Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزارت امور خارجه عراق با اشاره به اینکه «مصطفی الکاظمی» در دور تازه مذاکرات ایرانعربستان حضور داشته است اعلام کرد که احتمال می رود گفت و گوهای تهران – ریاض در بغداد زمینه را برای از سرگیری و بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور فراهم کند.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) اظهار کرد که «در چارجوب سیاست عراق مبتنی بر اصل برقراری گفت‌وگوهای جمعی برای ایجاد اجماع و توازن در منطقه، بغداد میزبان پنجمین دور گفت‌وگوهای تهران و ریاض بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
الصحاف یادآور شد که مذاکرات دو کشور در فضایی آرام، مثبت و توام با تفاهم برگزار شد.
وی گفت که مذاکرات ایران و عربستان شامل چندین پرونده از جمله مسائل امنیتی بود و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر در گفت و گوها حضور داشت.»
سخنگوی وزارت امور خارجه عراق ادامه داد که گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد و در مسیر دستیابی به توافق های مهم و اساسی حرکت می‌کند و ممکن است در همین راستا روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان از سر گرفته شود.
وی اظهار کرد که عراق گام‌های بلندی برای هماهنگی در همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله حمایت از دور پنجم مذاکرات تهران - ریاض برداشته است و گفت‌وگوهایی از این دست به ثبات و توازن بیشتر در سطح منطقه و نیز به تقویت امنیت و حاکمیت عراق کمک خواهد کرد.
الصحاف تاکید کرد که این گفت و گوها نقش بغداد در هم افزایی و تعامل با دیگر طرف ها را تقویت می کند و عراق را به بستر و مکانی برای نزدیکی دیدگاه ها و انجام گفت‌وگوهای پایدار تبدیل می کند به ویژه اینکه ما در ایجاد اصل مشارکت های راهبردی از جمله در حوزه اقتصادی با طرف ها هستیم.

ایران و عربستان سعودی به یادداشت تفاهم دست پیدا کردند
دو روز پیش نیز وزیر امور خارجه عراق با اشاره به سفر قریب‌الوقوع یک هیأت از تهران به بغداد، گفت جمهوری اسلامی ایران و عربستان به یادداشت تفاهم دست یافتند.
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه تأکید کرد که مشکلات جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عراق درباره مسائل امنیتی، باید از طریق گفت‌وگو حل شود.
حسین به شبکه خبری الجزیره گفت که در همین راستا قرار است بعد از عید سعید فطر، یک هیأت از جمهوری اسلامی ایران برای بررسی مسائل مختلف به ویژه مسائل امنیتی، به عراق سفر کند.
وی با بیان اینکه علت هایی که ترکیه برای توجیه عملیات نظامی خود در خاک عراق مطرح می‌کند، کافی نیست، حضور مستشاران آمریکایی در عراق را برای کمک به نیروهای این کشور دانست و گفت که این مسئله پس از توافق با دولت عراق صورت گرفته است.
وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه ایران و عربستان سعودی به یک یادداشت تفاهم 10 بندی دست پیدا کرده‌اند، ادعا کرد که حمله به نیروهای آمریکایی در عراق به منزله «حمله به دولت و منافع ملی [عراق] است».

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران عربستان ایران و عربستان امور خارجه عراق یادداشت تفاهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در یک تماس تلفنی درخصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد