Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظهره وند با اشاره به تعداد زیاد مهاجران افغان در ایران گفت: کجای دنیا سراغ دارید که 5 میلیون افغانستانی پناهجو در کشوری باشند در صورتی که در می‌‌بینیم کشورهای اروپایی برای پذیرش 4 تا 5 هزار پناه‌جو از شمال آفریقا، سوریه و ترکیه با مشکل مواجه بودند و چه بلاهایی بر سر پناهجویان آوردند

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص حوادث افغانستان گفت: فرماندهی این جنگ نرم متمرکز در فضای مجازی است که برای کشاندن آن به عرصه ژئوپلیتیک طراحی شده است، فرماندهی این امر دست آمریکایی‌ها است که روی آن شدید کار می‌کنند و در واقع  بعد از فرار آمریکایی‌ها از افغانستان این سناریو با رویکرد ایجاد تغییر در ژئوپلتیک منطقه و بهم ریختگی در بین ایران و افغانستان و نهایتا با کشاندن بحران در داخل ایران کلید خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:  آمریکا به دنبال این است که بتوانند با موج انسانی از پناهجو وافغان‌های در واقع فروریخته و بیمار و گرسنه استفاده کنند و همه هم به سمت مرزهای ایران، کاملا هم مشخص است ایران و افغانستان دو ملتی با ریشه، روح، فرهنگ، تاریخ و گذشته و مفاخر مشترک با دوکالبد متفاوت هستند.

ظهره‌وند با بیان اینکه ایران و افغانستان اصلا بدیل ندارند، خاطرنشان کرد: در دنیا وجود ندارد که دو ملت آنقدر به هم مشابه باشند چون یک سرزمین بوده‌اند، بنابراین سند این ادعای بنده هم میزبانی ایران طی چهار دهه از صدها و میلیونها افغانستانی است. طبق  آمار بیش از نیمی از جمعیت افغانستان زندگی در ایران در یک دوره زمانی تجربه کردند با فرهنگ ایران که فرهنگ خودشان است آشنا شدند، آینده افغانستان را در ایران دیدند. 

سفیر اسبق ایران در افغانستان اظهار داشت:  کجای دنیا یک کشور می‌تواند میلیونها میلیون افغانستانی را بپذیرد و آب از آب تکان نخورد، افغانها وقتی به ایران می‌آیند اینجا را وطن دوم خودشان و  برخی حتی ایران را  وطن اول خودشان می‌دانند. وقتی از این زاویه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آمریکایی‌ها در حال تمرکز روی چه ظرفیتی هستند و با چه ترفند و حیله‌ای می‌خواهند میان ایران و افغانستان تنش  ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه آمریکا در حال استفاده از ظرفیت‌های جدیدی برای ایجاد تنش میان ایران و افغانستان است، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال این است که این تنش را با منتقل کردن افغان‌های بی‌خانمان شده‌ و آسیب دیده و با موج انسانی بیشتر کند که در بین آنها عناصر تکفیری را جابه‌جا و سازماندهی کنند. برای ایجاد شورش مثل آن اتفاقی که در حرم مطهر افتاد؛ یک نفر بود  اما کل افغانها را زیر سوال برد. و این موضوع نشان از این دارد که چقدر مسئله حساس است. لذا باید دولت ما خیلی دقت کند و پناهجویان جدید را با دقت بیشتری ببینیم و بررسی کنیم. 

ظهره‌وند اظهار داشت: طالبان باید اینجا پاسخگو باشد و مسئولیت این فجایع را به عهده بگیرد؛ این اتفاقها و فروپاشی‌های ساختارهای اجتماعی متوجه طالبان و آمریکایی ها است که ده میلیارد دلار بودجه بانک مرکزی را بردند بلوکه کردند و مردم امکانات اولیه ندارند.

این دیپلمات پیشین عنوان کرد: ایران بیش از مسئولیت بین‌المللی خودش ایفای نقش کرده است؛ کجای دنیا سراغ دارید که 5 میلیون افغانستانی پناهجو در کشوری باشند در صورتی که می‌‌بینیم کشورهای اروپایی برای پذیرش 4 تا 5 هزار پناه‌جو از شمال آفریقا، سوریه و ترکیه  با مشکل مواجه بودند و چه بلاهایی بر سر پناهجویان آوردند. قطعا ایران قوانین و قواعد خودش را دارد و ما باید قوانین را به پناه‌جویان یادآور شویم اینها مجاز نیستند که در هر نقطه‌ای خواستند حرکت کنند. در آلمان هم افراد در شهرهای مشخص می توانند ساکن شوند و زندگی کنند. جامعه جهانی در برابر پناهجویان مسئولیت دارد و اگر ما پناه جویی را می‌پذیریم بودجه‌ای را اینها باید تخصیص بدهند.

وی در ادامه گفت: هزینه اتباع افغانستان را نباید ایران بپردازد؛ اگر طالبان نمی‌تواند نیازهای اولیه مردمش را تامین کند چطور می‌خواهد در جهان شناخته شود؛ طالبان روی قدرت نشسته است و پاکسازی قومی انجام می‌دهند و ما باید هوشیار باشیم و نباید اجازه بدهیم که جریان‌های معاند از این اتفاقات سواستفاده کنند. هم افغان‌ها و هم مردم ایران باید هوشیار باشند و همکاری لازم را داشته باشند چون ما افغانهایی داریم که 40 سال است در ایران هستند، برای ایران شهید داده‌اند و ایران را مادر می‌دانند.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و افغانستان تحولات افغانستان ایران و افغانستان آمریکایی ها ظهره وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌

خلیل‌الرحمان حقانی وزیر امور مهاجرین طالبان با اشاره به اقدامات اخیر پاکستان اظهار داشت بیش از 600 هزار پناهجو در ماههای اخیر به افغانستان اخراج شده‌اند.

حقانی گفت برای بازگشت کنندگان به کشور، مراکز موقت فراهم شده است تا از آنجا به ولایت‌های مورد نظر انتقال یابند.

این در حالی است که شماری از پناهجویان تازه بازگشته به افغانستان از طالبان خواستار کمک و سرپناه دائمی و همچنین فرصت‌های کار شده‌اند.

وزیر امور مهاجرین طالبان پیش از این در دیدار با «شوکو شیموزاوا» رئیس پشتیبانی و امنیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود بیش از یک میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این بازگشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 29 میلیون افغانستانی‌ (بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۴۷ میلیون افغانستانی را خوشحال کردیم | اینفانتینو هم از صعود افغانستان به جام جهانی هیجان‌زده بود
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)