Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: حتی اگر دولت از اقتصاددانان نیز استفاده کند، چون در سیستم اجرایی برخی مانع اجرای درست سیاست‌ها می‌شوند و چالش‌های اقتصادی شبیه کلاف به هم پیچیده‌ای می‌شود که باز کردن گره‌های آن بسیار سخت است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ تورم معضلی است که دهه هاست در اقتصاد ایران جا خشک کرده و متاسفانه افزایش تورم و بالا رفتن سطح عمومی قیمت کالا‌ها وخدمات به یک امر عادی در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالا بودن نرخ تورم رو کاهش ناپذیری محسوی آن که در زندگی مردم فضایی برای تنفس باز کند را می‌توان یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم از دولت‌های مختلف نامید. خواسته‌ای که شاید بخش اعظمی از شعار‌های دولت‌ها در زمان روی کار آمدن معطوف به این موضوع است که برنامه‌هایی برای کاهش نرخ تورم خواهیم داشت. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این گفتگو نگاهی گذرا دارد به عواملی که مانع کاهش نرخ تورم می‌شود و اینکه چرا اصولا دولت‌ها در تحقق این وعده خود چندان موفق نمی‌شوند.
تحریم و تلاطم نرخ ارز باعث افزایش تورم شد
مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با دانشجو دلایل شکست کاهش نرخ تورم در دولت‌های مختلف را توضیح داد و در این باره گفت: یکی دو عامل را نمی‌توان عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ تورم عنوان کرد چرا که به دلایل مختلف تورم در اقتصاد ایجاد می‌شود، بنابراین علت‌های مختلفی در کنار هم جمع شده که کنترل نرخ تورم را ناموفق کرده است. یکی از دلایل را می‌توان تلاطم‌هایی دانست که از سوی آمریکا مثل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز‌های خارجی در اقتصاد ایران به وجود آمده که نرخ تورم را افزایش داده است، بنابراین ممکن است در داخل نتوانیم صد درصد دلایل افزایش نرخ تورم را به دلیل شرایط تحریمی و محدودیت‌های وارداتی از بین ببریم، اما برخی مسائل وابسته به تغییر سیاست گذاری‌ها و اصلاح مدیریت داخلی است.
مدیریت داخلی کنترل شود!
استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مولفه‌های تاثیر گذار بر نرخ تورم، افزایش نرخ ارز است که با مدیریت داخلی باید کنترل شود، چرا که بازار‌های مالی سرایت پذیر هستند. اگر دلار در بازار مالی بالا برود قطعا بازار‌های دیگر نیز دچار افزایش قیمت می‌شوند. بالا رفتن نرخ طلا و متعاقب آن تلاطم بازارمسکن و خودرو از عواقب افزایش نرخ ارز است. امروز مسکن در ایران به شبه بازار مالی تبدیل شده است. خودرو به عنوان یک وسیله مصرفی به جزیی از بازار سرمایه‌ای تبدیل شده که افزایش قیمت این بازار‌ها کل اقتصاد را متلاطم کرده است. نظام تصمیم گیری مدیریتی چالش‌های مختلفی دارد که منجر به ایجاد مافیا در برخی از صنایع مثل صنعت خودروسازی شده است.
وی در این باره تصریح کرد: افزایش نرخ ارز از دو سه سال گذشته تا کنون شش برابر شده است، در حالی که نرخ خودرو ده برابر شده است. ردیف شدن مشکلات پشت سر هم ما را به این نتیجه می‌رساند که تصمیم گیری غلط در یک حوزه نابسامانی را به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز سرایت می‌دهد.
دولت‌های ما به فکر مسائل حاشیه‌ای هستند
مرتضی عزتی در ادامه خاطر نشان کرد: مشکل اصلی این است دولت‌های ما بیش از آنکه به فکر اقتصاد باشند به فکر مسائل حاشیه‌ای هستند. در همه دنیا نظام کنترل تورم را با نظام رشد اقتصادی تنظیم می‌کنند به این معنا که شرایط رشد اقتصادی و تورم قابل قبول برای رشد اقتصادی مورد نظر را هماهنگ می‌کنند، آن زمان سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شود که هر دو مولفه برای مردم بهینه شود در حالی که در ایران خواسته و عامدانه مانع ایجاد چنین بستری در اقتصاد می‌شوند و عده‌ای هم ناآگاهانه در بدتر شدن شرایط دخیل می‌شوند.
استاد اقتصاد گفت: یکی از مشکلات ما این است که مسائل اقتصادی به اقتصاددانان زبده سپرده نمی‌شود بلکه مسوولین سیاسی تلاش می‌کنند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند. حتی مسوولین اقتصاد خوانده بیش از آنکه اقتصادی باشند، چون همواره در سیاست حضور موثر داشته اند از آخرین دانش‌های اقتصاد روز دنیا اطلاعی ندارند، بنابراین به خاطر عدم استفاده از علم روز اقتصاددانان برجسته اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.
کلاف درهم پیچیده در اقتصاد
وی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر دولت از اقتصاددانان نیز استفاده کند، چون در سیستم اجرایی برخی مانع اجرای درست سیاست‌ها می‌شوند، چالش‌های اقتصادی شبیه کلاف به هم پیچیده‌ای می‌شود که باز کردن گره‌های آن بسیار سخت است. به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه باید در نظام تصمیم گیری اقتصادی تغییرات عمده‌ای ایجاد شود تا منافع شخصی جای خود را به منافع ملی بدهد. در چنین فضایی تورم بهتر کنترل می‌شود و شاهد سیاست گذاری‌ها و اجرای بهتر سیاست‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود که به نفع تمامی آحاد ملت تمام می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرتضی عزتی دولت سیزدهم اقتصاد اقتصاددان افزایش نرخ ارز اقتصاد ایران نرخ تورم سیاست ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، منابع خبری از بارندگی شدید در امارات خبر دادند.

این منابع به رگبار همراه با رعد و برق شدید و بارش شدید باران در این کشور اشاره کردند.

فرودگاه بین‌المللی دبی، پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت از لغو ۱۳ پرواز و تغییر مسیر ۵ پرواز دیگر خبر داده بود. همزمان برخی از شرکت‌های هواپیمایی دبی از تغییر برنامه تعدادی از پروازهای خود به دلیل شرایط نامساعد جوی در امارت خبر داده بودند. فرودگاه دبی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» از مسافران خواسته بود به دلیل ازدحام در جاده‌ها زمان کافی برای رسیدن به فرودگاه اختصاص دهند و از مترو دبی استفاده کنند. شرکت هواپیمایی امارات از تغییر برنامه برخی از پروازهای خود خبر داده و اعلام کرده بود که این تغییر ممکن است منجر به تاخیر در پرواز و فرود برخی پروازها در فرودگاه بین‌المللی دبی شود.

شورای وزیران امارات، پیش از این به دلیل شرایط نامساعد جوی تصمیم گرفت که اشتغال کارمندان دولت در روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت از طریق سیستم کار آنلاین و دورکاری باشد. دفتر رسانه‌ای دولت امارات در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرده بود که مشاغلی که نیاز به حضور در محل کار دارند از این تصمیم مستثنی هستند.

کد خبر 6095448

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم
  • مآخذ مالیات برعایدی سرمایه در ایران برعکس دنیاست
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان