Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست مجازی کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به عنوان نشست مقدمه‌ای گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاونین تحقیقات و فناوری و اعضای کمیته اخلاق دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید بیرودیان دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، با بیان اینکه باید پیام آور این مهم باشیم که هدف کمیته اخلاق افزایش اثربخشی تحقیق است، گفت: در کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه های مالی و زمانی تحقیقات تاکید داریم و این مسئله از برنامه‌های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز است.

وی به شاخص‌های اختصاصی کارگروه و کمیته‌های اخلاق در پژوهش اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی اخلاق در پژوهش و کارگاه های آموزشی اخلاق در پژوهش‌های دانش‌بنیان، نظارت بر رعایت استانداردهای اخلاق در انجام پژوهش و حسن اجرای مطالعات، ارایه گزارش از اقدامات انجام شده در زمینه رسیدگی به تخلفات پژوهشی از شاخص‌های مورد نظر است.

بیرودیان گفت: همچنین ارائه گزارش طرح‌ها و پایان نامه‌های تصویب و اجرا شده در حوزه اخلاق در پژوهش، ارایه گزارش از اقدامات انجام شده جهت استانداردسازی پژوهش بر حیوانات آزمایشگاهی از شاخص‌های مورد نظر است که اعمال خواهد شد. البته مبنای ما بر خودارزیابی است و کارگروه ها خودشان موظف به ارزیابی طبق این شاخص ها هستند.

به گفته وی، تعامل با شوراهای پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها نیز باید تقویت شود.

دکتر صحراییان در این جلسه چالش‌های کمیته اخلاق را برشمرد و گفت: ترکیب اعضا، نگاه نامناسب به صنعت، مشکلات مطالعات فاز یک و دو، نظرات متفاوت کمیته‌های مختلف، عدم حضور مجری در جلسات، کمیته‌های عام و غیر تخصصی از جمله چالش‌ها است.

وی به طرح پیشنهاداتی در خصوص چالش‌های موجود پرداخت و گفت: بهبود ارتباط محققین با کمیته‌های اخلاق با تاکید بر اینکه کمیته‌ها نقش نگهبان محققان را دارند، ارتباط غیر مکاتبه‌ای با مجری که امکان تعامل متقابل را برقرار می‌کند، امکان حضور مجری در کمیته، داوری علمی بدون سوگیری، رعایت استانداردهای داوری علمی و پرهیز از ورود به بحث‌های رفت و برگشتی از جمله پیشنهادات مطرح شده است.

دکتر فتوحی با بیان اینکه تمرکز کمیته اخلاق بر اطمینان از سلامتی و رفاه و رعایت حقوق آزمودنی متمرکز است، گفت: ارزیابی سود و زیان، رعایت و حفظ اختیار فرد، برخورد منصفانه، حفظ محرمانگی، ورود متدولوژیک و علمی از منظر همان وظایف یعنی حفظ رفاه و سلامت حقوق شرکت‌کنندگان است.

وی افزود: بدیهی است که هر پژوهشی باید اعتبار علمی داشته باشد. در نتیجه ورود کمیته‌های اخلاق در پژوهش به مسائل و جنبه‌های علمی پژوهش غیر اجتناب است اما باید در جهت حفظ سلامتی و رفاه جامعه باشد.

معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند به طرح مباحث و نکات مورد نظر خود در جهت بهبود و بهینه‌سازی عملکرد کمیته اخلاق به بحث و گفتگو پرداختند.

کد خبر 5476492

منبع: مهر

کلیدواژه: اخلاق در پژوهش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی اینترنت همراه اول فضانوردان تهدیدات سایبری ناسا انگلیس مقالات علمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اخلاق در پژوهش کمیته اخلاق دانشگاه ها کمیته ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۲۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد

آفتاب‌‌نیوز :

سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

حسن زمانیان رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این مراسم با تبریک روز معلم گفت: عملیات وعده صادق غزوه خیبر دیگر بود و پیروزی بزرگ دیگر برای رزمندگان اسلام. زوایای پیدا و پنهان این عملیات باید توسط اندیشکده‌ها تحلیل شود.

وی با اشاره به مراسم استاد نمونه کشوری گفت: به این مراسم از سه جنبه توجه شده است اول رشد فزاینده این اساتید طی سال‌های گذشته است. از ۱۰ استاد به ۶۰ الی ۷۰ استاد رسیده ایم و میزان تعداد گروه و جایزه‌ها هم افزایش یافته است. همچنین به اساتید نمونه کشوری که با همکاری اساتید این سازمان در محور‌های پژوهشی سازمان پروپوزال داشته باشد یک میلیارد تومان گرفت تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی افزود: ما آینده پژوهشی دنیا را تا سال ۲۰۵۰ بررسی کردیم مسائل پژوهشی که مطرح است شامل میکرو الکترونیک، کوانتوم، هوش مصنوعی، امنیت غذایی، سوخت پاک هیدروژن و موارد دیگر است که سازمان پژوهش‌ها روی آن‌ها کار می‌کند.

وی افزود: هر استاد نمونه کشوری که در این زمینه‌ها پروپوزال داشته و با همکاری اساتید سازمان روی آن کار کند و این طرح را پیش ببرد تا یک میلیارد تومان گرنت به آن اختصاص می‌یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان