Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اعلام وزارت نفت عراق مبنی بر تعلیق اجرایی شدن طرح جنجالی انتقال لوله نفت «بصره» به «بندر عقبه» در اردن اما بسیاری در عراق این موضع رسمی را نوعی بازی برای مهار اعتراضات دانسته اند و به همین دلیل مخالفت ها با طرح بیشتر شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، مخالفت های مردمی و سیاسی در عراق با طرح لوله انتقال نفت بصره به بندر عقبه به فراخوان های عمومی برای تظاهرات گسترده مردمی علیه طرح انتقال نفت بصره به عقبه کشیده شده و در تازه ترین تحول، برخی شخصیت

های سیاسی کرد نیز به صفوف مخالفان و منتقدان طرح پیوستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک تشکل مردمی – دینی به نام «نهاد دینی بصره» در فراخوانی که در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شده، از مردم این استان و استان های همجوار برای شرکت در تظاهراتی در شهر بصره (جنوبی ترین شهر عراق)، فراخوان داد.

این فراخوان نخستین دعوت مردمی برای مخالفت با طرح انتقال لوله نفت بصره به بندر عقبه اردن است، که تشکل یاد شده بر آن طرح «لوله خیانت» نام نهاده است.

تاکنون مخالفت ها با خط لوله نفت بصره به عقبه درسطح سیاسی و برپایی میزگردهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی محصور می شد و این نخستین بار است که در سطح مردمی، این مخالفت صورت می گیرد.

«نوری المالکی»: پروژه انتقال نفت عراق به اردن نقض قانون اساسی است

مخالفان این پروژه بیشتر نگران آن هستند که نفت عراق از طریق این خط لوله به سرزمین های اشغالی برسد و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. در همین پیوند، نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» در توئیتی با اشاره به تصمیم

دولت عراق برای انتقال خط لوله بصره به بندر عقبه در اردن نوشت که این تصمیم دولت نقض قانون اساسی و یک اقدام خلاف آن است.

المالکی تصریح کرد: دادگاه فدرال عراق باید این تصمیم و تمامی مصوبه ها و تصمیمات دولت جاری را متوقف کند. ما با تعدد دریچه های صادراتی به کشورهای جهان موافقیم اما به شرطی که اموال عمومی را هدر ندهد و به شهروندان عراقی

خسارت نزند.

رئیس ائتلاف دولت قانون افزود: دولت باید از اجرای این طرح دست نگه دارد و کار را به دولت بعدی بسپارد... باید شبهه رسیدن نفت به رژیم صهیونیستی از طریق بندر عقبه برطرف شود و همچنین ضرورت دارد که در صادرات نفت توازن حاکم

شود و فقط محدود به جنوب عراق نباشد.

 

قیس الخزعلی: مخالف پروژه خط لوله نفت بصره به عقبه هستیم

قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز در سخنرانی به مناسبت گرامیداشت شهید «صالح البخاتی» گفت: ما با طرح خط لوله انتقال نفت فاو - عقبه مخالفیم زیرا به اسرائیل خدمت می کند.

 

السرای: طرح لوله نفت نباید بدون اطلاع پارلمان و ملت از جزئیات آن اجرا شود

«خالد هاشم السرای» عضو پارلمان عراق در گفت و گو با پایگاه «المعلومه» عراق با تاکید بر اینکه «طرح انتقال نفت بصره به عقبه در هر صورت خدمتی به ملت عراق نخواهد کرد» گفت: خط لوله نفت بصره به عقبه اولا نمی تواند بدون رای

پارلمان به اجرا گذاشته شود و در ثانی امکان (قانونی) اجرایی شدن آن در دوره دولت پیشبرد امور فعلی عراق وجود ندارد.

 

الکلابی: شبهه های فساد و مخفی کاری درباره خط لوله بصره-عقبه وجود دارد

«یوسف الکلابی» نماینده سابق پارلمان عراق بر این باور است که در طرح انتقال نفت بصره به عقبه شبهه های فساد وجود دارد و این پروژه به طور مخفیانه دنبال می شد.

الکلابی در گفت و گو با برنامه «بیست» شبکه «السومریه» با انتقاد از عملکرد وزارت نفت عراق گفت: بعد از انحلال پارلمان طرح های خطرناکی در تناقض با قانون اساسی عراق در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: شبهات فساد در طرح خط لوله انتقال نفت بصره به عقبه وجود دارد.

 

غالب محمد علی: میلیاردها دلار برای ۲۰۰ هزار بشکه در روز؟

در همین حال، شخصیت سیاسی کرد و نماینده سابق پارلمان در توئیتی مخالفت خود را با طرح لوله انتقال نفت بصره به بندر عقبه نشان داد که در نوع خود،  نخستین مخالفت یک شخصیت سیاسی کرد با این طرح است.

«غالب محمد علی» که از منتقدان احزاب حاکم در اقلیم کردستان عراق است با اشاره به اظهارات منتسب به وزیر نفت عراق گفته است که اگر ظرفیت لوله بصره به عقبه تنها ۲۰۰ هزار بشکه در روز است، چرا میلیاردها دلار برای این طرح هدر

داده می شود.

وی اضافه کرده است که با این میلیاردها دلار می توان مشکل فراورده های نفتی را در عراق حل کرد زیرا این کشور سالانه به دلیل بحران فرآورده های نفتی، بیش از ۵ میلیارد دلار هدر می دهد.

 

الجواهری: این خط لوله از هیچ نظر به صرفه نیست

 «حمزه الجواهری» از کارشناسان برجسته نفتی عراق نیز گفت که این طرح یکی از بی فایده ترین طرح ها برای عراق است که از حیث اقتصادی، امنیتی و سیاسی هیچ توجیهی ندارد.

وی با افشا کردن جزییات بیشتر این طرح گفت که هزینه خط لوله بسیار بالا و بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار است که ۱۰ میلیارد دلار نیز بابت ساخت پالایشگاه در داخل اراضی اردنی به این رقم اضافه می شود تا در مجموع، هزینه ها ۲۸ میلیارد دلار

شود.

به گفته وی، طرف عراقی هنوز به طور مشخص ظرفیت پالایشگاه را نمی داند و گفته شده بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت دارد که چنین پالایشگاهی با این ظرفیت مقرون به صرفه نیست که برای آن ۱۰ میلیارد دلار هزینه شود و با ۵ میلیارد

امکان ساخت آن وجود دارد.

الجواهری اضافه کرده است که مشکل طرح، این است که اردن مالکیت لوله ها و پالایشگاهی که با پول عراق در داخل اردن ساخته می شود را خواهد داشت؛ همچنین مالکیت بخشی از طرح لوله که در مصر است، در اختیار مصری ها خواهد

بود.

وی ادامه داد که اگر به هر دلیل، نفت لوله نشت کند یا در نتیجه عملیات تروریستی شکسته شود، عراق به روال عادی باید پول شرکت سرمایه گذار را همانند زمانی بپردازد که این خط لوله فعال است و همه هزینه های هدر رفتن نفت هم به

عهده عراق خواهد بود.

به گفته وی، عراق همچنین باید بابت هزینه های انتقال نفت از این لوله، سالانه سه میلیارد دلار به اردن و مصر پرداخت کند و با همه اینها، هیچکدام از دو کشور مصر و اردن حتی یک دلار در طرح یادشده هزینه نمی کنند اما بعد از پایان مدت

قرارداد، کل لوله و تاسیسات آن در داخل اردن و مصر به تملک این دو کشور در می آید.

وی با بیان اینکه چنین طرحی با این ویژگی و تعهدات در هیچ کجای دنیا وجود ندارد تاکید کرد که از حیث راهبردی، خط لوله از مناطق ناامنی مانند «وادی حوران» و «صحرای اردن» عبور می کند.

الجواهری با اشاره به تروریست هایی که آمریکا به منطقه انتقال داده گفت: ما نمی دانیم بعد از ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر چه اتفاقی می افتد، آمریکایی ها که تروریسم را به منطقه آورده اند، در وادی حوران و صحرای اردن چه خواهند کرد؟

وی اضافه کرد که وادی حوران در وقت حاضر کاملا در اختیار امریکایی ها است و هواپیماهای عراقی نمی توانند در این منطقه پرواز کنند و تمامی دستگاه های ارتباطات در آنجا از کار می افتد، بنابراین چطور ما می پذیریم که در این منطقه، خط

لوله نفت، احداث کنیم.

به گفته این کارشناس نفتی برجسته عراقی، دولت عراق تنها توجیهی که برای این لوله دارد این است که یک گذرگاه جدید برای صدور نفت عراق باز می کند در حالی که نه از حیث سیاسی، نه امنیتی و نه اقتصادی این طرح توجیه ندارد و جدا از

همه اینها عراق باید نفت را با قیمت منهای ۱۸ دلار به مصر و منهای ۱۰ دلار به اردن بفروشد.

در نتیجه این اعتراضات گسترده روزافزون، وزارت نفت عراق اعلام کرد که اجرای طرح لوله انتقال نفت بصره به بندر عقبه را به حال تعلیق درآورده و تصمیم گیری درباره آن را به دولت آتی، محول کرده است.

وزارت نفت عراق تاکید کرد که طرح مذکور هنوز در دست بررسی است و هیچ گونه قرار دادی در خصوص اجرای آن امضا نشده است.

براساس توضیحات وزارت نفت عراق، هزینه طرح انتقال لوله بصره به عقبه که یک هزار و ۶۶۵ کیلومتر طول دارد، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و نه ۲۸ میلیارد دلار آن طور که برخی از رسانه ها گفته اند، اما این توجیهات هنوز 

نتوانسته محافل کارشناسی عراق را اقناع کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: بصره ، نفت ، عراق

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بصره نفت عراق لوله نفت بصره وزارت نفت عراق میلیارد دلار انتقال لوله خط لوله نفت طرح انتقال لوله بصره طرح لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی

به‌گزارش همشهری آنلاین، این عوارض بعد از آن وضع شده است که برخی خبرها از کاهش عرضه سیب‌زمینی در بازار حکایت دارد به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا سطح عرضه و تقاضا را متعادل کند.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

دیروز همچنین قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی از افزایش ۲۳درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که با وجود کاهش ۹درصدی (ارزشی) صادرات کل کشور، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۲۳درصد به لحاظ ارزشی و ۱۲درصد به‌لحاظ وزنی افزایش داشته است.

با وجود رشد صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی برخی کارشناسان اعتقاد دارند از نظر هزینه، فایده، افزایش صادرات مواد غذایی به‌دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و میزان مصرف آب به‌نفع کشور نیست. چراکه سیستم آبیاری کشاورزی در ایران مکانیزه نیست و برای اغلب محصولات آب بری بالایی دارد.

وضعیت بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور

ماجرای بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور همچنان خبرساز است در تازه‌ترین رویداد عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

هفته قبل ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت برای ایجاد بخش احراز هویت مالک و کد پستی املاک به ۲پلتفرم‌ دیوار و شیپور یک هفته مهلت داد و گفت که در غیراین صورت بخش مسکن دیوار و شیپور مسدود خواهد شد. او همچنین گفته بود: بعضی ملک‌هایی که وجود خارجی ندارد، در این سکوها آگهی شده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یکدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند. در یک هفته گذشته اخبار مربوط به این دو اپلیکیشن به صدر اخبار آمده و حالا در تازه‌ترین رویداد روز گذشته عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

به‌گفته او یکی از سوداگران بازار مسکن و مافیای این حوزه، افزایش قیمت جعلی مسکن با ارائه اطلاعات غلط در سکوهای اینترنتی است. اینها به‌صورت جعلی اطلاعاتی را از ملک، مالک و.. ارائه می‌دهند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا املاک خودشان را بفروشند.

عجله بی‌عجله

در رویدادی دیگر شرکت تپسی پس از آپدیت دوباره اپلیکیشن‌اش، گزینه عجله دارم را حذف کرد. آنگونه که روابط عمومی تپسی توضیح داده این گزینه به‌ دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است.

پیش از این با پیگیری‌های سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه «عجله دارم» از تاکسی‌های اینترنتی ازجمله اسنپ حذف شده بود. این سازمان اعتقاد دارد قیمت‌ها نباید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

اصل ماجرای «عجله دارم» تاکسی های اینترنتی | «عجله دارم» از کجا آمد؟ ماجرای استخراج عجیب طلا از کامپیوتر با پودر وی! صادرات ۹میلیارد دلاری به عراق

فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق در مورد جزئیات صادرات به عراق گفت: صادرات ایران به جهان در سال۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴میلیارد دلار بوده که نسبت به سال۱۴۰۱ حدود ۸.۹درصد کاهش نشان می‌دهد. عراق با ۹.۲میلیارد دلار و ۱۸.۷درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲میلیارد دلار) و هند (۲.۲میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعد از عراق قرار داشته‌اند.

کد خبر 848190 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها کشاورزی اقتصاد تولید کنندگان

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • خط مسافری دریایی خرمشهر - بصره به زودی راه‌اندازی می‌شود
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • عملیات بمباران عقبه اوکراینی‌ها با بمب‌های نیم تنی