Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@07:47:37 GMT

خواندن آزمایش خون را در منزل انجام دهید!

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۲۰۵۰

خواندن آزمایش خون را در منزل انجام دهید!

به طور کلی بهتر است تا تمامی افراد بصورت سالیانه یا دوره‌ای، اقدام به انجام چکاپ کامل کنند تا همواره از وضعیت سلامتی خود با خبر باشند.

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، به طور کلی بهتر است تا تمامی افراد بصورت سالیانه یا دوره‌ای، اقدام به انجام چکاپ کامل کنند تا همواره از وضعیت سلامتی خود با خبر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که افراد باید زمان زیادی را برای مراجعه به آزمایشگاه بگذرانند و پس از دریافت جواب آزمایش و برای تفسیر آن به کلینیک مراجعه کنند، همواره انجام آزمایش را به تعویق می‌اندازند. بهتر است بدانید که اکنون می‌توانید تا بدون صرف زمان اضافی، تفسیر و خواندن آزمایش خون را در منزل انجام دهید.

آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون یکی از مهمترین راه‌ها برای آگاه بودن از سلامت عمومی بدن است. بعضی آزمایش‌های خونی زمانی تجویز می‌شوند که پزشک علائمی مبنی بر وجود اختلال یا بیماری در فرد مشاهده کند که به آن آزمایشات تشخیصی گقته می‌شود. این نوع تست‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا نحوه عملکرد ارگان‌های مختلف بدن را بسنجد. برای مثال: می‌توان با استفاده از نتایجی که از آزمایش خون بدست می‌آید به عملکرد اندام‌هایی مثل تیروئید، کبد یا کلیه‌ها پی برد. بعضی دیگر از آزمایش‌های خونی حالت چکاپ دارند و انجام آن‌ها در فواصل زمانی منظم به شما امکان می‌دهد که به تغییرات احتمالی بدن خود در طول زمان پی برده و نعمت سلامتی خود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهید. تعدادی دیگر از آزمایش‌ها حالت غربالگری دارند و می‌توانند قبل از بروز علائم یک بیماری و در مراحل اولیه، آن را تشخیص داد و به موقع درمان کرد. این کار از پیشروی بیماری و بروز عواقب ناشی از آن پیشگیری می‌کند. برای مثال چند نمونه از آزمایش‌های غربالگری خون عبارتند از:

آزمایش دیابت آزمایش HIV آزمایش کم خونی آزمایش سرطان آزمایش بیماری عروق کرونر قلب

حتی اگر فردی مبتلا به بیماری قلبی نباشد، آزمایش خون می‌تواند نشان دهد که آیا ممکن است فرد در آینده در خطر ابتلا به این بیماری قرا گیرد یا خیر. گروهی آزمایش‌های خونی برای ارزیابی روند بهبودی و بررسی میزان اثربخشی داروهای تجویز شده انجام می‌شوند. در هر صورت، مشاهده می‌کنید که انجام آزمایشات خونی چه کاربردهای مهمی برای آگاه بودن از وضعیت سلامتی و حرکت به سمت زندگی باکیفیت‌تر دارند. اکنون که به اهمیت آزمایش های خونی پی برده‌اید، شاید آشنا شدن با مهمترین آزمایش‌های خونی و نحوه تفسیر و خواندن جواب آن‌ها برایتان جالب باشد.

چگونه می‌توان آزمایش خون را تفسیر کرد؟

یکی از چالش‌هایی که افراد پس از دریافت جواب آزمایش با آن روبرو هستند تفسیر و خواندن جواب آزمایش است. بسیاری از مردم مشتاقند که پیش از مراجعه به پزشک، خود از جواب آزمایش مطلع شوند. بسته به نوع آزمایش، علائم اختصاری مختلفی در برگه مشاهده خواهید کرد. در ابتدا باید بدانید منظور از هر اختصار انگلیسی چیست و سپس به محدوده نرمال مشخص شده رجوع کنید. در این مطلب به معرفی و تفسیر سه آزمایش مهم خونی یعنی آزمایش CBC، BMP و CMP پرداخته‌ایم تا آگاهی شما در خصوص خواندن و درک برگه آزمایش بیشتر شود.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC)

یکی از آزمایش‌های خونی روتین و پرکاربرد در پزشکی، آزمایش CBC است که در آن انواع سلول‌های خونی  شمارش شده و ویژگی‌های آن‌ها بررسی می‌شوند. سلول‌های خونی شامل گلبول‌های قرمز، سلول‌های سفید خون و پلاکت‌ها هستند. قبل از اینکه به تفسیر آزمایش CBC بپردازیم لازم است که آشنایی مختصری با انواع سلول‌های خونی و علائم اختصاری آن‌ها داشته باشید:

گلبول‌های قرمز (RBC): این سلول‌ها حاوی هموگلوبین هستند و وظیفه انتقال اکسیژن به اندام‌های بدن را به عهده دارند. کمبود گلبول‌های قرمز می‌تواند با کم خونی و سایر اختلالات خونی مرتبط باشد. گلبول‌های قرمز در مغز استخوان تولید می‌شوند و تعداد و خصوصیات فیزیکی آن‌ها نشان دهنده وضعیت عملکرد مغز استخوان نیز هست.

سلول‌های سفید خون (WBC): این سلول‌ها در مجموع سیستم ایمنی بدن را شکل می‌دهند و در مبارزه با انواع عوامل عفونی مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها نقش دارند. بالا بودن این سلول‌ها در آزمایش خون می‌تواند نشانه عفونت در بدن یا سایر مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی باشد.

پلاکت‌ها (Platelets): پلاکت‌ها نقش فعالی در انعقاد خون، متوقف کردن خونریزی و بهبود زخم دارند. اگر تعداد پلاکت‌ها کمتر از حد نرمال باشد، با بیماری‌های خونریزی دهنده در ارتباط است و باعث دیر بند آمدن خون در جراحت‌ها و بریدگی‌های پوستی می‌شود. اکنون که با وظایف هرکدام از سلول‌های خونی آشنا شده‌اید به تفسیر و خواندن جواب آزمایش CBC می‌پردازیم.

محدوده نرمال سلول‌ها در آزمایش CBC

گلبول‌های قرمز: RBC

مردان: 5.9-4.3 میلیون در میلی‌متر مکعب (million/mm3)

 زنان: 5.5-3.5 میلیون در میلی‌متر مکعب (million/mm3)

گلبولهای سفید: WBC

بزرگسالان: 11000-4500 میلی‌متر مکعب (mm3)

پلاکت: Platelets

بزرگسالان: 400000-150000  میلی‌متر مکعب (mm3)

هموگلوبین (پروتئین درون گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌ها و دی اکسید کربن را به ریه‌ها برمی‌گرداند): hemoglobin

مردان: 17.5-13.5 گرم در دسی‌لیتر (g/dL)

 زنان: 16-12 گرم در دسی‌لیتر (g/dL)

هماتوکریت (درصد گلبول‌های قرمز در کل حجم خون): Hct

 مردان: 53-41٪

 زنان: 46-36٪

بسته به نوع سلول غیرطبیعی بودن تعداد سلول‌ها ممکن است نشانه یکی بیماری‌های زیر باشد:

* کم خونی

* مشکلات انعقادی

* عفونت

* اختلالات سیستم ایمنی

بر اساس نتایجی که از آزمایش CBC حاصل می‌شود، ممکن است پزشک آزمایش‌های تکمیلی را جهت تشخیص دقیق‌تر منشا بیماری تجویز نماید. اکنون و با شناخت علائم آزمایش، می‌توانید تا حدودی خواندن آزمایش در منزل را انجام دهید.

آزمایش پانل متابولیک پایه (BMP)

یکی دیگر از آزمایش‌های خونی پرکاربرد، پانل متابولیک پایه (BMP) است که در آن سطوح هشت عنصر در خون بررسی می‌شود که شامل کلسیم، گلوکز، سدیم، پتاسیم، بی‌کربنات، کلرید، نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین است. در آزمایش متابولیک پایه نتایج غیرطبیعی ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

بیماری کلیوی دیابت عدم تعادل هورمونی

در صورت نرمال نبودن جواب آزمایش، پزشک آزمایشات تکمیلی را برای تشخیص قطعی تجویز خواهد کرد.

آزمایش پانل متابولیک جامع (CMP)

در یک آزمایش پانل متابولیک جامع (CMP)، همان پارامترهای آزمایش BMP و همچنین پروتئین‌ها و آنزیم‌های مرتبط با عملکرد کبد اندازه‌گیری می‌شوند:

آلبومین پروتئین کل آلکالین فسفاتاز (ALP)، آنزیمی که بیشتر در استخوان‌ها و کبد یافت می‌شود. آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آنزیمی که در کبد یافت می‌شود. آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آنزیمی که در کبد و سایر بافت‌های بدن وجود دارد. بیلی روبین، که از مواد زائد ناشی از تجزیه گلبول‌های قرمز است و در کبد آن‌ها را برای دفع پردازش می‌کند.

همان تفسیری که برای BMP به کار می‌رود برای خواندن آزمایش CMP نیز کاربرد دارد. در خصوص سایر آنزیم‌ها از جمله ALP، AST و AST، بالا بودن هر کدام از آنها با بیماری های خاصی مثل انسداد مجرای صفراوی، التهاب صفرا، سنگ صفرا و کمبود بعضی ویتامین‌ها در ارتباط است. با مطالعه این موارد احتمالا بتوانید خواندن جواب آزمایش در منزل را انجام دهید اما برای اطمینان از سلامتی، بهتر است تا از خدمات تفسیر آنلاین بهره‌مند شوید.

تفسیر انواع آزمایش خون با هومکا

همانگونه که در مطالب بالا به آن اشاره شد، یکی از راه های خواندن جواب آزمایش یاد گرفتن علائم اختصاری و عملکرد هر کدام از اجزای سلولی در بدن است تا درک شما از وظایف و اهمیت هر کدام افزایش پیدا کند. اما روش بهتر، آسان‌تر و مطمئن‌تر برای تفسیر و خواندن جواب آزمایش، بهره بردن از خدمات تفسیر آنلاین وبسایت هومکا است. در این روش کافیست که یک عکس از برگه آزمایش خود گرفته و آن را در سایت آپلود کنید. این برگه در سریع‌ترین زمان ممکن توسط پزشکان مجموعه هومکا تفسیر شده و جواب آن با توضیحات مهم در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این روش دیگر نه دردسر جستجو برای یادگرفتن اختصارات را دارید و نه دلهره و استرس تفسیر آزمایش را. در روش خدمات خواندن و تفسیر آزمایش آنلاین قادر هستید تفسیر انواع آزمایشات خونی مثل CBC، CMP و BMP و همچنین سایر آزمایشات را در اختیار داشته باشید.

برای این کار تنها کافیست به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کرده و در باکس آبی رنگ صفحه اول سایت، در قسمت نوع خدمت درخواستی تفسیر آزمایش را وارد کرده و سپس عکس جواب آزمایش را آپلود نمائید. همچنین می‌توانید تا با شماره  ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم به شما داده شود.بهتر است بیان شود که خدمات تفسیر آزمایش خون هومکا در استان تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز و رشت ارائه می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آزمایش خون آزمایش دیابت آزمایش HIV خواندن جواب آزمایش آزمایش های خونی گلبول های قرمز آزمایش های خون خواندن آزمایش میلی متر مکعب سلول های خونی تفسیر آزمایش آزمایش ها آزمایش خون انجام دهید آزمایش CBC پلاکت ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است

به گزارش خبرنگار مهر، منصور تقوی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در هفته‌های اخیر، تیم پزشکی در این روستا حضور پیدا کرده و از اهالی آزمایش گرفته شد.

وی بیان داشت: پیش از اعزام تیم پزشکی تست چند نفر از اهالی مثبت بود و تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۲۰ نفر نیز مشکوک بودند که از آنها نمونه گرفته شد.

تقوی با بیان اینکه مابقی مردم نیز متقاضی انجام آزمایش هستند، گفت: آزمایش ۱۸۰ نفر هم در حال انجام است و قرار است تیم پزشکی به این منطقه اعزام شود و برای درمان و انجام آزمایش‌ها و فرآیند درمان اقدام کند.

وی افزود: این بیماری در سایر نقاط شهرستان اپیدمی نیست.

تقوی با بیان اینکه روستای رود ریش هم مرز با شهرستان بویراحمد است، گفت: مردم روستا می‌توانند خدمات بهتری از طریق مراکز بهداشتی این شهرستان دریافت کنند.

وی افزود: تیم پزشکی شهرستان کهگیلویه در روستاهای دیشموک حضور پیدا کردند و مردم باید بدانند که شیر و گوشت دام‌ها در این شرایط، مشکل زا بوده و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تقوی تصریح کرد: تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.

کد خبر 6090904

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند