Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@10:48:29 GMT

چگونه مطالبه‌گری کنیم که با دشمن همسو نشویم؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۱۹۸۱

چگونه مطالبه‌گری کنیم که با دشمن همسو نشویم؟

فارس پلاس؛ روایت روز: رهبرانقلاب دیروز در جمع دانشجویان یک نکته مهم درباره مطالبه گری فرمودند: « مطالبه‌گری شما به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.»

سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان مطالبه گری کرد اما دچار این آسیب نشد؟ برای پاسخ به این سوال باید جوانب ماجرای مطالبه گری را در صحنه ای که دشمن هم حضور دارد روشن کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این بررسی این است که ما در یک فضای آسوده از دشمنی ها وارد کنشگری اجتماعی نمی شویم بلکه به طور کلی می توان گفت عرصه فعلی، عرصه ای است که دست کم سه گروه در حال رصد و کنشگری در آن هستند: 

اول: مردم 

دوم: مسوولان و یا گروه مطالبه شونده

سوم: دشمنان و مغرضان

هر سه گروه تمام تحرکات ما را می بینند و همزمان نسبت به هر کنش ما، واکنشی از خود نشان می دهند. پس ضروری است ملاحظات چنین فضایی را در همه فعالیت های اجتماعی و رسانه ای خود رعایت کنیم.

 

چگونه طرح رسانه ای داشته باشیم که با دشمن مخرج مشترک نداشته باشیم؟

اولین شرط اقدام رسانه‌ای تصویر سازی درست و دقیق از ماجرا است. سعی کنید در تولیدات رسانه‌ای خودتان عمق ماجرا را نشان دهید و اصل و فرع را از هم جدا کنید. در این مرحله اگر دشمن هم وارد شد ایرادی نیست. دشمن می خواهد از ضعف‌ها و کاستی‌ها برای خودش بهره برداری کند. چیزی که می تواند مانع این کار شود این است:

الف) راهکارهای موجود را نشان دهید: اگر از اندیشکده‌ها و یا مراکز دانشگاهی راهکاری برای مشکل پیدا کرده‌اید ارائه دهید. به مردم بگویید که مشکلی که شناسایی کرده‌اید راهکار دارد و هیچ بن‌بستی نیست.

ب) گزارش پیشرفت به مردم بدهید: هر مرحله از پیشرفت را در مسیر حل مشکل به مردم نشان دهید. حتی اگر جلسه‌ای در یک دستگاه اجرایی یا تقنینی برای بررسی ماجرا شکل گرفته به مردم انعکاس دهید. نشان دهید که مسوولان هم در حال پیگیری هستند.

ج) ماجرا را حیثیتی نکنید: به تعبیر رهبر انقلاب که دیروز فرمودند مطالبه‌گری را تند و تیز نکنید نباید فضا را به سمت رادیکال شدن سوق داد. فضای تند و تیز ایرادش این است که عموما فضا را از حالت عقلانی به حالت احساسی تغییر میدهد و در چنین فضایی هیچ کس به دنبال حل واقعی مسئله نخواهد بود. بیشتر تلاش می‌شود تا صورت مسئله پاک شود تا به اصطلاح آب‌ها از آسیاب بیافتد. 

د) صبور باشید و کار را تمام کنید: مطالبه‌گری و حل یک مسئله، روند کوتاه مدتی ندارد. ممکن است تصویب یک قانون سالها طول بکشد. اقتضا یک روند بروکراتیک زمان بر بودن آن است که این مسئله صرفا شامل کشور ما نمی‌شود و تمام کشورهای جهان چنین خاصیتی دارند. لذا به یکباره ناامید نشوید و ماجرا را رها نکنید. رها کردن یک موضوع وسط روند مطالبه بدترین ضربه را خواهد زد. چرا که مردم تصور خواهند کرد در چنین شرایطی اراده‌ای برای حل مشکلات وجود نداشته و این القا ناامیدی بدترین اتفاقی است که می تواند بیافتد.

و) کلی گویی نکنید: کلی گویی بدون تعیین جزئیات دلچسب‌ترین سوژه برای رسانه ضدانقلاب است. یکی از سیاست‌های همیشگی رسانه‌های ضدانقلاب این است که یک ضعف یا کاستی را به صورت کلی و بدون ذکر جزئیات مطرح می‌کند. در چنین شرایطی ایراد کار مشخص نمی‌شود و چنین به نظر می‌آید که هیچ راهکاری وجود ندارد.

ی) از تعمیم پرهیز کنید: تلاش رسانه‌های ضد انقلاب این است که اگر یک فسادی یا ضعفی پیدا کرد آن را به کل نظام تعمیم دهد. مثلا اگر در مصوبه‌ای از مصوبات مجلس یا یک شورا ایرادی وجود داشت اولین کار دشمن این است که بگوید آن مجلس یا شورا در اغلب موارد اینگونه عمل می‌کند. لذا سعی کنید به هیچ وجه موضوع را تعمیم ندهید و به راحتی از واژه‌های تعمیمی مانند « همه» یا « اغلب» یا « اکثر» و ... برای موضوعات مورد مطالبه خود استفاده نکنید. اجازه این کار را هم به دیگران مخصوصا رسانه‌ها ندهید. خط و مرز موضوع خود را دقیق کنید.

ر) مرز بندی خود را با دشمن همیشه حفظ کنید: سیاست رسانه‌ای دشمن در چنین مواردی این است که نشان دهد اولا هیچ راهکاری وجود ندارد و دوما هیچ اراده‌ای برای یافتن راهکار نیست و سوما القای ناامیدی به هر طریق ممکن خط همیشگی رسانه‌های دشمن است. هرجایی دیدید این موارد پررنگ می‌شود ضد این عملیات‌ها را در دستور کار قرار دهید و پیشرفت‌های حاصل در مسیر مطالبه‌گری را به مخاطب ارائه دهید.

 

همچنین مراعات برخی ملاحظات می‌تواند کار را برایتان در مرز بندی با دشمن تسهیل کند و اجازه ندهد دشمن از شما و مطالبه‌گری‌تان سو استفاده کند. چند مورد از این راهکارها را مرور می‌کنیم:

یکم: موضوع مطالبه‌گری جبهه انقلاب و موضوع عملیات روانی دشمن ممکن است مشترک باشد

در هر حال مطالبه گری عموما شامل یک غفلت، کم‌کاری، فساد یا ناکارآمدی و حتی قیاس وضع فعلی با آرمان ها و ... می‌شود که طبیعی است، دشمن برای تخریب یا ناامید کردن جامعه از حرکت روبه پیشرفت کشور دقیقا دست روی همین موارد بگذارد و عملیات روانی خود را حول این موضوعات متمرکز کند. این یعنی موضوع مطالبه‌گری ما و موضوع عملیات روانی دشمن می‌تواند یکی باشد. همین کار را سخت خواهد کرد. اینجاست که باید مسیر را دقیق انتخاب کنیم تا آسیب‌ها و آفت‌های مطالبه‌گری که رهبرانقلاب بارها به آنها اشاره کردند دامن گیر ما نشود.

احتمال دارد موضوعی را شما انتخاب کنید که تا آن زمان دشمن به آن توجه نداشته و پس از شروع به مطالبه‌گری و رسانه‌ای شدن توسط شما خط رسانه‌ای دشمن هم همزمان وارد ماجرا شود و عملیات خود را نسبت به آن ماجرا شروع کند. 

پس انتخاب موضوع می تواند مهم باشد. چرا که دشمن هم به آن متوجه خواهد شد. معنای این جمله این نیست که در انتخاب موضوع مطالبه‌گری محافظه کار باشیم؛ نه؛ بلکه اگر ملاحظات شرعی و قانونی را در انتخاب موضوع رعایت کنیم می‌تواند تا حد بسیار زیادی از آسیب‌ها جلوگیری کند.

 

دوم: ملاحظات شرعی و قانونی را در انتخاب موضوع مطالبه‌گری رعایت کنید

رعایت همین نکته ساده می‌تواند تا حد بسیار زیادی در ادامه راه به مطالبه‌گران کمک کند تا درگیر مسائلی از جنس همسویی با دشمن نشوند. اولا ذکر این نکته مهم است که بدانیم طبق فتوای امام خمینی(ره) رعایت قانون در جمهوری اسلامی ایران یک واجب شرعی است و هر کسی که تخلف قانونی انجام می‌دهد دچار خلاف شرع نیز می‌شود.

مشخصا یک مصداق جدی که عموما می‌تواند مطالبه‌گران را درگیر کند استفاده از اطلاعات محرمانه است. بنا به آنچه از فتوای امام خمینی(ره) گفتیم اگر برگه‌ای مهر محرمانه داشته باشد علنی کردن آن خلاف قانون و متعاقب آن خلاف شرع است.

ممکن است بگویید ما به محرمانه بودن فلان اطلاعات اعتراض داریم. حتما این حرف قابل طرح است. می‌توان حتی مطالبه کرد تا فلان اطلاعات از محرمانه بودن خارج شود. در این حالت هم باید موافقان و مخالفان بتوانند در یک فضای آزاد بحث‌ها و دلایل خود را طرح کنند. اما مادامی که اطلاعاتی محرمانه است بنا به حکم شرعی اجازه بهره‌برداری یا ورود به آن حوزه وجود ندارد و طبیعی است بهره بردن یک جریان مطالبه‌گر از چنین اطلاعاتی می‌تواند هم به کشور و هم به خود آن جریان ضربات مهلکی بزند.

مصداق دیگری که حرمت شرعی برای ورود به آن وجود دارد حوزه شخصی افراد است. زندگی شخصی هر فردی نباید موضوع مطالبه‌گری قرار بگیرد. از بیانات امامین انقلاب می‌توان توصیه‌های فراوانی پیدا کرد که مسوولان باید ساده زیست باشند، یا مسوولان باید از ثروت اندوزی حلال هم دست بردارند و امثالهم. اما هیچ مجوز شرعی برای ورود به زندگی شخصی افراد ولو اینکه مسوول باشند وجود ندارد. در مواردی که حتی مسئله امنیتی می‌شود و دستگاههای امنیتی می‌خواهند از شنود یا دوربین مخفی استفاده کنند هم یک مسیر سخت در ساختار قضایی کشور طی می‌شود تا بنا به حکم یک قاضی شرع چنین امکانی فراهم شود. 

یک مثال شاذ می تواند مسئله را شفاف‌تر کند. فرض کنید یک جریان مطالبه‌گری برای آنکه ساده زیستی مسوولان را مطالبه کند اقدام میکند به نصب دوربین‌های مخفی در خانه‌های مسوولان تا متوجه بشود که مثلا مسوولان جمهوری اسلامی در زندگی خصوصی خود اصول ساده زیستی را در خوراک، پوشاک و ... رعایت می‌کنند یا نه؟ خب این شفاف است که کار غلطی است. نه شرع، نه قانون چنین اجازه‌ای را به هیچ کس نداده است.

پس توصیه‌های امامین انقلاب در این امور چه می‌شود؟ همه این توصیه‌ها باید تبدیل به یک فرهنگ بشود. مطالبه‌گری مصداقی اتفاقا می‌تواند کار را خراب‌تر کند. فردی که بخواهد از گزند چنین مطالبه‌گری‌هایی خلاص بشود حتما راهش را در پنهان‌کاری و یا ... پیدا می‌کند اما اگر چنین اموری تبدیل به فرهنگ عمومی کشور بشود حتی اگر دوربین مخفی هم در خانه و زندگی کسی نصب نشود می تواند راهگشا باشد. 

یادمان باشد با دستمال کثیف نمی توان شیشه‌ها را پاک کرد. اگر خودمان شرعیات و قانون را رعایت نکنیم نمی‌توانیم با مطالبه‌گری دیگران را به رعایت شرع و قانون دعوت کنیم.

 

سوم: ابعاد موضوع انتخابی خودمان را به طور کامل شناسایی کنیم

مطالبه گری کار سخت و پیچیده‌ای است. نمی توان بدون اطلاعات وارد گود مطالبه‌گری شد. باید تلاش کنیم همه وجوه موضوع را درک کنیم. هر اطلاعاتی که حول آن موضوع وجود دارد باید گردآوری کرد. برخی اطلاعات ممکن است گمراه کننده باشد یا برخی اطلاعات می‌تواند از سوی دشمن منتشر شده باشد که جهت عملیات روانی خودشان است. همه اینها را شناسایی کنید. سعی کنید تمام موافقان و مخالفان و بی طرفان را رصد کنید و استدلالهایشان را بشنوید.

 

چهارم: مسوول ماجرا را دقیق شناسایی کنید

با شناسایی ابعاد موضوع باید بتوانید مسوول دقیق ماجرا را شناسایی کنید. بدانید باید به کجا مراجعه کنید و از کجا یک خواسته‌ای را مطرح کنید. تعمیم ندهید، کلی گویی نکنید، نقطه زنی کنید. اگر قانون مشکل دارد با نمایندگان وارد شور شوید، آنهم با نماینده‌هایی که مرتبط با ماجرا هستند، حالا یا در کمیسیون مربوطه یا از سوابق یک نماینده متوجه می‌شوید که دغدغه آن نماینده بوده و ... یا اگر مشکل در اجرا وجود دارد دستگاه متولی را دقیق شناسایی کنید و با او وارد گفت و گو بشوید.

یادتان باشد مرحله اول در مطالبه‌گری پس از آنکه اطلاعات را جمع آوری کردید، و بعد از صحت سنجی، و شنیدن نظرات مختلف، این است که نظر متولی ماجرا را هم دقیق بشنوید و اگر استدلالی وجود دارد در جریان آن قرار بگیرید. شاید امکان گفت‌وگوی مستقیم وجود نداشته باشد، در این صورت حداقل نظرات آن دستگاه را از طریق رسانه‌ها دنبال کنید و تا می‌توانید در این مسئله دقیق باشید و نظر مسوولان را به درستی دریافت کنید. همین دیروز رهبرانقلاب در پاسخ به برخی سوالات دانشجویان فرمودند: « بسیاری از این مسائل پاسخ دارد اما مشکل این است که گفت‌وشنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاههای مختلف با حضور در دانشگاهها به مطالبات و دغدغه‌ها پاسخ دهند و اگر هم در مسئله‌ای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند.»

در پایان بدانید کار مطالبه‌گری یک امر ساده و سهل نیست. برای درک جزئیات این ماجرا باید آستین‌ها را بالا زد و وارد گود شد و با دقت و حوصله کار را پیش برد.

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خوارج دشمن موضوع مطالبه گری عملیات روانی انتخاب موضوع شناسایی کنید وجود ندارد نشان دهید رسانه ای رسانه ها دشمن هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است

مسئولان اصرار دارند به جای لباسشویی ۱۵ میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد در داخل کشور شبیه آن را با ۲۵میلیون تومان به مردم بفروشند و تازه برای صادرات آن هم برنامه‌ریزی کنند! - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، شاید مقایسه دو صنعت لوازم خانگی و خودرو به مذاق تولیدکنندگان لوازم خانگی خوش نیاید، اما هر چه می‌گذرد به عمق فاجعه تولید داخلی این دو کالا (لوازم خانگی برقی و خودرو) پی می‌بریم. کالایی که فناوری آن وارداتی است، با کیفیت بسیار پایین مونتاژ می‌کنیم، اما قیمت آن از قیمت جهانی آن کالا بالاتر است. این اتفاق در فضای انحصاری که در این سال‌ها در کشور حاکم است، برای لوازم خانگی و خودرو به وقوع پیوسته است. اکنون بعد از پنج دهه دولت و مجلس با تصویب قانون به دنبال واردات خودروی اقتصادی هستند تا رضایت مردم را جلب کنند، اما کارشناسان معتقدند باید مانع تکرار این تجربه برای صنعت لوازم خانگی شوند چراکه مردم ما محکوم به خرید لوازم خانگی گران‌تر نیستند، چون تولیدکنندگان با واردات قطعات و مونتاژ آن‌ها می‌خواهند ژست تولید ملی بگیرند.
 
داستان قیمت بالای خودرو، پایین‌بودن کیفیت آن و مقایسه‌اش با برند‌های کیفی و ارزان خارجی در کشور‌های همسایه همواره نقل محافل است. به عنوان مثال در کشورمان خودروی ال 90 با سال ساخت 1397، 870 میلیون تومان و نیسان آلتیما 2020 در دوبی 14هزار دلار (850میلیون تومان) است. اینکه چرا در این سال‌ها خودرو گران، بی‌کیفیت و مونتاژی به مردم تحمیل شده، موضوعی است نخ‌نما و تکراری که هر شهروند ایرانی از آن خبر دارد، اما نکته تلخ ماجرا این است که همین داستان نیز برای صنعت لوازم خانگی ایرانی در حال تکرار است و هیچ دولتمردی به ادامه این روند و تضییع حقوق مصرف‌کننده واکنشی نشان نمی‌دهد. شاید خرید خودرو برای هر خانواده ایرانی کالای ضروری نباشد، اما خرید لوازم خانگی برقی مانند یخچال، لباسشویی، اجاق‌گاز و تلویزیون جزو ضروری‌ترین کالای مورد نیاز در یک خانواده است که باید هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اینکه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنچه در پنج سال اخیر برای این صنعت رقم زده‌اند، چیزی جز نادیده‌گرفتن حقوق مصرف‌کننده نبوده است. 

به عنوان مثال به گزارش دنیای لوازم خانگی، قیمت یخچال فریزر ساید‌بای‌ساید ساخت ایران 64‌میلیون (4‌هزارو 400 درهم) و 89‌میلیون تومان (6‌هزار درهم) است که قیمت‌ها برحسب نوع برند متغیر است، اما همین یخچال سایدبای‌ساید در کشور امارات (با در نظر گرفتن نرخ درهم حدود 15‌هزار تومان)، برند بوش و زیمنس تولید آلمان کمتر از 5‌هزار درهم به فروش می‌رسد. همچنین گزارش خبرگزاری تسنیم که در اردیبهشت سال گذشته قیمت این کالا‌ها را در ایران و امارات مقایسه کرده بود، حاکی است قیمت ماشین لباسشویی هفت‌کیلویی سامسونگ در ایران 28‌میلیون تومان و در امارات 16‌میلیون تومان (محاسبه قیمت‌ها در امارات با درهم 14‌هزار تومان) بود. همین ماشین لباسشویی با نشان داخلی بین 19 تا 30‌میلیون تومان فروخته می‌شد. علاوه بر این ماشین لباسشویی هشت‌کیلویی ال‌جی در امارات 19‌میلیون تومان و ایران 35‌میلیون تومان فروخته می‌شد. همچنین یخچال سایدبای‌ساید سامسونگ در امارات 51‌میلیون تومان و در ایران 101‌میلیون تومان عرضه می‌شد. نشان ال‌جی این یخچال‌ها نیز در امارات 63‌میلیون تومان و در ایران 121‌میلیون تومان فروخته می‌شد. این مقایسه قیمت‌ها در حالی است که لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی موجود در بازار ایران قاچاق است و هیچ حقوق گمرکی به دولت پرداخت نمی‌شود. 

کالا‌های ایرانی قابل رقابت با خارجی‌ها نیستند 

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با تأکید بر اینکه انحصار و مونتاژکاری با کمترین کیفیت ممکن، صنعت لوازم خانگی را ارتقا نمی‌دهد، در گفتگو با نبض‌صنعت می‌گوید: واقعیت این است که ما واردکننده تکنولوژی هستیم و قطعات را با توجه به آن مونتاژ می‌کنیم و جالب اینکه می‌خواهیم همان محصولات را صادر کنیم، بنابراین باید ببینیم کالای مونتاژشده ما در بازار داخلی تا چه میزان مورد استقبال قرار می‌گیرد تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم کشور‌های خارجی، کالای ما را به سایر برند‌ها ترجیح دهند. 

محمدحسین اسلامیان می‌افزاید: ما امروز لباسشویی‌ای را که تکنولوژی آن وارداتی است، با کیفیت به مراتب پایین‌تری از نمونه اصلی مونتاژ می‌کنیم، اما قیمت آن از قیمت جهانی کالای مورد نظر بالاتر است. امروزه قیمت لباسشویی‌ای که بالاترین سطح جهانی را از نظر کیفی دارد و در بسیاری از کشور‌های دنیا از آن استقبال می‌شود، 200دلار است، در حالی که لباسشویی‌های ایرانی با کیفیت به مراتب پایین‌تر، کمتر از 20میلیون تومان به مردم فروخته نمی‌شود. 

وی تأکید می‌کند: تهیه زیرساخت‌ها از سوی دولت مسئله دوم است و مسئله اول این است که چگونه تکنولوژی وارداتی را دوباره صادر می‌کنیم. امروزه تنها به معدود کشور‌هایی می‌توانیم محصولاتی همچون لباسشویی را صادر کنیم که بعد مسافتی بالایی از کشور اصلی دارند یا مانند لباسشویی دوقلو و کولرآبی صرفه اقتصادی برای ایجاد خط تولید آن‌ها وجود ندارد. 

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تصریح می‌کند: مشتری در هر صورت نیاز خود را به صورت واردات غیرقانونی با برند اصلی وارداتی تأمین می‌کند، اما مسئولان اصرار دارند به جای این لباسشویی 15میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد، در داخل کشور شبیه آن را با 25میلیون تومان به مردم بفروشند و تازه برای صادرات آن هم برنامه‌ریزی کنند. طبیعی است وقتی در یک کشور، برند ایرانی را با کیفیت پایین‌تر و قیمت دوبرابری در کنار برند کره‌ای و آلمانی قرار دهیم، موفق نمی‌شویم. 

گلایه از وضعیت تولید لوازم خانگی  و خودرو در بهمن 1400

بهمن سال 1400 رهبر حکیم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، گلایه‌هایی را در مورد وضعیت کیفیت و قیمت برخی محصولات داخلی از جمله لوازم خانگی و خودرو فرمودند. نکته قابل تأمل در سخنان ایشان اشاره مصداقی به نزول کیفیت در تولید برخی محصولات داخلی بود. بنا به تأکید رهبری «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری منجر شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند. اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً به بالا رفتن قیمت منجر شده است.» رهبر معظم انقلاب با گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی فرمودند: «با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.»

از منویات رهبر معظم انقلاب دوسال‌وچهار ماه می‌گذرد. در این مدت لوازم خانگی که کمترین تلاش را در داخلی‌سازی قطعات داشته‌اند، به مونتاژکاری و واردات قطعات مشغولند و به بهانه افزایش نرخ ارز و دستمزد کارگر قیمت را ماهانه یا فصلی گران می‌کنند. خودروسان نیز در این مدت با ده‌ها ترفند و راه‌اندازی سامانه یکپارچه و واردات خودروی اقتصادی قیمت‌ها را گران کرده‌اند و همچنان مشتریان از کیفیت پایین و بالابودن قیمت آن ناراضی هستند. خبر‌های رسیده به «جوان» نیز حاکی است هر دو صنعت در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت هستند و عرضه خود را به شدت کاهش داده و قطره‌چکانی کرده‌اند. افکار عمومی همچنان انتظار دارند روزی برسد این دو کالای گران، ارزان و در فضای رقابتی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرند، نه اینکه با شعار تولید داخل قیمت را نجومی گران کنند.

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزییات مطالبه‌گری سرمایه‌گذاران مال باختگان شرکت طراوت نوین
  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • تداوم ورود موتورسیکلت‌‌ به داخل پیاده‌راه فردوسی سنندج ‌
  • حواشی فوتبال جنجالی بهانه دست کیهان داد: دیدید ورود زنان غلط بود؟
  • شهرستان شدن«چمستان» مطالبه مردمی است
  • کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها غلط بود؟