Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@21:56:27 GMT

کاهش ۲۹ درصدی بارندگی در استان همدان

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۳۶۲۷

کاهش ۲۹ درصدی بارندگی در استان همدان

حسین عابد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در بین استان‌های کشور فقط هرمزگان افزایش دریافت بارش ۲۵ درصدی نسبت به بلند مدت داشته و مابقی استان‌ها از ۴ درصد در گیلان و ۶۵ درصد در ایلام، شرایط کمبود بارش را نسبت به بلند مدت تجربه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: فروردین ۱۴۰۱ کشور، با ۸.۵ میلی متر بارش نسبت به بلندمدت (۳۴ میلی متر) برابر با ۸۳ درصد کاهش بارش را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی همدان با بیان اینکه مقدار بارش استان همدان از ابتدای فصل سال آبی (اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان فرورین ۱۴۰۱ برابر ۱۷۶ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۵۰ و نسبت به بلند مدت ۱۱۱ میلی متر کاهش را تجربه کرده، اظهار کرد: به عبارتی استان همدان، ۳۹ درصد نسبت به بلند مدت و ۲۲ درصد نسبت به سال کمبود بارش را ثبت شد.

عابد خاطرنشان کرد: پهنه همدان در فروردین ۱۴۰۱، فقط ۱۰ میلی متر بارش دریافت نمود که نسبت به بلندمدت (۶۴ میلی متر) برابر با ۵۴ میلی متر کاهش بارش را داشته است.

وی با اشاره به اینکه در طی ۱۳ ماه گذشته، استان همدان یکی از خشک‌ترین دوره خشکسالی هواشناسی خود را در طی ۴۵ سال گذشته داشته است، عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی، میانگین دمای هوای کشور ۱۳.۴ درجه ثبت شد که نسبت به بلند مدت ۱.۳ درجه افزایش را نشان می‌دهد.

عابد افزود: در این مدت دمای هوای استان همدان نیز ۱.۲ افزایش را ثبت کرده است.

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی فصلی انتظار است بارش استان کمتر از میانگین بلند مدت بوده؛ به عبارتی بارش استان تا ۲۰ میلی متر در طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

عابد تاکید کرد: دمای استان فراتر از میانگین بلند مدت بوده و به عبارتی دمای استان بین ۱ تا سه درجه سلسیوس در طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد افزایش یابد.

مدیرکل هواشناسی همدان در پایان گفت: ا توجه به کمبود بارش ۱۳ ماه گذشته و هم چنین افزایش دما در این مدت، از طرفی پیش بینی دما و بارش ماه‌های آتی، نیاز است توجه بیشتری به مقوله آب و انرژی در ماه‌های آتی برای استان همدان تدبیر شود.

کد خبر 5476604

منبع: مهر

کلیدواژه: همدان کاهش بارندگی ماه رمضان 1401 بوشهر شب قدر کرمانشاه ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه راهپیمایی روز قدس شب احیا ماه مبارك رمضان بارش باران خراسان رضوی شهادت حضرت علی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به بلند مدت استان همدان میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: سامانه بارشی نیرومندی که از هفته گذشته وارد استان شده به طور میانگین موجب ۴۸ میلی متر بارندگی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد زورآوند امروز _ شنبه پانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سامانه بارشی از روز سه شنبه هفته گذشته وارد استان شده و در بیشتر نقاط استان موجب بارش‌های بسیار مطلوبی شده است اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی از شهر روانسر با ۱۰۰ میلی متر گزارش شده است و شهرهای ماهیدشت با ۷۴، کرمانشاه با ۶۷، پاوه با ۶۶ و جوانرود با ۶۵ میلی متر بارندگی در رتبه‌های بعدی پربارش‌ترین نقاط استان بودند.

وی با بیان اینکه این سامانه تا عصر امروز در استان فعال خواهد بود افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین ۴۴۸ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته این میزان ۲۲ و در مقایسه با دوره بلند مدت ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه ادامه داد: این سامانه بارشی قوی در بیشتر نقاط استان باعث بارش شده است که کمترین میزان آن در ایستگاه سومار و به میزان سه میلی متر به ثبت رسیده است.

۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه‌

وی یادآور شد: این سامانه بارشی در شهر کرمانشاه نیز موجب ۶۷ میلی متر بارش شد که با احتساب این میزان مجموع بارش‌های سال زراعی جاری در این شهر به ۴۷۳ میلی متر رسید که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

زورآوند اضافه کرد: در ادامه فعالیت سامانه بارشی حاکم در جو منطقه، امروز نیز به تناوب شاهد بارندگی خواهیم بود که در نیمه غربی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود و افزون بر آب گرفتگی معابر و رواناب، در برخی نقاط از نواحی یاد شده، با سیلاب‌های محلی نیز همراه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در روز یکشنبه به طور موقت از شدت بارندگی در سطح استان کاسته می‌شود؛ اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه، با گذر موج ناپایدار دیگری، دوباره شاهد بارش‌هایی همراه با رعدوبرق بخصوص در روز دوشنبه و در نیمه شمالی استان خواهیم بود.

کد خبر 750486

دیگر خبرها

  • قیمت طلا و سکه امروز 16 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بارش باران اخیر در پاوه از مرز ۱۰۰۰ میلی‌متر گذشت
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • ثبت ۱۱۲ میلی‌متری باران در رومشکان
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متری باران در رومشکان
  • ثبت بارندگی در ۱۱ نقطه خوزستان
  • جزئیات بارندگی‌ها در لرستان/ ثبت بیشترین بارش‌ها در رومشکان