Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@03:33:15 GMT

ماکارونی؛ سومین شوک به بازار خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۸۹۵۱

ماکارونی؛ سومین شوک به بازار خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۱

فرارو- قیمت ماکارونی روز‌های متفاوتی را نسبت به پارسال تجربه می‌کند. طبق آمار‌های رسمی متوسط قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۸.۵ درصدی داشت، اما بررسی بازار در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان از رشد ۱۱۴ درصدی این کالا در قیاس با اسفند گذشته دارد.

به گزارش فرارو، براساس داده‌های مرکز آمار متوسط قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود، اما اگر روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت راهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپرمارکت‌ها می شدید، بابت همین بسته‌ها حدود ۱۶ هزار تومان از شما می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قیمت مربوط به یکی از شرکت‌های معروف تولید ماکارونی است و فعلا از محصولات سایر برند‌ها در بازار خبری نیست.

به‌نظر می‌رسد ترکش افزایش قیمت آرد زود‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردیم به ماکارونی اصابت کرده است. حالا ماکارونی را می‌توانیم بعد گوجه‌فرنگی و بادمجان سومین خوراکی جنجالی در بازار امسال بدانیم.

قیمت ماکارونی در آمار‌های رسمی

قیمت ماکارونی طبق آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸.۵ درصد افزایش پیدا کرد. طبق داده‌های مرکز آمار متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی اسفند پارسال درحالی هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود که این کالا فروردین سال قبل شش هزار و ۲۵۰ تومان ارزش داشت.

در اردیبهشت به‌طور میانگین شش هزار و ۳۵۰ تومان فروخته می‌شد، قیمت آن خرداد به شش هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با آغاز تابستان در تیر‌ماه شش هزار و ۵۰۰ تومان ارزش داشت و مرداد‌ماه شش هزار و ۷۰۰ تومان. شهریور ۱۴۰۰ بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی به‌طور متوسط هفت هزار تومان فروخته می‌شد.

روند صعودی قیمت ماکارونی در اولین ماه پاییز پارسال سرعت بیشتری پیدا کرد و مهر‌ماه متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی به هفت هزار و ۳۵۰ تومان افزایش پیدا کرد.

در آبان به هفت هزار و ۵۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد و بالاخره آذر‌ماه ترمز آن کشیده شد. متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی آذر پارسال هفت هزار و ۳۰۰ تومان بود و این عدد در دی‌ماه تغییری نداشت، اما از بهمن دوباره شاهد افزایش قمیت ماکارونی بودیم و در دوماه پایانی سال هر ماه ۵۰ تومان به قیمت آن اضافه شد. قیمت متوسط بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در بهمن و اسفند پارسال به‌ترتیب هفت هزار ۳۵۰ تومان و هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود.

قیمت ماکارونی طبق آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۰

ماه

متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی

فروردین

شش هزار و ۲۵۰ تومان

اردیبهشت

شش هزار و ۳۵۰ تومان

خرداد

شش هزار و ۴۰۰ تومان

تیر

شش هزار و ۵۰۰ تومان

مرداد

شش هزار و ۷۰۰ تومان

شهریور

هفت هزار تومان

مهر

هفت هزار و ۳۵۰ تومان

آبان

هفت هزار و ۵۰۰ تومان

آذر

هفت هزار و ۳۰۰ تومان

دی

هفت هزار و ۳۰۰ تومان

بهمن

هفت هزار ۳۵۰ تومان

اسفند

هفت هزار و ۴۰۰ تومان

قیمت ماکارونی در بازار چقدر است؟

قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی شرکت تک‌ماکارون حدود ۱۶ هزار تومان است. از همین برند بسته‌های ۵۰۰ گرمی دیگری وجود دارد که عبارت غنی‌شده با روی دیده می‌شود و ارزش آ‌ن‌ها به ۱۷ هزار تومان رسیده. اگر راهی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شوید در غرفه مربوط به ماکارونی با بسته ۵۰۰ گرمی تک‌ماکارون با آدر سمولینا و قیمت ۱۴ هزار تومانی روبرو می‌شوید. ماکارونی فرمی غنی‌شده تک‌ماکارون با وزن ۳۵۰ گرم، ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود و به‌این ترتیب ارزش نیم‌کیلو از این محصول تقریبا معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ است. قیمت ماکارونی جامبوشلز تک‌ماکارون در بسته‌های ۵۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان است و این شرکت بسته‌های فوسیلی ۳۵۰ گرمی را ۱۸ هزار تومان می‌فروشد. نکته جالب در ماجرای ماکارونی تمام شدن موجودی سایر برند‌ها در بازار است. فروشگاه‌های اینترنتی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت مقابل انواع و اقسام برند‌های ماکارونی از عبارت اتمام موجودی استفاده کردند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ماکارونی قیمت ماکارونی قیمت ماکارونی هزار و ۳۵۰ تومان هزار و ۵۰۰ تومان آمار های رسمی تک ماکارون هزار تومان شش هزار بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اکوایران، در فروردین ۱۴۰۳، کالا‌های غیرخوراکی در کل کشور تاثیر بیش‌تری بر افزایش تورم ماهانه نسبت به کالا‌های خوراکی گذاشته‌اند. این در حالی است که اگر به بررسی دهک‌های هزینه‌ای به صورت مجزا بپردازیم نتایج متفاوتی حاصل می‌شود و در برخی دهک‌ها کالا‌های خوراکی نقش جدی‌تری در افزایش تورم ماهانه آن دهک ایفا کرده‌اند.

به بیان دیگر، هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های غنی حرکت کنیم، سهم کالا‌های خوراکی در تورم ماهانه آن دهک کاهش می‌یابد و در مقابل سهم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بیش‌تر می‌شود. بر این اساس، کالا‌های خوراکی بیشترین سهم از تورم ماهانه را در دهک اول داشته‌اند. در مقابل، بیشترین اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در تورم ماهانه در دهک دهم دیده شده است.

سهم ۵۰ درصدی خوراکی‌ها در تورم فقرا

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۳، خوراکی‌ها ۳۶ درصد از تورم ماهانه کل کشور را ایجاد کرده‌اند. به بیان دیگر، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در فروردین افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه کل کشور به جای ۲.۶۳ درصد، ۱.۶۷ درصد برآورد می‌شد.

از میان هر ۱۰ دهک هزینه‌ای، خوراکی‌ها بیش‌ترین اثرگذاری را در تورم دهک اول داشته‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه این دهک در فروردین امسال ۲.۴۴ درصد بوده و ۵۰ درصد آن ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است. یعنی اگر خوراکی‌ها افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد، تورم ماهانه دهک اول تقریبا ۱.۲۲ واحد درصد کمتر از رقم فعلی می‌شد.

هر چه به سمت دهک‌های ثروتمند نزدیک‌تر شویم، سهم کالا‌های خوراکی از تورم ماهانه کم می‌شود. برای مثال، این کالا‌ها در دهک هفتم ۴۲.۵ درصد از تورم ماهانه را ایجاد کرده‌اند. این کاهش تا جایی ادامه می‌یابد که در دهک دهم، اثرگذاری کالا‌های خوراکی روی تورم ماهانه تنها ۲۷ درصد بود. یعنی اگر در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت خوراکی‌ها، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷ درصد، ۲.۰۲ درصد برآورد می‌شد.

سهم ۷۵ درصدی غیرخوراکی‌ها در تورم سبد ثروتمندان

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از تورم ماهانه کل کشور در فروردین سال جاری ناشی از افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بود. هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های ثروتمند حرکت کنیم، سهم کالا‌های غیرخوراکی از تورم بالاتر می‌رود. برای مثال، در دهک اول تنها ۴۹.۶ درصد از تورم ماهانه دهک مربوط به افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات است.

این در حالی است که با نزدیک‌شدن به دهک دهم و افزایش سطح درآمد خانوارها، اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی روی تورم افزایش یافته به طوری که ۷۳.۳ درصد از تورم ماهانه دهک سوم متاثر از این دسته کالا‌ها ایجاد شده است. برای مثال، اگر قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در فروردین تغییری نمی‌کرد، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷  درصد، تنها ۰.۷۴ درصد برآورد می‌شد.

به نظر می‌رسد علت این رفتار متفاوت کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها به ترکیب سبد مصرف خانوار‌های فقیر و ثروتمند مربوط باشد. خانوار‌های فقیر به دلیل درآمد محدود بیش‌تر در پی تامین نیاز‌های خوراکی هستند و بخش کمی از درآمد آن‌ها برای خرید کالا‌های غیرخوراکی باقی می‌ماند به همین علت تغییر قیمت این کالا‌ها تاثیر چندانی بر تورم ماهانه آن‌ها نمی‌گذارد.

 

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه دهم اردیبهشت
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار