Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:31:54 GMT

تولید بلندگوی بسیار نازک به اندازه کاغذ دیواری

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۴۰۱۱

تولید بلندگوی بسیار نازک به اندازه کاغذ دیواری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این طراحی خارق العاده از لحاظ انرژی کارآمد است و می توان آن را در مقیاس وسیع تولید کرد. به بیان ساده تر این بلندگو به وسیله یک غشای ارتعاشی کار می کنند که هوای بالای آن را دستکاری می کند تا امواج صوتی بسازد. در بلندگوهایی که به طور معمول در سیستم های صوتی یا هدفون ها وجود دارد، این عملیات با استفاده از جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال های اخیر محققان روش هایی برای دستیابی به نتایج مشابه در دستگاه هایی نازک تر یافته اند. بلندگوهای بسیار نازک ورقه ای شکل با استفاده از مواد پیزوالکتریک کار می کنند که در واکنش به ولتاژ برق مرتعش می شود.

از این بلندگوها قبلاً در موبایل و تلویزیون و حتی برای ساخت بلندگو از اشیایی غیرمعمول مانند پرچم استفاده شده است.

مشکل آنجاست که این بلندگوهای نازک باید به نوعی از سطح دیگر جدا باشند. قرار دادن بلندگو روی سطح توانایی اش برای ارتعاش و ایجاد صوت را کاهش می دهد.

اما در تحقیق جدید محققان MIT بلندگوهای نازکی ابداع کرده اند که می توان آنها را روی سطوح مختلفی به کار برد. محققان به جای آنکه کاری کنند کل غشا مرتعش شود، آنها ماده را به شکل یک شبکه ای از برجستگی های گنبدی شکل ساختند که هرکدام به طور جداگانه مرتعش می شدند. برای این منظور یک لایه از مواد پیزوالکتریک با ضخامت ۸ میکرومتر بین دو لایه پلاستیک PET قرار داستند. یک لایه از PETشبکه ای از سوراخ های ریز داشت که از طریق آنها ماده پیزوالکتریک بیرون زده بود.

لایه زیرین PER از غشا محافظت می کرد و سبب می شد بلندگو روی سطح باقی بماند.

جینچای هان مولف ارشد پژوهش می گوید: این فرایند بسیار ساده واست. با کمک این فناوری می‌توان بلندگویی در مقیاس وسیعمانند کاغذ دیواری برای پوشاندن دیوارها، اتومبیل‌ها یا فضای داخلی هواپیما ساخت.

بلندگوی حاصل ۱۲۰ میلیمتر ضخامت و ۲ گرم وزن دارد، همچنین هزاران برجستگی کوچک با ارتفاع ۱۵ میکرومتر روی آن دیده می شود. محققان برای تست دستگاه آن را روی دیوار نصب کردند و بازده آن با میکروفونی در فاصله ۳۰ سانتیمتری اندازه گرفتند.

این دستگاه در مصرف انرژی نیز صرفه جو است و به ازای هر سانتیمتر مربع از بلندگو فقط ۱۰۰ میلی وات برق استفاده می شود.

کد خبر 5476344 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی نوآوری گجت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی اینترنت گوگل فضانوردان تهدیدات سایبری خودروی برقی دانشگاه تهران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت حمله روسیه به اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ویژگی هایی فصلی و عنکبوت مانند روی ترک های سطح مریخ ظاهر شده اند. مدارگرد مریخی اروپا به نام مارس اکسپرس تصاویری از ویژگی هایی کوچک و تیره رنگ در منطقه ای از مریخ به نام «اینکا سیتی»در نزدیکی قطب جنوب سیاره ثبت کرده که شبیه عنکبوت هستند.

این رویداد زمانی ظاهر می شود که گرمای نور خورشید لایه های دی اکسید کربن انباشته شده طی زمستان تاریک مریخ را گرم می کند. در مقابل یخ دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود که به تدریج جمع می شود و لایه رویی به قطر یک متر را می شکند.

گاز آزاد شده حامل غباری سیاه از لایه زیرین است که آن را به سمت بالا می آورد و در نهایت به انفجار غبار بالای لایه رویی یخ منجر می شود. این رویداد مانند بیرون آمدن آب از یک آبفشان قبل از ریختن روی سطح مریخ است. چنین روندی ظاهری عنکبوتی شکل و ترک خورده به وجود می آورد که قطر آن ۴۵ مترتا یک کیلومتر است.

منطقه اینکا سیتی مریخ که شبکه ای خطی از برآمدگی ها ایجاد می کند مشابه خرابه های تمدن اینکا روی زمین است.

جدیدترین تصاویر از اینکا سیتی توسط دوربین با وضوح بالای HRSC مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و در فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

کد خبر 6089622 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • صد و پنجاه و هشتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • کردستان، مهد هنر نازک کاری
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!