Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اتفاقات اخیر مبنی بر ورود پلنگ به قائم‌شهر و زنجان حاکی از آن است که خطر ورود جانوران غیربومی و وحشی به مناطق کوهستانی‌ کشور وجود داشته و باید متولیان این حوزه برنامه‌ریزی لازم برای از بین‌رفت این گونه‌ها انجام دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، تنوع زیستی که امروزه شاهد آن هستیم حاصل میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرایندهای طبیعی و البته فرایندهای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است، زمانی‌که یک گونه از بین می‌رود در واقع محصول میلیون‌ها سال زمان و صرف انرژی که منجر به تکامل گونه شده، از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقراض یک گونه سفری بی‌بازگشت است و همه تلاش‌ها و ثروت‌های جهان برای باز گرداندنشان بی‌ثمر خواهد بود، با توجه به اینکه تنوع زیستی سرمایه‌ای عمومی و متعلق به همگان است، بشر با سوءرفتار در طبیعت زمینه انقراض تنوع زیستی و نابودی زیستگاه‌ها را ایجاد کرده و مشکلات فراوانی برای ادامه حیات و بقا در زمین به وجود آورده است.

این‌روزها به دلایل مختلف از جمله خشکسالی‌های اخیر و کمبود غذا امکان ورود هر گونه جانور وحشی به داخل شهرها وجود دارد، همانطور که اخیراً در شهر قائم شهر این اتفاق  افتاد و موجب تلف شدن پلنگ شد، اما آیا این حادثه ممکن است آخرین بار باشد یا شاید امکان چنین حوادثی برای هر استانی از جمله استان‌های کوهستانی همچون کردستان وجود دارد؟ تلف شدن یک گونه جانوری در حال انقراض برای هیچ کس قابل قبول نیست و باید اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از چنین حوادثی که به جانورهای محیط‌زیست آسیبی نرسد، پیش‌بینی شود.

خبرنگار تسنیم این موضوع را از متولیان اداره‌کل محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان پیگیری کرده که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

خیرالله مرادی، مدیرکل محیط زیست استان کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری، چه اقدامات اصولی و تخصصی برای جلوگیری از تلف شدن گونه‌های جانوری انجام داده‌اید، اظهار داشت: محیط زیست کردستان حامی حیات وحش بوده و کلیه نیروهای محیط بان این سازمان از تمامی گونه‌های زنده اهمیت‌دار و اولویت دار، محافظت می‌کنند.

وی با اینکه آثار پلنگ در منطقه حفاظت شده کوهسالان و شاهو کردستان وجود دارد، افزود: مناطق کوهسالان و شاهو که گونه‌های خاص مانند سمندر و سایر گونه‌های مهم دیگر  را دارد، کاملاً حفاظت شده و به صورت ویژه مورد توجه نیروهای ما قرار گرفته و آنچه که لازم بوده حتی در بحث جبران خسارات به مردم انجام  شده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کردستان بیان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه استان آموزش به مردم در راستای حفاظت از تمامی گونه های جانوری و گیاهی است چراکه متعلق به مردم و در کنار سازمان‌های متولی احساس مسئولیت و کوشا باشند چراکه این امکان برای جذب نیروهای محیط‌بان به ازای روستاهای استان کردستان با هزارو 700 روستا وجود ندارد، لذا باید خود مردم هم پای کار باشند، آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم خوشبختانه از طریق رسانه‌های نوشتاری، شنیداری، تصویری و فضای  مجازی انجام گرفته است.

مرادی با اینکه هر کدام از گونه‌های جانوری نقش اساسی در حیات و زنجیره غذایی ما انسان ها دارد، گفت: نباید دیواری میان جمعیت انسانی و حیاط وحشت ایجاد کرد، قطعاً حیات وحش و گونه‌های جانوری باید در کنار جمعیت شهری وجود داشته باشد و برای پیشگیری از هر گونه حوادثی، آموزش‌های عمومی و تجهیزات لازم در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد.

سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حفظ گونه‌های جانوری در حوزه و اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست استان کردستان بوده و حفظ گونه‌های گیاهی اعم از جنگل و مرتع در اختیار سازمان منابع طبیعی استان است.

وی به ضرب المثل (نان برای نانوا و گوشت برای قصاب) اشاره کرد! و با بیان اینکه متولی اصلی گونه‌های در حال انقراض حفاظت محیط زیست است، خاطرنشان کرد: در بحث حفظ گونه‌های جانوری سازمان منابع طبیعی اقداماتی انجام نداده چراکه در اختیارات قانونی این سازمان نیست و هیچ‌گونه اطلاعاتی در حوزه تنوع گونه‌های ژنیتکی و جانوری نداریم.

 قادری یکی از اساتید و کارشناسان حوزه محیط زیست استان کردستان نیز در این‌باره و ورود گونه‌های جانوری وحشی به حوزه زندگی انسان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سازمان محیط زیست کشور از پیکره علمی، دانش و تخصص بسیاری در حوزه فعالیت سازمان خود برخوردار بوده و در بخش آموزش حفاظت و آگاه‌سازی برای استان‌ها از جمله نیز اقداماتی را اجرایی کرده کما اینکه کردستان نیز خوشبختانه از کارشناسان حرفه‌ای برخوردار است.

وی با ذکر اینکه آموزش مردم در مقابل برخورد صحیح و به موقع با حیاط وحش، سال‌هاست در کشور به ویژه استان کردستان در حال اجراست، افزود: هر موجودی که زیستگاه، محل زندگی و زادگاهش تخریب شود قطعاً آرام نخواهد گرفت و برای نجات خود به مکان‌های دیگر پناه خواهد آورد، بنابراین جانوران وقتی احساس امنیت در محل زندگی خود را از دست دهند، باید انتظار هرگونه رفتاری از آنها را داشت.

این کارشناس محیط زیست کردستانی با ذکر اینکه وقتی مرتع‌ها از بین می رود قطعاً زیستگاه جانوران نیز در خطر افتاده و به محیط زندگی و محصولات انسان‌ها ضرر خواهند رساند، خاطر نشان کرد: در حیاط وحش استان کردستان انواع گونه‌های جانوری وجود دارد که بیش از همه گونه جانوری «گراز» در این منطقه به محصولات کشاورزی روستاییان خسارت وارد می‌کند، چراکه امروزه زیستگاه‌های این گونه جانوری در حال تخریب است، چشمه‌های آب مناطق مرتع توسط انسان ها بسته و درختان نابود شده است لذا گونه‌های جانوری چاره‌ای جز آمدن به محیط زندگی شهری و روستایی انسان‌ها را ندارند.

وی بیان کرد: اساسی‌ترین آموزش به مردم و مسئولان تخریب نکردن زیستگاه‌های جانوران است که هر منطقه و مرتعی را به کشاورزی و زندگی انسان‌ها تبدیل نکنند، در غیر این صورت با عکس‌العمل جانوران و حمله آنها مواجه خواهیم بود.

قادری با عنوان اینکه محیط زیست استان کردستان یک سازمان نظارتی است، یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه اعلام آئین نامه‌ها و قوانین اداره خود به مردم را داشته و این شهروندان هستند که باید این قوانین را اجرایی کنند، بنابراین  بحث آموزش از طریق رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم بسیار مهم و ضروری است. 

پلنگ سرگردان قائم‌شهر تلف شد!پلنگ سرگردان در قائم‌شهر وحشی‌تر شده بود/ ناچار به شلیک شدیم/ شدت جراحات بالا بود + فیلم

 

انتهای پیام/484/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محیط زیست استان کردستان گونه های جانوری خبرنگار تسنیم محیط زیست منابع طبیعی زیستگاه ها انسان ها قائم شهر گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود

استاندار کردستان در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج که در محل سالن جلسات این شورا برگزار شد، گفت: عملکرد شهرداری سنندج در حوزه‌های مختلف به ویژه توجه به نقاط کم برخوردار، توسعه فضای سبز، اجرای نهضت آسفالت بسیار مثبت بوده لذا نباید این اقدامات ارزشمند تحت‌الشعاع برخی مسائل مانند بیمه قرار بگیرد.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: جلب رضایت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل شهرداری در زمینه پرداخت به موقع حق بیمه و حقوق و دستمزد موجب رضایتمندی خانواده بزرگ مدیریت شهری است لذا ضرورت دارد برای رفع مشکل پیگیری‌های لازم از طریق سازمان تامین اجتماعی صورت بگیرد و مشکلات به بهترین نحو حل و فصل شود.

وی در ادامه بیان کرد بیان کرد: مطالبات اراضی شهری شهرداری از راه و شهرسازی باید پرداخت شود و در این جلسه مصوب می‌کنیم که ۲ هکتار زمین خالص مسکونی از مجموع مطالبات شهرداری از راه و شهرسازی ظرف ۶ ماهه نخست امسال بازگردانده شود و به مرور مابقی این مطالبه نیز تسویه گردد.

استاندار کردستان با تاکید براینکه شهردار و معاونین شهردار نیز باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشند، گفت: اینکه شهرداری همیشه مورد نقد هستند طبیعی است، اما عملکرد مطلوب شهرداری در حوزه‌های مختلف نباید تحت‌الشعاع برخی مشکلات داخلی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از زمان شروع خدمت به عنوان نماینده دولت در کردستان از برخی تریبون‌های رسمی و غیر رسمی و برخی شبه رسانه‌ها و افراد کم تخریب نشده‌ایم که البته منشا تمام این تخریب‌ها را می‌دانیم، اما معتقدیم اگر خود را درگیر این حواشی کنیم در مسیر اصلی استفاده از فرصت مسئولیت برای خدمت فاصله می‌گیریم.

استاندار کردستان در پاسخ به مباحث مطرح شده در مورد آلایندگی‌های زیست‌محیطی برخی واحد‌های تولیدی بزرگ در شهر سنندج هم گفت: در موضوع حقوق مردم هیچ تعارفی با کسی نداریم، موضوع وجود آلاینده‌های زیست‌محیطی واحد پتروشیمی باید به صورت ویژه و از مسیر قانونی بررسی شود و یقینا در دفاع از منافع مردم هیچ تعارفی با کسی ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • مناطق حادثه خیز در هنگام وقوع بارندگی شناسایی شدند
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان