Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@05:33:50 GMT

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۸۵۶۷

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، دمای سطح زمین (LST) در فروردین ماه ۱۴۰۱ با بکارگیری فناوری سنجش از دور و توانایی‌های تصاویر ماهواره‌ای، اندازه گیری شده است.

اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران در این مطالعه، دمای سطح زمین را در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۱۴۰۱ اندازه گیری و با هم مقایسه کرده است.

دمای سطح زمین که عمدتاً حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است، از جمله متغیرهایی است که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین (هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیندهای آن‌ها فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع از دما تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل مندی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد.

دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی، مصرف انرژی و غیره به عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامترهای مهمی است که می‌تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

با تحلیل و بررسی نقشه هایLST اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین گرمایی، پایش خشکسالی و آتش سوزی را می‌توان تهیه کرد.

از این رو پایش ماهواره‌ای دمای سطح زمین (LST) ‬و مقایسه آن در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار تصمیم گیرندگان و مسئولان قرار دهد.

در این مطالعه ‏با استفاده از ‏تصاویر ماهواره‌ای ترا (سنجنده مادیس)، میانگین دمای روزانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد مقایسه قرار گرفته است.

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که میانگین دمای روزانه در بازه زمانی مورد نظر، تقریباً روند ثابت داشته و به تدریج در حال افزایش است.

همچنین داده‌های سنجش از دور نشان می‌دهند که بیشترین مقدار دما در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ (حدود ۴۲ سلسیوس) ثبت شده است.

همچنین، با استفاده از ‏تصاویر ماهواره‌ای ترا، نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور برای فروردین ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ تهیه و مورد مقایسه قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین دمای ثبت شده در فرودین ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۳ و ۶۱ درجه سلسیوس است.

طبق این داده‌ها، مناطق غرب و شمال غربی کشور دمای کمتری نسبت مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور دارند.

میانگین دمای سطح زمین در فروردین ماه ۱۴۰۰

میانگین دمای سطح زمین در فروردین ماه ۱۴۰۱

کد خبر 5474246 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: گرمایش زمین دمای هوا سنجش از دور فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری حاکمیت سایبری تحقیقات علمی فناوری فضایی فضانوردان گوگل اینترنت ایستگاه فضایی بین المللی دانشگاه تهران تهدیدات سایبری خودروی برقی ناسا دمای سطح زمین فروردین ماه میانگین دمای ماهواره ای ماه ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲

به گزارش قدس آنلاین، صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهارکرد: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است. روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن  ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان این که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، گفت: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می‌داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • دهقانی فیروز آبادی: حجم قرارداد‌های بار اول در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۸ برابر شد + فیلم
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • ثبات دلار و درهم و رشد یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای