Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالیکه داده‌های شبکه اپراتورهای انتقال گاز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که امروز (چهارشنبه) عرضه گاز به لهستان توسط روسیه متوقف شده، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت "گازپروم" روسیه اعلام کرده است هنوز عرضه گاز به لهستان را تعلیق نکرده، اما ورشو باید مطابق با "دستور پرداخت جدید"، هزینه گاز را بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی داده‌های شبکه اپراتورهای انتقال گاز اتحادیه اروپا از قطع عرضه و صادرات گاز به لهستان توسط روسیه خبر دادند. اما شرکت عظیم "گازپروم" روسیه (Gazprom) گفته که هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است؛ اقدامی که باعث "عمیق‌تر شدن" شکاف بین غرب و روسیه بر سر حمله این کشور به اوکراین می‌شود و از طرفی هم مقامات اوکراینی، روسیه را به "باج‌گیری" از اروپا درخصوص انرژی متهم کردند.

 بلغارستان که مانند لهستان یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است، پیشتر گفته بود روسیه عرضه گاز به این کشور را نیز متوقف خواهد کرد؛ اما تاکنون خبری مبنی بر قطع شدن منابع بلغارستان در دست نیست.

هم زمان با اینکه حمله روسیه به اوکراین وارد سومین ماه خود شده و از طرفی گویا روسیه صادرات و عرضه گاز به لهستان را متوقف کرده است، اوکراین، روسیه را به "باج‌گیری" از اروپا در زمینه انرژی متهم کرد.

لهستان، مخالف سرسخت کرملین، از جمله کشورهای اروپایی است که به دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به همسایه خود بوده است.

قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت عظیم "گازپروم" روسیه ۱۰.۲ میلیارد مترمکعب در سال است و حدود ۵۰ درصد از مصرف ملی را پوشش می‌دهد.

شرکت دولتی PGNiG لهستان گفته بود که عرضه گازپروم از طریق اوکراین و بلاروس در ساعت ۸ صبح محلی روز چهارشنبه قطع خواهد شد اما گفت که نیازی به برداشت از ذخایر ندارد و ذخیره گاز آن ۷۶ درصد است.

اما این در حالیست که گازپروم اعلام کرد که هنوز عرضه گاز به لهستان را تعلیق نکرده است، اما ورشو باید مطابق با دستور پرداخت جدید، هزینه گاز را بپردازد. این شرکت از اظهار نظر در مورد بلغارستان خودداری کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیشتر از کشورهای «غیر دوست» خواسته بود تا هزینه واردات گاز را به روبل بپردازند؛ تقاضایی که تنها تعداد کمی از خریداران آن را اجرا کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اواخر روز سه‌شنبه مدعی شد: «هدف نهایی روسیه صرفا تصرف سرزمین اوکراین نیست، بلکه تجزیه کل مرکز و شرق اروپا و همچنین وارد کردن ضربه جهانی به دموکراسی است.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: گازپروم ، بلغارستان ، حمله روسیه به اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گازپروم بلغارستان حمله روسیه به اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه

مدیرعامل غول انرژی فرانسه یعنی شرکت توتال طی اظهاراتی اعلام کرد که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه اعمال کند، این شرکت از بند فورس ماژور در قرارداد پروژه ال‌ان‌جی یامال استفاده خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، پاتریک پویان، مدیرعامل غول انرژی فرانسه یعنی شرکت توتال در یک کنفرانس تصویری اعلام کرد که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه اعمال کند، این شرکت از بند فورس ماژور در قرارداد پروژه ال‌ان‌جی یامال استفاده خواهد کرد.

این مدیر ارشد اجرایی گفت: بله، اگر اروپا یا اتحادیه اروپا (پروژه)  یامال را تحریم کند، در برخی از قراردادها فورس ماژور اعمال خواهیم کرد.

پویان افزود که این شرکت دو قرارداد تأمین گاز ال‌ان‌جی اروپا از پروژه یامال و یک قرارداد برای آسیا دارد که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

رویترز همچنین به نقل از وی هشدار داد که در صورت تحریم این پروژه قیمت گاز ال‌ان‌جی را در جهان افزایش خواهد داد.

قیمت گاز در اروپا پس از جنگ اوکراین و کاهش شدید واردات این محصول از روسیه در سال 2022، به شدت افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در پی افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و شرکت‌های اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را بسیار کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تامین آن، تحت فشار قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه