Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس محیط زیست و مدرس دانشگاه گفت: اصل قضیه در مورد سگ‌های ولگرد سر قضیه غذا رسانی غیرمسئولانه‌ای است که عده‌ای به اسم حامیان حیوانات انجام می‌دهند.

مصطفی نادری کارشناس محیط زیست و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در خصوص جولان سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات در شهر‌ها گفت: متاسفانه جولان سگ‌های ولگرد برگرفته از فرهنگ غربی است که وارد کشورمان شد؛ شبکه‌های معاند نظام BBC، من و تو و ایران اینترنشنال تقریبا هر روز خبر، ارسال فیلم و از این دست موارد در مورد سگ‌های ولگرد و خانگی دارند که متاسفانه با شیب مضاعفی در کشورمان رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اصل قضیه در مورد سگ‌های ولگرد سر قضیه غذا رسانی غیرمسئولانه‌ای است که عده‌ای به اسم حامیان حیوانات انجام می‌دهند.

نادری گفت: گراز در یک زایمان تا ۱۲ توله زایمان دارد ممکن است تعدادی از این توله‌ها به دلیل نبود غذای کافی یا وجود دشمنان طبیعی در طبیعت یا ضعیف بودن ژنتیکی از بین بروند در نهایت ۶، ۷ توله زنده بمانند، ولی وقتی در مورد سگ‌های ولگرد غذارسانی‌های غیرمسئولانه را انجام می‌دهیم مخصوصا سگ ماده که مدام تغذیه می‌شود و در کنارش مدیریت ضعیف پسماندی که در کشورمان وجود دارد باعث می‌شود ماده، توله‌هایی را زایمان کند که هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت بیشتر می‌شود وقتی غذا در دسترس سگ‌ها باشد دیگر شاهد کاهش تعداد توله‌ها نخواهیم بود و همین طور روند افزاینده‌ای را طی می‌کنند و این وضعیتی می‌شود که امروز ساحل، جنگل، دریا، مرتع و محیط شهری مملو از سگ‌های ولگردی است که تهدیدات بهداشتی و زیست محیطی را با خود به همراه دارند، بعد از تخریب زیستگاه دومین عاملی که حیاط وحشت را تهدید می‌کند وجود سگ‌های ولگرد است.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: سگ‌ها از قدیم الایام زندگی مسلمالت آمیز با انسان داشتند این ما بودیم که متاسفانه به صورت غیرمتعارف و غیرمنطقی وارد زندگی و طبیعت آن‌ها شدیم، به نظرم نیازی نیست که خودمان را به زحمت بیندازیم می‌توانیم از تجارب کشو‌های دیگر استفاده کنیم در انگلیس جریمه و مجازات برای غذا دادن به سگ وجود دارد، اما متاسفانه در کشورمان این کار آزاد است.

وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای از طریق فضای مجازی حجمه‌هایی ایجاد می‌کنند و شهرداری‌ها را می‌ترسانند زمانی که شهرداری سگ ولگردی را از خیابان جمع می‌کند فیلمش را می‌گیرند و در فضای مجازی سر و صدا راه می‌اندازند شهرداری‌ها سر این قضیه می‌ترسند که بخواهند با این افراد در بیفتند و وظیفه ذاتی خودشان را انجام نمی‌دهند فکر می‌کنم قاطعیت بیشتری از طرف شهرداری‌ها نیاز داریم.

نادری تاکید کرد: سازمان محیط زیست از باب اینکه این قضیه حیاط وحش ما را تهدید می‌کند باید به قضیه ورود کند، ولی اصل قضیه حیوانات شهری مرتبط با شهرداری می‌شود.

کارشناس محیط زیست بیان داشت: در زمان ریاست خانم ابتکار که این همه مشکلات حیاط وحش داشتیم و زیستگاه تخریب می‌شد در تجمع کسانی که برای کشتار سگ‌ها جلوی سازمان محیط زیست جمع شده بودند حضور و با آن‌ها همدردی می‌کند و می‌گوید از کمپین "من یک سگ هستم" حمایت می‌کنیم و هر کمکی از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم؛ در صورتی که این قضیه به رئیس سازمان محیط زیست ارتباطی ندارد؛ به وزیر وقت کشور آقای رحمانی فضلی نامه زدند این موارد نشان می‌دهد متاسفانه تفکری پشت این قضیه وجود دارد یک سری افراد از داخل این جریان آدم دارند هم یک سری افرادی که مشخص است از بیرون تغذیه می‌شوند و یک سری هم تطمیع می‌شوند و کار را از دست خارج کردند.


مدرس دانشگاه ادامه داد: به نظرم بهترین کار این است از الگوی کشور‌هایی که طرح علیه جمع آوری سگ‌ها دارند استفاده کنیم مثلا الگوی کشور انگلیس چیست؟ این کشور‌ها دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی را دارند که اکثرشان به دستورالعملی از یک انجمن مردم نهاد به نام اکم در انگلیس متکی هستند و به آن استناد می‌کنند که انجمن مردم نهاد است نه انجمن بین المللی رسمی که تمام دستورالعمل هایش مشخص است.

نادری در خصوص حضور قلاده پلنگ در قائمشهر گفت: این حیوانات وارد زندگی ما نشدند ما وارد زندگی شان شدیم، جنگل‌ها و مراتع برای این هاست ما شهر‌ها را گسترش دادیم، سکونتگاه و ساخت و ساز را بیشتر کردیم در واقع ما بودیم وارد محل زیست آن‌ها شدیم باید تا جایی که ممکن است طبیعت محدودی که مانده در کشور را حفظ کنیم و از ساخت و ساز‌هایی که تجاوز به جنگل و مرتع می‌کنند جلوگیری کنیم و تا جایی که می‌شود این طبیعت را حفظ کنیم. تنه به تنه تخریب زیستگاه مسئله سگ‌های ولگرد هم تهدید کننده تنوع زیستی و حیات وحش کشورمان است.

مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چند سال دیگر می‌توانیم زیستگاهمان را درست کنیم گفت: سگ‌ها تخریب زیستگاه ندارند تخریب زیستگاه معمولا به واسطه ساخت و سازها، تغییر کاربری‌ها و این دست کار‌هایی است که بیشتر انسان‌ها انجام می‌دهند؛ ولی از باب زیستگاه بگوییم سگ‌ها باعث تهدید جمعیت حیات وحش هستند که ملاحظه می‌کنید گله‌های سگ به حیواناتی مثل قوچ و میش حتی به پلنگ و خرس حمله می‌کنند و باعث کشتار آن‌ها می‌شوند و همین جمعیت کمی که از حیات وحش در کشورمان مانده تخریب می‌کنند.

وی ادامه داد: عامل بعدی از بین بردن بانگ ژنی و تنوع ژنتیکی کشورمان است مثلا سگ‌ها با گرگ‌ها گونه گرگیس را تولید می‌کنند یا با برخی از حیوانات دیگر  دارند ژنتیکی حیوانات وحش را کاهش می‌دهند که بارزترین آن گرگ های کشورمان یکی از گونه‌های شاخص ومطرحش گرگیس بودند که به شدت توسط این سگ‌ها مورد تهدید قرارگرفته اند.


وی اضافه کرد: در مناطق ۱ و ۲ آموزش و پرورش شهرداری تهران طبق آمار بیماری که شپشی دانش آموزان را درگیر کرده است؛ در مناطقی که نگه داری سگ‌های خانگی هم بیشتر است بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را افزایش می‌دهد. از باب دیگر فرهنگ غلطی وارد کشورمان شده که خانواده‌ها به جای فرزندآوری سراغ این مسائل رفته اند؛ مهدکود‌هایی راه اندازی شده که سگ‌ها را آنجا تحویل می‌دهند؛ حاکمیت باید روی این قضیه ورود پیدا کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سگ ولگرد محیط زیست بانک ژنی ابتکار مورد سگ های ولگرد تخریب زیستگاه مدرس دانشگاه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست