط رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: دلایل مختلفی باعث شد امسال عنوان دانش بنیان به شعارهای تولیدی سال افزوده شود که در مرحله نخست می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که تولیدات سنتی پاسخگوی جمعیت ۸۵ میلیون نفر نیست لذا باید تولید با دانش امروز افزایش پیدا کند.

وی افزود: ارتقای کیفیت محصولات تولیدی می‌تواند با اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد و در واقع در برابر کالاهای دیگر کشورها رقابت پذیر باشد و اینگونه می توان صادرات را هم افزایش داد.

قنادباشی تأکید داشت: در شرایطی خوبی قرار گرفتیم و با توجه به اینکه بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم نیاز است در چرخه تولید وارد شوند و از تجارب آنها استفاده و یک حرکت فراگیر شکل بگیرد.

ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه در جهت ظهور دانش بنیان‌ها

این کارشناس مسایل اقتصادی عنوان کرد: پیوند دانشگاه با صنعت لازم است و با توجه به اینکه صنعت کشور پشتوانه تکنولوژی های وارداتی دارد نیاز است شرکت های دانش بنیان با پیوند بین دانشگاه و صنعت یک کار عملیاتی و واقعی را شکل دهند تا دانشگاه سودمند شود و اثرات تحقیقات در عرصه های مختلف کاربرد عملیاتی داشته باشد.

قنادباشی گفت: بکار رفتن این عنوان در شعار سال اعلام آماده باش به دانشگاه و صنعت است و این بدان معناست که صنعت متکی به دانشگاه و دانشگاه که پشتوانه صنعت و کشاورزی داشته باشد می تواند اقتصاد کشور را از درون مقاوم کند.

توجه به فناوری‌های نوظهور صنعت‌ساز موجب ارتقای سطح امید درجوانان می‌شود

در ادامه مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، با اشاره به ضرورت توجه به تولید مبتنی بر دانش و استفاده از ظرفیت عظیم سرمایه انسانی کشور که باعث ایجاد فناوری‌های نوظهور صنعت ساز شده‌اند اظهار کرد: تولید مبتنی بر دانش ضمن ایجاد ارزش‌افزوده بالا و ایجاد اشتغال در جامعه هدف که بیشترین آمار بیکاری و یا فعالیت در حوزه‌های غیرتخصصی را دارد موجب ایجاد امید در جوانان و ارتقای نشاط جامعه می‌شود.

ورود دانش بنیان‌ها به عرصه تولید استقلال کشور را تضمین می‌کند

وی ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه تولید را موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات دانست و افزود: توجه ویژه به دانش‌بنیان‌ها و ورود آن‌ها به عرصه تولید به‌طور حتم استقلال کشور را در حوزه‌های امنیت، بهداشت و انرژی تضمین می‌کند و در میل به خودکفایی در محصولات استراتژیک و قطع وابستگی و جلوگیری از خام فروشی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تأکید داشت: حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو، هوافضا و انرژی هسته‌ای که خوشبختانه کشور در مرز دانش قرار دارد مرهون تأکیدات مقام معظم رهبری و بکار گیری نیروهای دانشی و جهادی بوده است.

فعالیت دانش‌بنیان باید متناسب با نیازسنجی بازار همسایگان ایران برنامه‌ریزی شود

میرزائی شهرابی بابیان اینکه فعالیت دانش‌بنیان باید در راستای نیازسنجی و متناسب با بازار و هم‌چنین کمبودهای کشورهای همسایه و منطقه‌ای برنامه‌ریزی شود اظهار کرد: ایجاد پردیس تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد دستیابی به امنیت غذایی با همکاری نهادهای ذی‌ربط و حمایت از استقرار مراکز نوآوری صنایع بزرگ به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی از برنامه‌های ویژه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ است.

وی افزود: بکار گیری دانش و فناوری پیشرفته با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در محصولات غذایی پایه ازجمله خوراک دام، انواع بذر، نهاده‌های روغنی و افزایش بهره‌وری، کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات و خدمات این حوزه مدنظر خواهد بود.

پرداخت به موقع مطالبات دانش بنیان‌ها توسط دولت موجب تثبیت این شرکت‌ها می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به مشکلات و چالش‌های شرکت دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: تأمین منابع مالی متناسب با نیازها و شرایط این نوع شرکت‌ها؛ تأمین فضای استقرار متناسب با نیاز نیروی انسانی نخبگانی و امکانات و دسترسی مناسب برای آن‌ها و هم‌چنین پرداخت به‌موقع مطالبات آن‌ها توسط دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری از نیازهای اولیه برای ثبات این شرکت‌هاست.

وی افزود: ما امروزه نیازمند رسوخ دانش و به‌ویژه همکاری دانش‌بنیان‌ها در صنایع مادر هستیم تا قدرت رقابت و بهره‌وری را افزایش داده و بر کیفیت تولید بیفزاییم.

میرزائی شهرابی تصریح کرد: در همین راستا باید حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی با توجه بیشتری مدنظر قرار گیرد و در زمان پاسخگویی به نیازهای بخش خصوصی دانش‌بنیان و حذف بروکراسی‌ها تعجیل شود.

ضرورت اعطای فرصت تصمیم‌سازی به سرمایه‌های انسانی نخبگانی

وی افزود: رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم چنین توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی نخبگانی و اعطای فرصت تصمیم سازی به آنها، گسترش نفوذ فناوری در صنایع پایه و ظرفیت‌های مغفول مانده استان را از مولفه های مهم در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ضرورت تدوین چشم‌انداز 1404 را در تحولات حوزه دانش‌بنیان یادآور شد و گفت: در این حوزه باید به فناوری‌های زیست بوم کشاورزی و صنایع غذایی، ‌دارو، محصولات شیمیایی، تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی و صنایع فرهنگی و خلاق توجه کنیم تا با فعال کردن استارتاپ‌ها و همچنین واحدهای نوآور بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

بنابر این گزارش توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی نخبگانی و اعطای فرصت تصمیم سازی به آنها، گسترش نفوذ فناوری در صنایع پایه و ظرفیت‌های مغفول مانده استان‌ها از مولفه های مهم در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی شرکت های دانش بنیان رهبر معظم انقلاب بسته های صادراتی حوزه دانش بنیان مقام معظم رهبری انسانی نخبگانی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی دانش بنیان دانش بنیان دانش بنیان ها دانش بنیان صنایع غذایی هم چنین حوزه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد