Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌هایی جداگانه، مراتب ثبت ملی ۱۲ اثر منقول فرهنگی‌ و تاریخی را به استاندار همدان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار برنا و به نقل از روابط عمومی استانداری همدان، در متن نامه «علی دارابی» به «علیرضا قاسمی‌فرزاد» استاندار همدان، آمده است: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب آبان ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی و نظام‌نامه اجرایی آن، مصوب ۱۳۱۱ هیات وزرا، بند «ج» از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، ماده ۲۲ آئین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور، مصوب ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور، فصل دوم آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز مصوب ۱۳۸۴ هیات وزیران، مراتب ثبت پنج اثر منقول فرهنگی‌تاریخی پس از تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آثار تاریخی ثبت شده شامل، تورات مکتوب روی پوست مصوب به آرامگاه استرومردخای، شماره ثبت ۲۰۷۰، مهر استوانه‌ای تپه باستانی حاجی خان فامنین به شماره ثبت  ۲۰۷۱ است.

همچنین کتیبه سنگی (تخفیف مالیاتی از طرف بهمن میرزا)، شماره ثبت ۲۰۷۲، سنگ مزار موسوم به قاضی جهان، کتیبه سنگی فرمان عضدالدوله قاجار، شماره ثبت ۲۰۷۴، کتیبه سنگی دکان موقوفه مسجد پیغمبر، شماره ثبت ۲۰۷۵ دیگر آثار ثبت شده است.

در این گزارش آمده است: پیش از این نیز علی‌اصغر مونسان وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت ۶ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی را به استاندار وقت همدان ابلاغ کرده بود.

این آثار شامل قمقه سفالی منقوش، مکشوفه از دهانه غار علیصدر، قاشق نقره هخامنشی، مکشوفه از نهاوند،  ملاقه نقره، مکشوفه از فیروزان نهاوند کوزه منقوش سفالی، مکشوفه از شهرزیرزمینی ارزانفود است.

نسخه کتاب قانون وقفی، کتابخانه موقوفه بهاءالملک ،نسخه خطی نهج‌البلاغه، کتابخانه موقوفه بهاءالملک (اعتمادیه) دیگر آثار ثبت شده است.

 استاندار همدان، طبق سیاست‌های دولت و در اولویت قرار دادن حوزه گردشگری، پیش از این طی تلاش‌ها و پیگیری‌های خود با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» را که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود با جدیت در دستور کار قرار داد.

در پی این اقدامات پرونده ثبت جهانی هگمتانه به سازمان یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار گرفت.

 بی‌شک ثبت جهانی پرونده «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» نقش مهمی در حفظ بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان ایفا می‌کند و از سوی دیگر با ثبت این ۱۲ اثر غنی و مهم در فهرست آثار ملی، ظرفیت استان، در جهت تبدیل شدن به قطب گردشگری افزایش خواهد یافت.

گفتنی است همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

حسین بحیرایی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاندار همدان علی دارابی آثار فرهنگی علیرضا قاسمی فرزاد میراث فرهنگی کشور اثر منقول فرهنگی استاندار همدان فرهنگی تاریخی مراتب ثبت شماره ثبت ثبت جهانی آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • اعزام ۳۰ هزار نفر از استان همدان به اردوی راهیان نور
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور