Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- یکی از ظرفیت‌های قابل توسعه هرمزگان که در گرو فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و تنظیم دقیق بازار می‌تواند عواید بسیاری را برای کشور داشته باشد بخش کشاورزی و توسعه گلخانه‌ها است که اضافه‌کردن ۵هزار هکتار گلخانه جزو چشم‌انداز استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبندرعباس، استان هرمزگان با خلاف آب و هوایی که دارد و بر خلاف برداشت عامه مردم کشور از اینکه این استان یک مکان لم‌یزرع است اما محل مناسبی برای توسعه کشاورزی است و بخش عمده‌ای از این استان از قدیم‌الایام تاکنون به همین پیشه مشغول بوده‌اند و در کنار صید و صیادی، کشاورزی مخصوصا کشاورزی خارج فصل رواج داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز بر همگان اهمیت کشاورزی خارج از فصل مخصوصا برای تامین امنیت غذایی کشور مشهود است چرا که در بخشی از سال که هیچ محصولی در بخش عمده و سبز کشور کشت نمی‌شود محصولات کشاورزی هرمزگان و استان‌های جنوبی نبض بازار را تنظیم می‌کنند و جلوی مشکلات عدیده برای مردم را می‌گیریم، مسئله‌ای که امسال در حوزه گوجه فرنگی شاهد بودیم و کمتر شدن کشت محصول در هرمزگان و در کنارش به بار ننشستن محصولات سایر استان‌ها به دلیل سرمای بهاری و البته مشکلات دیگر چه تاثیری بر روی قیمت گوجه فرنگی گذاشت.

با توجه به‌ شرایط اقلیمی استان هرمزگان یکی از ضرورت‌هایی که در حوزه کشاورزی آن وجود دارد رفتن به سمت کشت‌های نوین است و گلخانه‌ای کردن سطوح زیر کشت دارای اهمیت فراوان است چرا که این نوع کشت در مقایسه با کشت در هوای آزاد بهره‌وری بالاتری دارد، به عنوان مثال در کشت گلخانه‌ای تولید در واحد سطح نسبت به کشت در هوای آزاد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند مثلا در محصول خیار اگر ما در هوای آزاد در یک متر مربع زمین دو کیلوگرم محصول برداشت کنیم میزان برداشت در همان سطح به 20 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

گلخانه‌ها این قابلیت را دارند که در آن‌ها یک محصول بیش از یک‌بار در سال کشت شود به عنوان مثال محصول خیار در گلخانه 3 بار در سال و گوجه فرنگی 2 بار در سال قابل کشت است.

بنابراین با همین دو مزیتی که بیان کردیم بهره‌وری محصول در گلخانه‌ها بسیار بالا تر از کشت در هوای آزاد و در حوزه مدیریت مصرف آب هم با توجه به اینکه آبیاری در آن‌ها به روش‌های نوین انجام می‌شود و با توجه به مسقف بودن حجم تبخیر در آن‌ها پایین تر است از این حیث هم صرفه بیشتری دارد.

در استان هرمزگان  با توجه به هدف­‌گذاری­‌هایی که در عرصه کشاورزی انجام شده است یکی از برنامه‌های مهم  توسعه گلخانه‌ها بوده است که‌ طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در هرمزگان طی 6 سال اخیر 3 برابر شده است و از حدود 250 هکتار گلخانه به 760 هکتار رسیده است.

در این حوزه چشم اندازی که برای استان هرمزگان ترسیم شده‌است تبدیل فضاهای باز کشاورزی مخصوصا در محیط‌های کشت سبزیجات و صیفی‌جات است بنا بر این است که طی یک چشم‌انداز بلند مدت 5هزار هکتار گلخانه جدید در استان هرمزگان احداث شود.

حمایت ویژه وزارت جهاد کشاورزی از کشت دانه های روغنیاعتبارات تشویقی صندوق توسعه ملی به کشاورزی استان خراسان شمالی تخصیص می‌یابدرئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: طرح ملی امنیت غذایی تدوین می‌شود
قطعا دست‌یابی به این چشم‌انداز ممکن است اما نیاز به یک کار جمعی در جهت اقناع کشاورزان، حمایت دولت و پای‌کار آمدن جدی دولت دارد.
از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای در کناز افزایش تولید در سطح کشت، افزایش کارایی آب تا 10 برابر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تا 50 درصد، افزایش کارایی نهاده‌­های تولید از قبیل بذر، کود و سموم، کاهش هزینه‌­های کارگری نسبت به فضای آزاد، مدیریت و پیش­‌بینی و کنترل بهتر عوامل خسارت‌زا چون بیماری­‌ها و علف­‌های هرز در فضای گلخانه است.

عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این باره گفت: یکی از چشم‌اندازهای مهم  برای توسعه کشاورزی در هرمزگان با توجه به مزایای بالا و افزایش بهره‌وری محصول هدایت کشاورزی به سوی کشت گلخانه‌ای است از این رو طبق هدف‌گذاری‌ای که برای توسعه گلخانه‌ها انجام داده‌ایم برنامه‌ریزی کرده‌ایم با پای کارآمدن و همراهی شبکه بانکی و کشاورزان 1020هکتار گلخانه را ظرف یک‌سال پیش‌رو احداث کنیم.

وی با بیان اینکه  استان هرمزگان  در طرح انتقال فضای باز سبزی و صیفی به محیط گلخانه رتبه اول را کشور را در اختیار دارد گفت: جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی در هرمزگان یک چشم‌اندازی دارد که به‌ صورت‌ 10 ساله اما علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای‌ تحقق آن انجام شده است هنوز با چشم‌انداز 10 ساله فاصله داریم و  با این حال گام­‌های بلندی در جهت رفع موانع و توسعه کشت گلخانه‌­ای برداشته شده است .

مویدی بیان‌کرد: حدودا در سال‌های اخیر کار توسعه گلخانه‌ها در استان با کندی روبرو بودا است هرمزگان علت آن عدم تأمین تسهیلات مناسب و ارزان قیمت و نیاز به تأمین اعتبار و یارانه­‌های دولتی، فرآیند استعلام­‌ها و تأمین منابع انرژی و آب بوده است اما با این وجود گام‌های اساسی را برای توسعه این حوزه برداشته‌ایم و بنا است یک کنسرسیوم صادراتی برای محصولات کشاورزی در هرمزگان ایجاد شود تا صادرات این محصولات در هرمزگان تسهیل شود.

رئیس سازمان کشاورزی هرمزگان تاکید‌کرد: خوشبختانه عزم خوبی برای رساندن امکانات زیرساختی، مانند آب، برق، جاده و گاز در دولت وجود دارد و این امور با تشکیل یک تشکل منسجم فرابخشی پیگیری خواهد شد تا با سرعت بیشتری مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/865/ش

R7496/P/S6,58/CT7 بیشتر بخوانید... نهال نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی میوه نداد/ ساز اشتغالزایی و صادرات از کوک خارج شد یادداشت تسنیم|الزامات اشتغال‌زایی از مسیر تولید دانش‌بنیان/ خروج از "گلخانه" و یک مدل تحولی در مسیر "رشد سریع" و "پیشرفت ثروت‌آفرین" آفت بی‌توجهی در گلخانه‌ها/ اشتغال با تولید گل‌های تزئینی در استان چهارمحال و بختیاری شکوفا می‌شود بیشتر بخوانید... نهال نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی میوه نداد/ ساز اشتغالزایی و صادرات از کوک خارج شد یادداشت تسنیم|الزامات اشتغال‌زایی از مسیر تولید دانش‌بنیان/ خروج از "گلخانه" و یک مدل تحولی در مسیر "رشد سریع" و "پیشرفت ثروت‌آفرین" آفت بی‌توجهی در گلخانه‌ها/ اشتغال با تولید گل‌های تزئینی در استان چهارمحال و بختیاری شکوفا می‌شود پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ مرز دوغارون؛ ۲ روز پس از تنش مرزی ایران و طالبان ۲ امیر حیدری: یگان‌های نیروی زمینی ارتش ‌بالنده و بازدارنده‌تر از همیشه شده‌اند ۳ گردوخاک مدارس اهواز و ۱۲ شهر خوزستان را تعطیل کرد ۴ پلنگ سرگردان در قائم‌شهر وحشی‌تر شده بود/ ناچار به شلیک شدیم/ شدت جراحات بالا بود + فیلم ۵ جزئیات تشییع و تدفین پاسدار شهید "مهدی مکرمی" در خمین اعلام شد ۶ بازی با مرگ اهالی «نسه‌کوه» در محروم‌‌ترین منطقه ایران/ عبور از رودخانه وحشی و خروشان خرسان با سیم بکسل + فیلم ۷ پهلوگیری ۱۰ کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهیدرجایی/ ۶ کشتی ‌محصول استراتژیک وارد کشور شد ۸ گزارش| آیا داستان تراژیک کارخانه کنتورسازی ختم به خیر می‌شود؟ اخبار روز استانها میزان زکات فطره از سوی ‌آیت‌الله ‌مکارم شیرازی ‌مشخص شد‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: به دنبال افزایش پرداختی ‌کارگران هستیم پهلوگیری ۱۰ کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهیدرجایی/ ۶ کشتی ‌محصول استراتژیک وارد کشور شد آخوند کمالی: اسرئیل به زودی نابود می‌شود / عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی «خائنانه» است مهمترین اخبار راهپیمایی روز قدس پس از دو سال در سراسر کشور برگزار می‌شود/سردار "سلامی" سخنران مراسم تهران وزیر کشور: حضور‌ مسلح طالبان در مرزهای کشور‌ باعث حضور هوشمندانه نیروهای ایرانی شده است رئیسی: کارگران ستون تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن ایران قوی هستند/ دستور به وزیر کار درباره امنیت شغلی پوشش زنده تحولات اوکراین| پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد یک گروه تماس با مسکو و کی‌یف/ روسیه ارسال گاز به بلغارستان و لهستان را متوقف کرد هم‌صدایی شیعه و سنی/ اعلام آمادگی قشرهای مختلف استان بوشهر برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس+فیلم درباره ما ارتباط با ما آخرین اخبار | آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توسعه گلخانه ها استان هرمزگان هکتار گلخانه جهاد کشاورزی گلخانه ای هوای آزاد کشت گلخانه برای توسعه چشم انداز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری

 استاندار خراسان شمالی در بازدید از نمایشگاه اکسپو از ایجاد ناحیه صنعتی اختصاصی خبر داد و گفت: پس از بررسی در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی در این نمایشگاه با هیئت‌های مختلف تجاری و همچنین سُفرای کشور‌های ترکیه و تاجیکستان در رابطه با ظرفیت‌های صادراتی استان گفتگو کرد.

وی همچنین حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی ارزشمند برای معرفی محصولات و پتانسیل‌های خود به بازار‌های جهانی دانست و گفت: انتظار می‌رود با حمایت مسئولان و حضور فعال‌تر تولیدکنندگان، شاهد افزایش صادرات محصولات ایرانی باشیم.
استاندار بر ضرورت حمایت مسئولان از تولید داخلی و صادرات غیرنفتی، تسهیل تولید و رفع موانع برای تولیدکنندگان، توانمندسازی تولیدکنندگان برای حضور در بازار‌های جهانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات تأکید کرد.

نمایشگاه تجاری ظرفیت‌های صادراتی ایران از هشتم اردیبهشت ماه در ۱۷ سالن نمایشگاهی در تهران گشایش یافته و تا دوازدهم اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

 خراسان شمالی هم دستاورد‌های خود در این زمینه را به نمایش گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد