Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@17:23:39 GMT

استان مرکزی «چشم به راه» اقدامات عملی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۸۷۵۸

استان مرکزی «چشم به راه» اقدامات عملی

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ نقشه راه تحول استان مرکزی با موضوعات بومی‌سازی و واقع‌­انگاری سند آمایش سرزمین، اهتمام به رفع معضلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا، ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌های استان و آموزش‌وپرورش، بازیابی نقش‌آفرینی قرارگاه اقتصاد مقاومتی، هماهنگ‌سازی نهادهای متکثر فرهنگی، چابک‌سازی دستگاه‌های حاکمیتی و تقویت چرخه تولیدی و رفع موانع آن تهیه شده که امیدواریم به‌درستی و به‌صورت عملی اجرا شود و این امر محقق نمی‌گردد مگر اینکه مدیران استان با هم متحد و هم صدا باشند تا شاهد رشد و شکوفایی استان مرکزی در تمامی عرصه‌­ها باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز مردم استان مرکزی از مسئولین انتظار دارند که مباحث مهم و مشکلات اصلی کشور و استان که اشتغال، ازدواج و مسکن می‌باشد، را با جدیت دنبال کنند و دغدغه­‌های مردم استان در حوزه­‌های مختلف از جمله بحث آلودگی‌های هوا و مسائل زیست‌محیطی و ... را پیگیری و به‌صورت عملی محقق سازند و از ارائه آمارهای غلط و غیرواقعی خودداری کنند.

رفع دغدغه‌ها و چالش‌های مردم استان باید بدون شعار دادن و نمایش‌های تبلیغاتی و با راه­کارهای اجرایی و عملیاتی مورد توجه قرار گیرد و مشکلات مردم که ولی‌نعمتان مسئولین هستند دراسرع‌وقت حل‌وفصل شود.

اما به راستی مردم استان مرکزی از مدیران استانی خود چه انتظاری دارند و خواسته آنان چیست؟ حسین معافی فعال رسانه‌ای و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک در این رابطه به سوالات خبرنگار فارس پاسخ می‌دهد.

بحث آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی

مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک می‌گوید: مهم‌ترین چالش زیست محیطی، بحث آلودگی هوای اراک و برخی از شهرهای صنعتی در استان است، در سال گذشته شاهد بیشترین روزهای آلوده در اراک بودیم و متأسفانه این آلودگی‌ها در سال جدید و گرم شدم هوا نیز با ورود ریز­گردها به استان، ادامه دارد.

حسین معافی می‌افزاید: محور اصلی آلاینده­‌ها صنایع، وسایل نقلیه و ریز­گردها هستند که تاکنون برنامه­‌ها، راهکارها و تدابیر انجام شده در کاهش آلودگی هوا مؤثر نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی خاک نیز در اراک بالاست­، خاک با بحث غذا در ارتباط است و غذا هم یکی از عوامل مهم برای ایجاد انواع سرطان‌های شناخته‌شده است، ­هر آلودگی که در آب‌وخاک باشد به مواد غذایی و پس از آن از راه تغذیه به افراد منتقل می‌شود و می‌تواند ایجاد بیماری کند، بی شک علاوه بر مشخص‌شدن منشأ این آلودگی­‌ها باید برنامه­‌های کوتاه‌مدت و بلند مدتی برای کاهش آلودگی پایتخت صنعتی ایران در نظر گرفته شود و با جدیت و نظارت کافی این موضوع پیگیری شود.

اشتغال‌زایی و مدیریت صنایع بزرگ

مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک اضافه می‌کند: یکی دیگر از مشکلات در استان مربوط به صنایع بزرگی هستند که مشغول به فعالیت می‌باشند و مدیران استانی باید از ظرفیت­‌های این صنایع به نفع استان استفاده کرده و برای حل مشکلات آنها نیز راهکارهای عملیاتی و اصولی در نظر گیرند.

معافی می‌گوید: شرکت‌­های هپکو و آذر­آب از جمله صنایعی هستند که سال‌هاست به علت خصوصی‌سازی مشکل مدیریتی دارند و اعتراضات زیادی در سال‌های گذشته توسط کارگران این دو شرکت صورت‌گرفته که متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی بیان می‌کند: صنایع پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه شازند نیز ظرفیت بزرگی برای استان، به‌ویژه در بحث اشتغال‌زایی هستند که در برخی مواقع با سوءمدیریت این فرصت‌ها از دست رفته است، مدیریت و کنترل آلودگی این صنایع بزرگ و به‌کارگیری نیروهای بومی از مسائلی است که خواسته مردم و جوانان جویای کار است.

مدیریت نیروی انسانی

مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک خاطرنشان می‌کند: به‌کارگیری نیروهای جوان، خوش‌فکر، خلاق، متخصص و جهادی و به‌ویژه بومی از راهکارهای حل مشکلات در کشور است که بارها رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع تأکید داشته‌اند.

معافی می‌گوید: استانی که مهد مفاخر و مشاهیر و پایتخت صنعتی کشور است باید نرخ بیکاری پایینی داشته باشد که این مهم اتفاق نیفتاده است، هماهنگ شدن مدیران با سیاست­‌های دولت از نکات مهمی است که در دولت سیزدهم تا این زمان در استان مرکزی محقق نشده است.

وی ادامه می‌دهد: هنوز برخی مدیران ارشد و میانی به دلایل نامعلوم و یا حمایت‌های باندهای قدرت، تغییر نکرده‌اند و این امر خود باعث رکود و یا کندی کارهای اجرایی در ادارات و دستگاه‌های دولتی و گاهاً تناقض­هایی در اجرای دستورالعمل‌ها شده است؛ لذا باید دراسرع‌وقت مدیران همسو با دولت به کار گرفته شوند تا با جایگزینی نیروهای تازه‌نفس و باانگیزه، جان تازه‌ای در مدیریت‌های استانی بخشیده شود.

مسائل فرهنگی و اجتماعی

 فعال رسانه‌ای استان مرکزی  با اشاره به مطالبات مردم در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح می‌کند: همه می‌دانیم که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در آموزش‌وپرورش است و با فرهنگ­سازی و آموزش صحیح می‌توان خیلی از این مشکلات را کاهش داد؛ بنابراین توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ایجاد نشاط و شادی در بین مردم، امری مهم و ضروری است که متولیان امر در استان باید به‌دور از موازی‌کاری‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام دهند و در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و بدخواهان نظام و کشور با برنامه پیش روند و از شبکه‌ها و فضای مجازی به نحو شایسته‌ای استفاده کنند تا جوانان منحرف نشوند.

معافی می‌افزاید: آموزش استفاده صحیح از این امکانات و تکنولوژی‌ها برای جوانان لازم و ضروری است، آموزش‌وپرورش و مدارس، فرهنگ و ارشاد، سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری‌ها و سایر نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی مرتبط با موضوع فرهنگ باید به دنبال گسترش فرهنگ عمومی جامعه و افزایش سواد رسانه­‌ای باشند و به آموزش و مهارت­‌آموزی در موضوعات اجتماعی شهروندان، اهتمام ورزند.

کارهای عمرانی و زیربنایی

وی اضافه می‌کند: پروژه‌­های نیمه‌کاره در سطح استان و شهر اراک از دیگر مواردی است که مدیران ارشد استان مانند استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران کل باید پیگیری کنند که زودتر به سرانجام برسند و از کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌­های صوری، نمادین و تبلیغاتی جلوگیری کنند، به‌عنوان‌مثال بیمارستان ولی‌عصر (عج)، تقاطع‌­های غیر­همسطح در ورودی‌­های شهر اراک، شهرک خودرو، منطقه گردشگری گردو، پارکینگ طبقاتی میدان شهدا، چهارخطه شدن محور­های ورودی به شهر به‌ویژه از سمت شازند، کتابخانه عمومی­، نمونه­‌های از این پروژه‌­های نیمه‌کاره در شهر اراک هستند که در شهرستان‌های استان نیز از این پروژه‌­های نیمه‌کاره فراوان به چشم می‌خورد.

دکتری برنامه­­‌ریزی بیان می‌کند: بحث احداث اتوبان‌های برون‌شهری و حمل‌ونقل عمومی و استفاده از تراموا و قطار شهری و یا اتوبوس‌های BRT از موضوعات قابل‌پیگیری است که در سال‌های آینده ضروری به نظر می‌رسند.

معافی با بیان اینکه طرح گسترش صنایع بزرگ استان و به‌کارگیری صنایع کوچک و وابسته به آنها نیز می‌تواند هم به اشتغال‌زایی کمک کند و هم توسعه صنعت را باعث شود، می‌گوید: احداث قطب‌های گردشگری، تفریحی و ورزشی در اراک و سایر شهرستان‌های مستعد، لازمه شور و نشاط اجتماعی مردم استان و جذب توریست خواهد بود.

مردم «چشم‌به‌راه» اقدامات عملی و کارهای عینی و میدانی در سطح استان هستند تا تغییروتحول را در سرزمین آفتاب شاهد باشند و از ارائه برنامه‌ها و خبرهای غیرواقعی و تبلیغاتی خسته شده و خواستار انجام پروژه‌های ضروری و واقع‌بینانه، همراه با توسعه متوازن در کل استان هستند، همکاری، همدلی و اتحاد مدیران ارشد و مسئولین استانی لازمه این اتفاق مهم است که امیدواریم بیش‌ازپیش تحقق یابد.

 انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان اراک مردم از دولت چه می خواهند مطالبات مردم وضع هوا آلودگی هوا ساخت مترو استان مرکزی مردم استان آلودگی هوا زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، عابدین شیرمحمدی ظهر یکشنبه در نشست هم‌اندیشی عفاف و حجاب شرکت آب منطقه‌ای کردستان، به جایگاه متعالی و برجسته زنان در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: آیات متعددی در قرآن کریم از جمله آیه ۶۱ سوره آل عمران، ۳۵ سوره احزاب و ۹۷ سوره نحل به عدم تفاوت‌ها و برابری‌ها بین زنان و مردان اشاره شده است.

مدیر حراست و امور محرمانه شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، افزود: امروز دشمن سعی در ایجاد دودستگی در جامعه مابین یک دسته کم‌حجاب و یک دسته افراد باحجاب را دارد تا بین این دو دسته اختلاف و آشوب ایجاد کند و به لطف تدابیر هوشمندانه نظام؛ تحلیل و برنامه‌ریزی آنان از بین رفت و ما باید در عین دفاع از عفاف و حجاب مانع از دودستگی شویم و این جریان را مدیریت کنیم.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف یک ارزش است؛ باید سعی نمائیم آن را به هنجار و رفتار عینی، عملی و ملموس تبدیل نمائیم.

مدیر حراست و امور محرمانه شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، به بخشنامه‌های ابلاغی در خصوص عفاف و حجاب نیز اشاره و اظهار کرد: اجرا و پایبندی کامل به بخشنامه‌ها از زمره تعهدات مهم کلیه کارکنان این شرکت است و تفاوت‌های شغلی و کاری بین زن و مرد نباید منجر به اجرای ضعیف قوانین مربوطه گردد، چرا که صیانت از طرح نور و تبلیغ آن وظیفه همگانی برابر با وسع و شرایط هر فرد است.

کد خبر 6090999

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود